Een relais is een elektrotechnisch component dat door middel van stuurstroom een grote hoofdstroom in- of uitschakelt. De werking van een relais is eenvoudig; het is eigenlijk gewoon een soort schakelaar. De spoel in een relais wordt ingeschakeld met een stuurstroom.
Een relay / relais doet niks anders dan van een kleine stuurstroom een grote hoofdstroom maken. Zo kan met een kleine schakelaar een groot elektronisch component in- en uitgeschakeld worden. Dit is mogelijk doordat een relay / relais in feite een schakelaar is.
Het primaire doel van een relais is om het elektrische systeem te beschermen tegen een te hoge spanning of stroom, waardoor de veilige werking van alle apparatuur die ermee verbonden is, mogelijk is . Ze worden vaak aangetroffen in verschillende toepassingen, van commerciële en industriële toepassingen tot huishoudelijke en consumentenproducten.
Een relais is een elektrisch bediende schakelaar die wordt gebruikt om circuits te isoleren, tussen circuits te schakelen en een circuit met hoog vermogen te besturen met een signaal met laag vermogen.
Relais zijn elektrisch bediende schakelaars die de circuits openen en sluiten door elektrische signalen van externe bronnen te ontvangen . Ze ontvangen een elektrisch signaal en sturen het signaal naar andere apparatuur door de schakelaar aan en uit te zetten.
Relais en transistors zijn beide schakelaars die elektrische signalen kunnen aansturen of onderbreken in een circuit, maar ze doen dit op totaal verschillende manieren. Terwijl relais vooral mechanische schakelaars zijn, functioneren transistors als elektronische schakelaars of versterkers.
Slijtage relais
De contacten slijten door het constante aan- en uitschakelen. Experts spreken dan van verbrande of vastzittende contacten. Dit resulteert in een hogere weerstand en dus meer warmte. Normaal zal echter een zekering doorslaan in geval van een defect relais.
Het relais in een auto is een essentieel elektrisch onderdeel dat de elektrische prestaties van het voertuig enorm ondersteunt. Dit relais is een elektrisch onderdeel dat uit twee delen bestaat: de spoel en de contacten. Elke auto is tegenwoordig uitgerust met relais om de stroom van elektrische stromen te stroomlijnen .
Een relais zorgt ervoor dat verbruikers 100% worden losgekoppeld van de voedingsbron zoals een accu. Pas bij aanbrengen van een stuurspanning wordt de verbruiker met de accu verbonden. De bij de stuurspanning behorende stroom is zeer laag omdat alleen het relais hoeft te worden bekrachtigd.
Als u een zwaar belast apparaat met een hoge stroomsterkte wilt activeren met behulp van een kleine schakelaar met een lichte belasting , hebt u een vermogensrelais nodig!
Standaard relais zijn ontworpen om 10 tot 20 miljoen mechanische cycli te schakelen.
Met relais kan stroom over de kortste afstand naar een apparaat worden geleid, waardoor spanningsverlies wordt beperkt . 3. Dikke kabel hoeft alleen te worden gebruikt om een stroombron (via het relais) op het apparaat aan te sluiten.
Een 12V relais is een elektromagnetische schakelaar ontworpen om elektrische circuits te bedienen met een voedingsspanning van 12 volt. Hoewel deze relais een 12V voeding nodig hebben, kunnen ze vaak al worden aangestuurd met een stuurspanning vanaf 3 volt.
Een relais, ook wel contactor of magneetschakelaar genoemd, is een schakelaar die wordt gebruikt in de zekeringkast om veilig grotere stromen in of uit te schakelen. Met een kleine stroom (via de stuurspanning) schakel je zo veilig en beheerst een grote stroom (de hoofdstroom) in of uit.
Relais worden gebruikt wanneer het nodig is om een circuit te besturen met een onafhankelijk signaal met een laag vermogen, of wanneer meerdere circuits met één signaal moeten worden bestuurd .
Het niet starten van de auto is een van de belangrijkste tekenen dat een startrelais beschadigd is en onmiddellijk moet worden gecontroleerd. Als je het contact aanzet en de auto blijft stil; geen geklik, niets, dan betekent dit dat er geen stroom door de spoel van het relais loopt.
Een ISO-relais is een relais dat zich houdt aan een standaardpatroon voor zijn elektrische aansluitingen dat is vastgelegd door de International Standards Organization . Over het algemeen zijn de typen ISO-relaisaansluitingspatronen Super ISO, ISO 280, Mini 280 ISO en Micro 280 ISO.
Enkele symptomen van een slecht ontstekingsrelais zijn een niet-reagerende contactschakelaar, afslaan en een lege accu . Uw voertuig kan ook af en toe starten. Een gloednieuw ontstekingsrelais kost doorgaans tussen de $ 10 en $ 100.
Metingen bij uitgeschakeld en ingeschakeld relais:
Met een V4-meting kan er worden opgespoord of er een overgangsweerstand of onderbreking in de voeding of massa aanwezig is.
Levensduur bij volledige belasting.
Bij volledige belasting wordt een relais defect verklaard wanneer de contacten niet meer werken (vaak omdat ze aan elkaar vastlassen) of wanneer erosie van het contactmateriaal resulteert in een onacceptabel hoge padweerstand.
Een transistor is een elektronisch apparaat dat als schakelaar kan werken. Het maakt het mogelijk om een grote stroom te regelen met een kleinere stroom, net als een relais. In tegenstelling tot een relais is een transistor echter niet mechanisch en kan veel sneller werken dan een relais .
Een relais is een door een elektromagneet bediende schakelaar die een willekeurig aantal schakelcontacten kan openen of sluiten. Met een relatief kleine spanning kan een relais dus een (veel) grotere spanning schakelen.
Relais hebben een paar voordelen ten opzichte van transistors. Ze hebben een zeer lage aan-weerstand . In een systeem met een hoog vermogen en lage spanning is dit waardevol omdat het de efficiëntie verbetert en de noodzaak voor heatsinks elimineert. Ze hebben een zeer lage lekkage wanneer ze uit staan.