Als het motorlampje oranje brandt, is er iets mis met de motor.Of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Controleer altijd eerst het oliepeil en de koelvloeistof.
Een knipperend oranje lampje is serieuzer. Breng de auto zo snel mogelijk naar een garage, maar je zou in staat moeten zijn om er naartoe te rijden. Wanneer het lampje rood is, moet je stoppen en je pechhulp bellen.
Ja, het motorcontrolelampje moet kort oplichten als je de auto start en daarna weer uitgaan. Als het helemaal niet oplicht of continu blijft branden, is er een probleem.
Geel of oranje waarschuwingslampje: je kan nog doorrijden
Het ene waarschuwingslampje is het andere waarschuwingslampje niet. Om onderscheid te maken tussen acute problemen en minder urgente problemen hebben lampjes verschillende kleuren. Als een lampje op je dashboard geel of oranje is kun je nog doorrijden.
Kom langs wanneer uw motorstoringslampje brandt! Heeft u een rood knipperend motorstoringslampje? Dan moet u uw auto direct stoppen, en uw alarmcentrale bellen. Wanneer u verder rijdt zal er grote schade ontstaan aan de motor, met gevolg dat uw auto afgeschreven is.
Als het motorlampje oranje brandt, is er iets mis met de motor.Of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken. Controleer altijd eerst het oliepeil en de koelvloeistof.
Een professionele storingsdiagnose van je auto kost meestal tussen de €20 en €40. Als het oplossen van problemen complexer blijkt te zijn, kan het proces tot enkele uren duren en dus ook duurder zijn. Een standaardanalyse kan snel en soms zonder afspraak worden uitgevoerd.
Een motorlampje dat is gaan branden betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben. Indien de auto zich verder gedraagt zoals u gewend bent is het zaak om de garage te vragen om de auto uit te lezen.
De meeste mensen schatten de actieradius tussen de 40 en 50 km zodra het lampje begint te branden, maar in de praktijk kan je vaak nog wel wat verder rijden. Normaal gesproken gaat het lampje branden wanneer er nog ongeveer 10% brandstof in de tank zit.
Een oranje dashboardlampje is een waarschuwing. Brandt het lampje oranje dan hoeft u de auto niet direct aan de kant van de weg te zetten, u kunt nog even doorrijden. Met doorrijden wordt hier bedoeld: rechtstreeks naar de garage of naar huis.
Als de EML gaat branden, kan dit duiden op problemen met de zuurstofsensor , het roetfilter, de luchtmassameter (MLS), het ontstekingssysteem, een losse oliepeilstok, etc.
Wanneer het lampje constant brandt en de auto goed rijdt is het motormanagement succesvol overgeschakeld naar een noodprogramma. U kunt de auto blijven gebruiken maar laat de storing door de garage beoordelen en verhelpen. Hierna kan de storing gewist worden en zal het lampje uit zijn.
Als het motorstoringslampje brandt, is er iets mis met je motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Ook kan er een storing zijn in je katalysator of lambdasonde. Dat klinkt als dure reparaties en dat zijn het vaak ook.
Verschillende kleuren dashboardlampjes
Een oranje/geel lampje daarentegen is een waarschuwing. Aanbevolen wordt om op de rechterbaan te gaan rijden en zo snel mogelijk langs de werkplaats van Auto Christiaan te gaan om het probleem te verhelpen. Het rode lampje staat voor gevaar.
Bij het kopen van een gebruikte auto betekent een motorcontrole het onderzoeken van de gevoeligheid van een bepaald apparaat voor pech of het zoeken naar de juiste motor voor het bijbehorende automodel. In de regel is de motorcontrole echter de controle en functionele test van de motor.
Helaas zal uw auto niet door de APK komen als het motorlampje brandt . Het goede nieuws is dat een ervaren monteur het probleem kan identificeren en reparaties kan uitvoeren voordat uw auto deze belangrijke jaarlijkse test ondergaat.
Gele of oranje waarschuwingslampjes geven aan dat er iets aan de hand is maar behoeven niet direct actie, je kan nog doorrijden maar maak wel een afspraak met de garage. Als het waarschuwingslampje rood brandt, dan moet je onmiddellijk stoppen en de wegenwacht of garage bellen.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Veel te felle binnenverlichting kan voor slecht zicht bij de andere weggebruikers zorgen. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. Of de binnenverlichting van je wagen verblindend is voor andere chauffeurs kan je testen door de binnenverlichting aan te zetten en buiten de auto te gaan staan.
Als het EML-lampje op uw dashboard verschijnt, is er een probleem dat onmiddellijk moet worden aangepakt. Doorrijden met het lampje aan leidt waarschijnlijk tot verdere schade aan de motor en de omliggende systemen , en tot een onmiddellijke daling van de prestaties.
Wanneer het motormanagementlampje brandt geeft dit aan dat er een fout is geconstateerd met als gevolg een overmatige milieubelasting. Als de auto verder normaal rijdt is het veilig om de auto te blijven gebruiken echter het advies is wel om dit euvel zo spoedig mogelijk te laten herstellen door de garage.
De meeste moderne auto's geven een waarschuwing als de koelvloeistof opraakt. Dit gebeurt door het branden van het koelvloeistof lampje. Dit symbool ziet eruit als een thermometer in een vloeistofreservoir. Zodra je dit lampje ziet branden, is het tijd om actie te ondernemen.
Wat moet ik doen als het motorstoringslampje brandt? Als het motorlampje continu blijft branden, is dat een teken van een motorstoring. We adviseren je om je auto naar een van onze Midas centra te brengen voor een diagnose om de storing op te sporen.
In de meeste gevallen is het niet de hele motor die vervangen moet worden, maar eerder individuele onderdelen ervan zoals de koppakking of zelfs iets relatief kleins zoals een reparatie van de kleppendekselpakking. Afhankelijk van de vereiste klus kan het zo weinig als £ 100 tot meer dan £ 2000 kosten om motorproblemen te repareren en te vervangen.
Wanneer het motormanagement lampje in jouw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.