Als je een visie hebt, heb je een duidelijk beeld van wat je wilt dat er in de toekomst gaat gebeuren. Daar kun je op anticiperen. Of je toekomstvisie uitkomt, is natuurlijk een tweede. Gelukkig kun je zelf, als afdeling of als organisatie, die toekomst beïnvloeden.
Een goede visie brengt daarnaast een duidelijke focus in het bedrijf. Een concreet geformuleerde visie geeft bijvoorbeeld snel inzicht in welke diensten juist wel of niet nuttig zijn om als bedrijf aan te bieden, welke samenwerkingen relevant zijn om aan te gaan of welke contacten slim zijn om te leggen.
Missie en visie voorbeeld uit de praktijk
Visie: "Een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting.
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
visie (zn) : beschouwing, blik, gezichtspunt, inzicht, kijk, mening, oordeel, optiek, opvatting, standpunt, zienswijze.
Een visie verwoordt het ambitieuze doel. Welke kansen zien we op de markt? Wat maakt ons product uniek? Welke doelen willen we bereiken?
Een visie is sturend bij alle keuzes die je maakt als organisatie. Sterke merken onderscheiden zich doordat ze bij alles wat ze doen, alle keuzes maken vanuit hun visie. Het is duidelijk dat ze ergens voor staan. Een visie spreekt dus tot de verbeelding, geeft betekenis en herkenning.
Bij het ontwikkelen van de missie staan drie vragen centraal: Voor wie zijn we er (wie zijn onze klanten of wie is onze doelgroep)? Wat hebben we te bieden (producten of diensten) doet er veel minder toe dan de vraag: waarom doen we dat? Wat onderscheidt ons in de wijze waarop we dat doen (waarden en normen)?
De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie. Daarbij ligt de nadruk op de vraag; wat willen we in de toekomst bereiken?
Een visie op leren is zou je ook kunnen beschrijven als een 'mening over leren' of 'uitgangspunten voor leren'. Neem bijvoorbeeld deze uitspraak: “Je moet dat helemaal niet uitleggen joh. Je moet hem gewoon aan het werk zetten, dan leert hij het vanzelf.”
Een missie is waarom je doet wat je doet en een visie is waar je naartoe wil groeien / werken. Hieronder ga je ze stap voor stap leren kennen en uitwerken.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
In de praktijk van de zorg is de visie van de organisatie de weergave van hoe mensen tegen hun cliënten aankijken. De visie is dus belangrijk voor de cultuur, de samenwerking en de communicatie.
In algemene zin zijn er drie stromingen: de traditionele medische visie, de holistische visie en de emancipatorische visie. Wanneer we het hebben over de visie op zorg van instanties die daar nauw bij betrokken zijn, verschilt deze op vele vlakken.
Stel julliezelf dan de volgende vragen: Wat was tot de coronacrisis de belangrijkste reden van ons bestaan? (missie) Welke impact willen we daarmee hebben? Welke lange-termijn verandering willen we ermee bewerkstelligen? (visie)
Een visie schetst de toekomstige doelstellingen en de doelstellingen van het bedrijf. De verklaringen van de visie zijn bedoeld als een bron van motivatie en inspiratie. De visie beschrijft vaak ook de verandering in de samenleving of industrie die het bedrijf wil bewerkstelligen.
Als je weet wat je missie en visie zijn, ga je de route bepalen. Dat doe je met een strategie. Dit is de weg naar jouw succes. Je beschrijft in je strategie wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt aan mensen, middelen en tijd.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Uitspraak: ['vizi] Verbuigingen: visie|s (meerv.) weloverwogen mening over een zaak en hoe zich die zou moeten ontwikkelen Voorbeelden: `een visie op iets hebben`, `toekomstvisie, langetermijnvisie`, `Ik ben het niet eens ...
ambitie, bedoeling, bestemming, buut, doelstelling, doelwit, finaliteit, focus, mikpunt, oogmerk, oogwit, plan, richtpunt, streven, voornemen. doel (zn) : betekenis, doeleinde, intentie, nut, objectief, opzet, zin.
Een onderwijsvisie kun je zelf ontwikkelen. Ook zijn er bestaande visies die je kunt aanpassen. Enkele bestaande visies zijn: Vrijeschool, Montessori, Dalton, Freinet, Jenaplan, Agora-concept of ervaringsgericht onderwijs. Het belangrijkste is dat je onderwijsvisie onderbouwd is op grond van bewuste keuzes.