Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Vliegen: 117 doden per miljard vluchten. 4. De ferry: 90 doden per miljard verplaatsingen.
Het reizen in een bus hoort tot de veiligste vervoerswijzen over de weg. Uit een onderzoek dat SWOV in opdracht van Koninklijke Nederlandse Vervoer heeft uitgevoerd blijkt dat het reizen per bus twee keer zo veilig is als reizen per personenauto. De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen.
In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Als de beide motoren van het vliegtuig uitvallen, dan hoeft dit niet verkeerd af te lopen. Als het vliegtuig al voldoende hoogte heeft, verandert het toestel in een zweefvliegtuig. Het vliegtuig zal langzaam hoogte verliezen, maar dit wordt gecompenseerd door de meters die voorwaarts gemaakt worden.
– De Boeing 737 kan ongeveer nog zo'n 15 minuten zweven vanaf 10 kilometer hoogte. – Een onweerswolk van 1 km x 1km x 1km weegt 1,2 miljard kilogram. – De snelheid tijdens de landing is ongeveer 270 kilometer per uur. – Een Boeing kan nog starten met een gewicht van 79 duizend kilogram.
Om zo lang te kunnen vliegen zonder bij te tanken heeft de ULR-versie, die bijna 3.000 kilometer verder kan vliegen dan de gewone A350-900's, een extra opslagcapaciteit van 24.000 liter brandstof. Dat gaat sowieso ten koste van het maximale gewicht aan passagiers en bagage.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Per 100.000 gebruikers vallen er 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto.
Is onweer gevaarlijk voor vliegtuigen? Onweer is dus niet gevaarlijk voor vliegtuigen in de lucht. Het is veel gevaarlijker voor het personeel die op de grond moet werken om de vliegtuigen af te handelen. Het personeel op de tankwagens, bagage afhandelaren en catering medewerkers lopen veel meer risico.
vluchten is er eentje met fatale afloop, dus dat zegt wel wat over de veiligheid. Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Piloten vliegen bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Afhankelijk van de heftigheid van de bui vliegen ze er ook liever niet onderdoor. Denk daarbij aan extreme neerslag in de vorm van regen en/of hagel. Ook start- en landingsbanen kunnen tijdelijk onbruikbaar worden door deze hoeveelheid neerslag.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
15 juli 1996: Een Hercules-transportvliegtuig van de Koninklijke Landmacht crasht op vliegbasis Eindhoven. Daarbij komen 34 inzittenden om het leven. Op 25 februari 2009 stort in de buurt van Schiphol een vliegtuig van Turkish Airlines neer. Van de 135 inzittenden overleven 9 mensen de crash niet.
Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste moet het vliegtuig gelokaliseerd worden. Afhankelijk van de manier waarop het neergestort is – intact het water in, of op 10 kilometer hoogte uit elkaar gespat – kan het wrak uitsluitsel geven.
Een Boeing 737-800 van China Eastern Airlines. WUZHOU - Een passagiersvliegtuig met 132 inzittenden is maandag neergestort in het zuiden van China.
Maar hoe ver kun je eigenlijk gaan? De verst gelegen luchthaven waar je vanaf Schiphol non-stop naartoe kan vliegen is Buenos Aires in Argentinië (11.436 kilometer). Vliegtijd: 13 uur en 50 minuten. De langstdurende non-stop vlucht is vijf minuten langer.
Qantas vliegt al van Londen naar het West-Australische Perth, een vlucht die bijna 17 uur duurt. De langste vlucht wordt nu nog uitgevoerd door Singapore Airlines, dat in iets minder dan 19 uur vliegt van Singapore naar New York.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.