Met uitdamptijd wordt de tijd bedoeld tussen het aanbrengen van de lijm en het leggen van de vloerafwerking.
Houdt een uitdamptijd tussen de lagen aan van +- 5 minuten. Dit is afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Spuit dunne vloeiende lagen om zakkers te voorkomen. Na +- 30 minuten kan de lak worden overgespoten met een blanke lak.
Hoe dikker de verf op de auto gespoten wordt, hoe langer het moet uitharden tot de lak droog is. Autolak is volledig uitgehard na 24 uur. Hierna mag eventueel de lak gepolijst of geschuurd worden.
Ja, het mag! Het is absoluut mogelijk om een 2K lak over een 1K lak heen te spuiten. Sterker nog, zo worden fabrieksorigineel auto's en motoren gespoten! Echter moet je er wel goed op letten dat beide kwaliteiten (lees: samenstellingen van de lak), met elkaar overeenkomen.
Wanneer de blanke lak niet voldoende hecht aan de ondergrond kan er vuil en vocht tussen de lagen komen te zitten. Dit drukt vervolgens de lagen nog meer uit elkaar. Een onschuldig takje dat tijdens het autorijden hier tegenaan botst kan genoeg zijn om de losse laag af te laten breken of los te trekken.
Het verschil tussen lak en vernis is dat vernis transparant is, lak is dat niet. Met lak geef je een oppervlakte een andere, dekkende kleur, maar met vernis behoud je de originele vormen en tekening van de onderlaag.
Metallic lak is luxer
De lak is harder en daardoor minder gevoelig voor beschadigingen. Vroeger was een belangrijk verschil tussen metallic lak en uni lak de extra blanke laklaag die over metallic lak werd gespoten. Tegenwoordig krijgt ook uni lak deze laag dus dat is geen specifiek voordeel meer.
1K staat bij blanke lak voor 1 component, zo staat 2K bij blanke lak voor 2 componenten. In de autoindustrie is de meest gebruikte blanke lak de 2K variant. De 2k variant beschikt namelijk over het extra component verharder. Daarnaast biedt door de verharder de 2K blanke lak aanzienlijk meer bescherming voor de lak.
Brandstoffen. Het mag algemeen bekend zijn dat bijna alle aardolieproducten lakken op acrylbasis kunnen oplossen. Probeer bij het tanken niet te morsen en maak het schoon zodra het wel gebeurt.
Het behandelde hout lakken
Breng dan de eerste laklaag aan. Ook bij behandeld hout is het beter om drie dunne laklagen aan te brengen in plaats van één dikke laag. Een nieuwe laag breng je niet zomaar aan. Eerst laat je de laklaag goed drogen.
De spuitbus bevat 400 milliliter, dit is genoeg voor een oppervlakte van zo'n 1,5 tot 2 vierkante meter.
Na het voorbewerken van het metaal dient in bepaalde gevallen een metaalprimer aangebracht te worden voordat de metaalverf als grondverflaag op het metaal wordt geschilderd. Een primer zorgt voor een betere hechting van verf en metaal. Bij aluminium, zink en koper mag een primer niet ontbreken.
Spuit in korte vloeiende bewegingen van links naar rechts over het metaal en houd de spuitbus ongeveer 25cm van het oppervlak. Twee lagen primer moeten voldoende zijn.
Als je de kleurlak van een gespoten auto wilt beschermen, kun je hiervoor een blanke lak gebruiken. Naast bescherming van de autolak zorgt deze voor een glansgraad van de auto.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen. Natuurlijk is het belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het product op te volgen.
Schuren van autolak
Wil je alleen de autolak schuren waarbij de grondverf nog in perfecte staat blijft? Schuur dan de blanke lak en kleurlak weg met korrelgrootte P220. Deze korrel is speciaal geschikt voor het volledig opschuren van zowel de 2K blanke lak als basislak van de auto.
Om een diepe kras goed aan te kunnen pakken heb je diverse middelen nodig; diverse soorten schuurpapier om de ondergrond klaar te maken voor behandeling, een ontvetter en microvezeldoek, een primer of filler, een spuitbus of lakstift met de juiste kleur autolak en eventueel een blanke lak.
Tussen de verschillende verflagen schuur je lichtjes op. Zo krijg je een betere hechting tussen de lagen. Ook oude glanzende of zijdeglanzende verflagen schuur je best op. Zo ben je zeker van een goede hechting van de nieuwe lak.
Kras op auto verzekering
Als u een Allrisk autoverzekering heeft, wordt lakschade wel vergoed. Als de dader van de lakschade bekend is, verhaalt de verzekeraar de schade zelf op de tegenpartij. U hoeft hier zelf niets voor te doen. Als de dader onbekend is, keert de verzekeraar ook gewoon een vergoeding uit.
Spuiten van 2k-lak is het zelfde als normaal spuiten, je moet wel direct na het spuiten je materiaal schoonmaken. Bij metalic-lak adviseren ze wel om direct de blanke-lak aan te brengen (+/- na 10 min) en niet de metalic te laten uitharden.
Over het algemeen kun je verf in een blik tot 2 jaar bewaren. Verf op terpentinebasis gaat het langst mee, deze verfsoort kan zelfs tot 3 jaar goed blijven.
Heeft mijn auto metallic lak of niet? In principe is dit vrij makkelijk te zien door het glitter effect. Als je hier zeker van wilt zijn kun je een felle lamp gebruiken, bijvoorbeeld van je telefoon, en deze schuin langs de lak halen.
Metallic lak mag nooit behandeld worden met een polijstend poetsmiddel. Dus een niet polijstend poetsmiddel gebruiken en poetsen, poetsen en poetsen tot het weer glimt. Poetsmachine is daar wel erg handig bij. [quote="vreugden"]Metallic lak mag nooit behandeld worden met een polijstend poetsmiddel.
Het parelmoer effect zit in de kleurlaag. De blanke lak is niet anders dan elke andere metallic lak en kan dus ook op de bij jou bekende wijze gepolijst worden. Door het parel effect kun je wel een hele mooie diepe glans krijgen. Een paar foto´s van het resultaat zijn meer dan welkom.