Tractiecontrole, ook bekend als Tractie Controle Systeem (TCS) of Anti Slip Regeling (ASR) is een veiligheidssysteem toegepast op meerdere types voertuigen, voornamelijk auto's. Het systeem is ontworpen om tractie van aangedreven wielen te verbeteren.
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen. Hoe werkt dit? Zodra er spin wordt gemeten wordt razendsnel het motorvermogen teruggeregeld.
Die helpt voorkomen dat je wielen doorslippen bij te hard optrekken of op nat wegdek. Maar als er sneeuw ligt, kan dit systeem juist tegen je werken. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je auto vast staat in de sneeuw of in een sneeuwduin, moet je in een aantal gevallen juist je tractiecontrole uitzetten.
Hoe werkt traction control (TRC)?
Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien. Hierdoor zal de motor dus precies het vermogen leveren wat de wielen kunnen overbrengen op de weg.
ATC is een afkorting voor Automatic Traction Control. In het Nederlands betekent dat automatische tractiecontrole. Dit systeem voorkomt wielspin zodat de auto zo efficiënt mogelijk accelereert. Als de wielen dreigen te spinnen, remt ATC de wielen af.
Vanaf morgen is ESP verplicht voor nieuwe modellen die binnen de Europese Unie typegoedkeuring krijgen. Op 1 november is het voor modellen die nieuw in de Europese Unie op de markt komen verplicht om ESP aan boord te hebben. Voor modellen die al een typegoedkeuring hebben wordt ESP op 1 november 2014 verplicht.
Formule 1-wagens hebben namelijk geen antiblokkeersysteem (ABS) of tractie controle (TRC). Dit maakt de uitdaging voor de coureurs om het wapentuig te besturen aanzienlijk moeilijker.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken. Waar ASR en ABS de lengtedynamica van de auto beïnvloeden, focust het ESP-systeem zich op de dwarsdynamica. Deze drie systemen samen zorgen ervoor dat je gemakkelijker de controle over het voertuig houdt.
Er is gewoonlijk een schakelaar met de aanduiding ESP. Als dit niet het geval is, wordt ESP aangegeven door een overeenkomstig symbool op het instrumentenpaneel. Als je niet zeker weet of het systeem daadwerkelijk aanwezig is, kunt je het beste de handleiding raadplegen.
Wat Doet ESP? ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Het is officieel, vanaf 2016 moeten nieuwe motorfietsen voorzien zijn van ABS. Voor de goede orde, het gaat om alle tweewielers. Dus ja, ook superbikes en offroads.
Het eerste ABS systeem voor motorfietsen werd in 1985 geïntroduceerd. In 1988 werd ABS als optie (1900 DM) op de K100 modellen van BMW aangeboden. Yamaha volgde begin jaren '90 met het aanbieden van de optie. Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op alle nieuwe motoren.
Wat is anti-slip regeling of tractie control (ASR)?
ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
ASR ( Aandrijf Slip Regeling ); Tijdens het rijden kan het voorkomen dat de aangedreven (voor)wielen doorslippen door een te groot aandrijfkoppel. Dit veroorzaakt een sterk onderstuur en sterk instabiel rijgedrag van de auto. Het doorslaan van de aangedreven wielen wordt herkend door het regelapparaat van ABS/ASR.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
Het ESP-lampje ziet eruit als een auto die in de slip raakt. Het lampje kan op twee manieren branden; het knippert, of het staat constant aan. Het ESP-lampje knippert: dit betekent dat het systeem geactiveerd is en dat je op een glad wegdek rijdt. Het systeem grijpt dus in en voorkomt dat je in een slip raakt.
als het esp lampje brand zonder dat je hem zelf hebt uitgeschakeld betekent dat er een storing in het systeem zit. dit betekent dus waarschijnlijk dat je esp uitgeschakeld is vanwege problemen ergens in het systeem..
BAS – Brake-Assist System
Dit elektronische systeem zorgt ervoor dat de wielen tijdens remmen niet gaan slippen of blokkeren maar gecontroleerd afremmen. Je voelt het ABS werken bij een noodstop. Het rempedaal gaat dan stoten of pompen.
Het systeem van een remversterker, BAS (Brake Assist System), helpt om bij afremmen de remkracht te verhogen en het verkort daarmee de remweg. Het systeem registreert de wijze waarop u het rempedaal bedient en verhoogt zo nodig de remkracht.
In samenwerking met ABS verhoogt Electronic Brakeforce Distribution, elektronische remkrachtverdeling, de veiligheid bij remmanoeuvres. Het systeem compenseert de gewichtsverplaatsing die tijdens het remmen in de auto ontstaat en optimaliseert daarmee de koersstabiliteit en het remvermogen.
In race-auto's: Tractiecontrole wordt bij snelle auto's gezien als een prestatieverbeterende techniek. Het geeft de auto maximale grip bij acceleratie zonder wielspin te genereren.
Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op motoren. Al in 1985 werd ABS voor het eerst op motoren geïntroduceerd. De BMW K100 was de eerste motorfiets met ABS1. Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren wordt de motor onbestuurbaar.
Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk. Op motoren kan het rempedaal net zo 'schokkerig' aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw. Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt.