5.1 Algemeen. Uniegoederen kunnen bestemd zijn om tijdelijk buiten de Unie te verblijven om daarna te worden wederingevoerd. Deze beweging wordt tijdelijke uitvoer genoemd.
Wederuitvoer kan worden gedefinieerd als het brengen van niet-Uniegoederen buiten het douanegebied van de Unie.
De goederen die via Nederland vervoerd worden en daarbij (tijdelijk) eigendom worden van een ingezetene, zonder dat significant industriële bewerking plaatsvindt. Wederuitvoer betreft onder andere goederen die door Nederlandse distributiecentra worden ingeklaard en uitgeleverd aan andere (Europese) landen.
Met een ATA-carnet voer je de machines tijdelijk in bij de Bosnische douane. Je betaalt geen invoerrechten en btw. Een ATA-carnet heeft verschillende inlegvellen, bestemd voor de douane: Een uitvoerstrook voor de douanepost in de EU waar de goederen de EU verlaten.
Wat kost een ATA-carnet? U betaalt € 222,85 administratiekosten voor een ATA-carnet. Ook betaalt u een premie. Die is afhankelijk van de waarde van uw goederen.
2.1.2 ATA-regeling. Het carnet ATA kan worden gebruikt bij tijdelijke invoer, tijdelijke uitvoer, wederinvoer en douanevervoer. Tijdelijke invoer veronderstelt een daaropvolgende wederuitvoer en tijdelijke uitvoer veronderstelt een daaropvolgende wederinvoer.
In welke landen wordt het ATA-carnet aanvaard? Momenteel zijn 77 landen lid van de ATA-keten, waarvan 51 buiten de EU. De Verenigde Staten, China, India en Zwitserland zijn enkele van de belangrijkste landen.
ATA carnet is een internationaal douanedocument dat gebruikt wordt bij tijdelijke uitvoer van goederen buiten de EU. Dit betreffen goederen die tijdelijk uitgevoerd worden buiten de EU zoals beurs- en tentoonstellingsmateriaal of gereedschappen. Voorwaarde is dat de goederen beroepsmatig worden ingezet, dus geen privé.
TIR staat voor "Transports Internationaux Routiers". De TIR-Overeenkomst is een internationaal verdrag uit 1975 dat tussen douane-administraties tot stand is gekomen onder toezicht van de Economische Commissie voor Europa (ECE) van de Verenigde Naties.
Hoe vul ik het ATA-Carnet in? Stel de goederenlijst altijd op in de taal die door de douane van het land waar je de goederen wilt in-, uit- of doorvoeren verplicht is gesteld. Aan alle goederen ken je volgnummers toe.
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online.
Douanekosten in vrijhandelszone
Zodra je buiten de EU bestelt, moet je bestelling wel doorheen de wondere wereld van de grenscontrole. Voor elke zending waarvan de waarde lager ligt dan 22, moet je vanaf 1 juli 2021 bijkomende kosten betalen. Dat heeft de Europese Unie beslist.
Krijgt u een pakket uit het buitenland, maar wilt u geen inklaringskosten betalen? Weiger dan het pakket direct als PostNL het pakket aanbiedt. Het pakket wordt dan meteen retour afzender gezonden of vernietigd. Dit is afhankelijk van de wens van de afzender.
Uitvoer kan worden omschreven als het brengen van communautaire goederen buiten de EU. Onder wederuitvoer wordt verstaan: 'het verlaten van niet-communautaire goederen uit het grondgebied van de Gemeenschap (EU)'.
Een belangrijke eis is dat uiterlijk 150 dagen na de datum van vrijgave voor uitvoer moet zijn aangetoond dat de goederen het douanegebied van de Unie hebben verlaten. Als het douanekantoor van uitvoer na 150 dagen geen informatie over het uitgaan heeft ontvangen, kan dit kantoor de aangifte ten uitvoer ongeldig maken.
Wederuitvoer is een douanebestemming die alleen aan niet-communautaire goederen kan worden gegeven. De wederuitvoer kan plaatsvinden als aan de douane is kennisgegeven dat de niet-communautaire goederen weer buiten de Europese Unie gebracht zullen worden of nadat een aangifte tot wederuitvoer is gedaan.
Douaneplichtige zendingen die in de EU binnenkomen voor douaneopslag. Uitgaande douaneplichtige zendingen die je vanuit je douaneopslag verstuurt. Voor binnenkomende zendingen kan DHL Express het T1/Transitdocument (NCTS) voor je opmaken voor het vervoer van de goederen naar jou of jouw douane-expediteur.
Een aangifte “T” moet worden opgemaakt met aparte artikelen voor de niet Uniegoederen (T1) en voor de goederen die worden geëxporteerd (T2). De aangifte moet voor de te exporteren goederen de code DG2 bevatten. De douane op het kantoor van bestemming weet dan dat die goederen de EU moeten verlaten.
Reacties. De aanduiding T.I.R. is vaak te vinden op vrachtwagens. Deze vrachtwagens zijn voorzien van een door de douane aangebrachte verzegeling, die niet mag worden verbroken. Verbreking ervan is strafbaar.
Het aanvragen van een ATA Carnet duurt zo'n 3-5 werkdagen. De kosten van een ATA Carnet bedragen €199,00 administratiekosten, plus aanvullende kosten welke o.a. afhankelijk zijn van de waarde van de goederen die op het Carnet vermeld staan.
Je mag voor maximaal € 430,- aan spullen van buiten de EU invoeren. Over alles wat daarboven komt, betaal je belasting. Ook over een teveel aan sigaretten, tabak of drank betaal je belasting. Hoeveel sigaretten of (sterke) drank je mag invoeren, hangt af of je Nederland binnenkomt vanuit de EU of daarbuiten.
Wat kan ik doen om Inklaringskosten en BTW te voorkomen? Om er zeker van te zijn dat jij geen BTW of inklaringskosten hoeft te betalen zorg je dat de totale waarde van jouw bestelling onder de 22 euro ligt. Gaat het om meerdere producten, splits de bestelling dan zoveel mogelijk op.
Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een niet-EU land. Je betaalt dan áltijd inklaringskosten. Ook als de waarde lager is dan € 22. Meer hierover lees je op postnl.nl/btw.
Importeren uit China
De kosten die de pakketdiensten rekenen voor de inklaring liggen vast en zijn onafhankelijk van de waarde van uw bestelling. PostNL rekent 13,00 euro. EMS rekent 17,50 euro en UPS rekent 2,5% van de waarde (met een minimum van 10,50 euro).