Een asstreep is een lengte markering die vaak in het midden van rijbaan geplaatst is. De asstreep zorgt ervoor dat het verkeer in beide rijrichtingen verdeelt wordt. De asstreep kan onderbroken zijn of doorgetrokken. Wanneer de streep doorgetrokken is mag je deze niet overschrijden om bijvoorbeeld in te halen.
Wanneer de rijbaan door lijnen in rijstroken is verdeeld mag je in het midden van de rijstrook rijden. Op smalle buitenwegen, bijv. polderwegen en landbouwwegen is het vaak beter om midden op de weg te rijden. Bij tegemoet komend verkeer zul je dan wel naar rechts moeten.
De Wegam/Wegas verzekering dekt de aansprakelijkheid van de werkgever voor schade aan de werknemer wanneer de werknemer een ongeval overkomt en daarbij schade of letsel oploopt. Het ongeval kan plaatsvinden: op de werkvloer. op locatie.
Voorsorteren, de linker rijstrook splitst af en gaat naar links, de middelste rijstrook gaat alleen rechtdoor de rechterrijstrook is voor rechtdoor en rechtsaf. Bestuurders uit tegengestelde richting moeten u voor laten gaan.
Voorsorteren niet verplicht
Bestuurders die willen afslaan mogen voorsorteren. Voorsorteren wordt niet verplicht gesteld. Bestuurders moeten zelf verkeersinzichtelijk beoordelen wanneer zij wel of niet willen voorsorteren, tenzij verkeerstekens dit verplichten.
Als je links of rechts wilt afslaan, moet je altijd je hand uitsteken. rechterhand uit. iemand op de rechterstoep en/of rechts op de rijbaan loopt. In dat geval geldt de regel: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor: je moet de voetganger dan voor laten gaan, voordat je afslaat.
Rechts afslaan: eerst in de binnenspiegel, dan voor de auto, daarna in de rechter buitenspiegel en in de dode hoek* (deze zit aan de rechterkant in het achterste zijraam. Denk er om dat je niet te veel met je lichaam draait om positieverandering te voorkomen).
Wanneer u op een weg rijdt waar u tegemoetkomend verkeer kunt verwachten, mag u dus voorsorteren tegen de as van de weg, om links af te slaan. Op een volledige eenrichtingsweg mag u geheel links voorsorteren. Rijdt u op een gescheiden rijbaan, dan mag u geheel links van de rijbaan, tegen de middenberm voorsorteren.
Is de wegas verplicht? Officieel is de wegas verzekering niet verplicht, máár de Hoge Raad heeft in een aantal specifieke gevallen wel geoordeeld dat de werkgever een verzekering af had moeten sluiten.
De WEGAM-verzekering is alleen van toepassing op motorrijtuigen. Indien je medewerkers zich op een andere manier in het verkeer voortbewegen, bijvoorbeeld per fiets, dan is een WEGAS-verzekering van toepassing.
Wat zijn de belangrijkste voordelen van de WEGAS XL verzekering? Verzekerd bedrag van € 3.000.000 per gebeurtenis. Lage franchise*. Vergoeding van de werkelijk geleden schade, bij overlijden ook de schade van nabestaanden van de verzekerde.
Niet in de spits de weg op
In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur. Rijd dus tijdens deze uren zo min mogelijk op de weg als je dat kunt én als je de spitsdrukte wilt vermijden.
Sleep de auto altijd zo dat de wielen in de rijrichting draaien. Sleep auto's met automatische transmissie niet op een snelheid hoger dan 80 km/h(50 mph) en niet verder dan 80 km (50 mile).
Als een weg uit 2 of meer rijstroken bestaat, kies je in principe de rechterrijstrook. Ook als die rijstroken naar links of naar rechts gaan kies je in principe van die 2 rijstroken de rechterrijstrook.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Wat is de ideale snelheid in een bocht? Dat ligt per auto verschillend, maar de meeste auto's hebben een ideale snelheid van rond de 22-25 kilometer per uur in een (haakse) bocht naar rechts of links. Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid.
Kijkgedrag bij rechts- en links afslaan afslaan
Kijk dan eerst in de binnenspiegel. Daarna in je rechter buitenspiegel en over de rechterschouder. Sla je Linksaf? Kijk dan eerst in de binnenspiegel.
De korte bocht gaat voor de lange bocht. Als jij afslaat naar rechts, zal degene die naar je toekomt en dezelfde weg in wilt, en dus linksaf slaat, jou voor moeten laten gaan. Jij gaat naar rechts: korte bocht, hij gaat naar links: lange bocht. Een tram heeft altijd voorrang.
Met afslaan ga je van richting veranderen, je wijkt dus af van rechtdoor. Als bestuurder moet je het verkeer dat je op dezelfde weg tegemoet komt voor laten gaan. Dit geldt ook voor het verkeer dan zich naast, dan wel links of rechts dicht achter je bevindt.
Is er geen fietspad, dan mogen fietsers op de gelijkgrondse bermen en op de parkeerstroken rijden, of op de rijbaan. Ze mogen ook op de bijzondere overrijdbare bedding of in de busstrook rijden indien het symbool van een fiets op het betrokken verkeersbord afgebeeld staat.
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.