Lichamelijke klachten. Te veel gamen kan samen gaan met verschillende lichamelijke klachten. Van 's avonds laat gamen kunnen slaapproblemen ontstaan. Bijvoorbeeld een slechtere slaapkwaliteit, moeite met in slaap komen en doorslapen.
Gemiddeld gaan experts uit van ongeveer maximaal 3 uur beeldschermtijd vanaf 12 jaar. Dat is inclusief telefoon, tv en andere schermen. Elke dag 4 tot 5 uur gamen per dag wordt als 'niet normaal' gezien. Er bestaat dan een kans dat je een gameverslaving hebt.
Lichamelijke gevolgen kunnen zijn: droge, vermoeide of geïrriteerde ogen, hoofdpijn, rugpijn, RSI, overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging. Teveel gamen kan zorgen dat je je verdrietig, boos of eenzaam gaat voelen omdat andere dingen slecht gaan.
Het is dus niet gezond om 10 uur per dag te gamen. Maar wanneer jij of je kind af en toe eens 5 uur per dag gaat gamen is dat niet meteen een probleem. Deskundigen spreken van een gameverslaving wanneer je gedurende minstens een half jaar iedere dag minimaal 3 uur aan het gamen bent.
Gamen kan zorgen voor gedragsproblemen, een minder sociaal leven, een slechte slaapkwaliteit of in het ergste geval tot gameverslaving. Maar, dat geldt alleen als er meer dan 8 á 9 uur per week wordt gegamed. Wat problematisch gamegedrag is, verschilt bovendien per kind en hangt af van meerdere factoren.
Tijdsbesteding aan gamen
In 2021 zegt 13 procent van de middelbare scholieren en 14 procent van de basisschool leerlingen minstens 24 uur per week te gamen. In zowel het basis- als voortgezet onderwijs komt intensief gamen (minstens 24 uur per week) veel vaker voor onder jongens dan meisjes.
Gamen stimuleert vooral een bepaald deel van de hersenen en een ander gedeelte juist veel minder. Die onbalans vergroot de kans op hersenaandoeningen als schizofrenie, Alzheimer en depressies. Het antwoord op de vraag 'wat doet gamen met je hersenen' is dus eenvoudig: niet veel goeds.
Verbreek het contact met vrienden in de gamewereld en zoek vrienden die jou helpen met afkicken. Zorg dat je andere dingen hebt om je mee te vermaken (sporten, wandelen, vrienden opzoeken etc) als je de drang voelt om te gamen. Bel of app een vertrouwenspersoon als je op het punt staat weer de fout in te gaan.
De gevolgen van een gameverslaving zijn groot: andere hobby's en bezigheden sneeuwen onder en offline sociale contacten lijden eronder. Het gamen levert problemen op voor zowel de persoon zelf als de omgeving. Jongeren lopen het risico om steeds minder of helemaal niet meer naar school of opleiding te gaan.
6-8 jaar: maximaal 1 uur per dag, hoogstens 30 minuten per keer; 8 tot 10 jaar: maximaal 1,5 uur per dag; 10 tot 12 jaar: maximaal 2 uur per dag; vanaf 12 jaar: maximaal 3 uur per dag beeldschermtijd.
De hoge concentratie blauw licht in beeldschermen dwingt de cellen op het netvlies om harder te werken, waardoor deze cellen sneller afsterven. Te veel en te lang gamen kan de achteruitgang van je ogen versnellen. Dit is een latent effect van blauw licht, wat inhoudt dat je het pas merkt wanneer het te laat is.
Op 11-jarige leeftijd gaat het om bijna de helft van de jongeren (49,3%), op 12-jarige leeftijd ongeveer 86% en op 13- jarige leeftijd 96%. Gamen vormt voor sommigen, onder meer door de toegankelijkheid, dan ook een belangrijk onderdeel van de vrijetijdsbesteding.
Uit onderzoek blijkt dat met gamen de oog-handcoördinatie, het reactievermogen en strategisch inzicht worden getraind. Ook blijkt uit onderzoek dat juist het samenspelen een grote motivatie is, omdat veel kinderen samenspelen of met elkaar overspelletjes uitwisselen.
Iemand met een gameverslaving heeft weinig of zelfs géén controle meer over zijn speelgedrag. Het gamen gaat ten koste van het normale leven thuis, op school, op het werk en van sociale contacten. Om deze problemen te ontvluchten is de verleiding erg groot om nóg meer te gaan gamen.
Een belangrijk voordeel van gamen is dat het plezier geeft. Het spelen van korte puzzelgames (zoals Angry Birds en Bejeweled) kan de stemming al verbeteren. Ook kan het zorgen voor ontspanning, het verminderen van stress 10. en het ervaren van flow.
Voor alle vragen over gamen, drank, drugs, pillen en gokken kan je terecht bij de DrugLijn. De DrugLijn staat in voor informatie, een luisterend oor, een eerste advies en doorverwijzing. Www.druglijn.be/gamen biedt gamers een anonieme en gratis zelftest die helpt nagaan hoe riskant gamegedrag is.
Er is sprake van riskant gamegedrag wanneer gamen zo'n grote plaats in iemands leven inneemt, dat het ten koste gaat van andere zaken. Wie riskant gamegedrag vertoont, loopt het risico om een gamestoornis te ontwikkelen.
Tijdens het gamen maakt je brein veel stofjes aan, waaronder deze drie: adrenaline, endorfine en dopamine. Endorfine en dopamine horen bij het beloningssysteem in de hersenen. Deze stofjes hebben een verslavende en aantrekkende werking. Te veel gamen kan dus leiden tot een gameverslaving.
Bij 3,4% van de voortgezet onderwijsscholieren was sprake van problematisch gamegedrag. Dat wil zeggen dat deze scholieren kenmerken van verslaving vertoonden. Problematisch gamen komt vaker voor bij jongens (5,6%) dan bij meisjes (1,2%). Dit blijkt uit het HBSC-onderzoek 2021.
Games zorgen voor entertainment en ontspanning.Games prikkelen een gezond gevoel voor competitie.Games dagen je uit.Spelers kunnen altijd beter worden en meer punten verdienen.
Toelichting figuur 3: Gamende jongens besteden meer tijd per week aan online gamen dan gamende meisjes: online gamende jongens besteden gemiddeld zo'n 21 uur per week aan online gamen, terwijl dit voor meisjes gemiddeld zo'n 10 uur per week is.
Bijna de helft van het totale aantal gamers woont in Azië, met 1,42 miljard. Europa komt met 668 miljoen spelers op de tweede plaats. Latijns- en Noord-Amerika volgen, met respectievelijk 383 en 261 miljoen consumenten.