Allereerst het operationeel niveau waarbij je op de korte termijn focust, het tactisch niveau waarbij je naar de middellange termijn kijkt en het strategisch niveau waarbij een lange termijnvisie centraal staat. Als vierde, en meest recente niveau, is de data-driven en geïntegreerde methode ontstaan.
Het Strategisch Niveau gaat over de lange termijn en is het meest abstract van de drie niveaus (Strategisch, Tactisch, Operationeel). De lange termijn zit dicht aan tegen organisatiebeleid. Vaak wordt communicatie echter op de middellange termijn (Tactisch) op korte termijn (Operationeel) bekeken.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel. Een strategie is moeilijk te wijzigen eenmaal het in gang is gezet. Een tactiek kan gemakkelijk bijgestuurd worden naargelang de veranderende omstandigheden.
Algemeen vindt men dat 'Strategisch' gaat over de 'Lange Termijn', 'Operationeel' over de 'Korte Termijn' en 'Tactisch' er tussenin.
Het strategisch niveau is het niveau waarop een land of een groep van landen nationale of multinationale veiligheidsdoelstellingen bepaalt en nationale, met inbegrip van militaire, machtsmiddelen inzet om deze te verwezenlijken.
Tactisch niveau
Op tactisch niveau gaat het vaak om zaken die op de middellange termijn spelen en waarbij positie of afdeling overschrijdend overleg nodig is. Bijvoorbeeld wanneer er bepaalde verbeteringen doorgevoerd moeten worden, een project plaatsvindt of wanneer processen anders moeten worden ingericht.
Het operationele niveau heeft dus als doel het vertalen van strategische doelen in concrete tactische opdrachten en het hieraan koppelen van de noodzakelijke (militaire of andere) middelen. Dit gebeurt in elke militaire operatie, ongeacht de omvang of complexiteit.
Tactische vergaderingen richten zich op de middellange termijn. Met de visie van het strategische plan in de hand, bepaal je in dit overleg vooral hoe je deze visie waar gaat maken. Welk beleid is er nodig om je plan uit te voeren? Hoe gaan we dit nieuwe beleid monitoren?
Tactische doelen zijn de brug tussen strategische en operatieve doelen: ze verbinden de meetbare, dagelijkse processen aan de doelen die gaan over het grote geheel. Het gaat dus over hoe je de dagelijkse werkzaamheden slimmer doet.
Het tactische niveau heeft betrekking op personeelsplanning op middellange termijn. Bij tactische personeelsplanning kijkt de planner of het management in de eerste plaats naar verwachtingen in werk en beschikbare mensen voor de periode van een jaar.
Managementniveaus hebben een relatie met het niveau van besturing. In grotere organisatie kunnen we drie besturingsniveaus onderscheiden; Het strategisch niveau, het tactisch niveau en het operationeel niveau.
Strategische doelstellingen hebben betrekking op de organisatie als geheel. Tactische doelstellingen hebben betrekking op het gebied van de afdelingen.Operationele doelstellingen hebben betrekking op de (individuele) invulling door de afdelingsmedewerkers.
Een onderwerp wordt strategisch wanneer geanticipeerd wordt op trends en ontwikkelingen. De strateeg ziet wat de behoeften in de maatschappij zijn en hoe deze veranderen. Hij ziet hoe snel behoeften veranderen en acteert op tijd. Hiermee worden kansen benut en problemen geminimaliseerd.
Operationele doelen formuleren
Ze zijn SMART geformuleerd en er zijn concrete acties aan verbonden. Door je doelen SMART te formuleren in je operationeel plan geef je duidelijk aan wat, hoe en wanneer je iets wilt bereiken. Doe je dat niet dan blijven je doelen vaag en vrijblijvend.
Operationeel leidinggeven gaat om het beheren van de dagelijkse operatie binnen een bedrijf, team of afdeling. Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit en kwantiteit van de output van een groep uitvoerend medewerkers.
Operationeel Management (OM), ofwel sturing en beheersing van het dagelijks werk, behandelt de uitwerking van strategische keuzes in de operationele planning. Dit wordt vastgelegd in uitvoeringsplannen voor deelgebieden als verkoop, productie, personeel en financiering.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
De operationele doelstellingen worden een soort van stappenplan op de weg naar de verwezenlijking van de strategische doelstelling. Hierbij zijn er twee mogelijkheden: de opsplitsing van de gewenste resultaten in kortere termijnen of het uittekenen van een echt stappenplan om de verwezenlijking te verzekeren.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
Een strategisch advies geeft via verschillende scenario's de route weer om bij de beoogde oplossing of resultaten te komen. Dat kan een advies zijn voor de aanpak van een project, bijvoorbeeld een omgevingsplan of intern verandertraject, maar ook een advies gericht op nieuw beleid.
Wat zijn strategische doelstellingen? Strategische doelstellingen geven aan welke verandering er zou moeten plaatsvinden. Welk resultaat of effect is er bereikt aan het einde van de beleidsperiode? Deze doelstellingen beschrijven dus vooral het wat en niet het hoe.
Het Strategisch Overleg is bedoeld om tussen bestuur en bondsraadsleden in gesprek te gaan over de strategie, de lange termijnvisie en inhoudelijke ontwikkelingen van bepaalde beleidsthema's.
In uw operationeel plan legt u uit welke acties uw team zal ondernemen om uw doelen binnen een bepaalde termijn te bereiken. Om een operationeel plan op te stellen, schetst u: De doelstellingen van uw team. De deliverables die met het operationeel plan zullen worden bereikt.
Tactisch management richt zich dus op het middellange termijnbeleid van een organisatie. Het zorgt voor de vertaling van de doelstellingen naar concrete plannen en acties op afdelings- of teamniveau. Het bepaalt welke middelen er nodig zijn en zorgt ervoor dat deze beschikbaar worden gesteld.
De inzet van operationeel management leidt tot verbeterde resultaten binnen de teams waar het wordt ingezet en voor de organisatie als geheel. Voor teams en medewerkers leidt operationeel management tot: Betere samenwerking en communicatie tussen teamleden. Meer grip en controle op de werkzaamheden vanuit de ...