De Wallbox Power Boost is een module voor in uw meterkast om Dynamic Load Balancing mogelijk te maken voor uw Wallbox Pulsar Plus 22kW laadstation. De Power Boost optimaliseert de energierelatie tussen uw huis en auto, om zo sneller kunnen laden wanneer er meer vermogen beschikbaar is.
Power Boost zorgt voor een dynamische verdeling van het energieverbruik tussen de oplader en de rest van het gebouw. Als het erop lijkt dat je richting de maximale capaciteit gaat, zal Power Boost automatisch het stroomverbruik van de auto verminderen.
Heb ik load balancing nodig? Load balancing is geen vereiste voor het gebruik van een laadstation voor uw elektrische auto, het is een dienst om uw veiligheid te vergroten. Om te bepalen of u load balancing heeft, is het dus belangrijk om een inschatting te maken van de risico's.
Een wallbox is een contact aan de muur waarmee je de elektrische auto kunt opladen. Dat is dus eigenlijk precies hetzelfde als een laadpaal. Alleen een laadpaal staat op een paal los van een muur.
Met load balancing in deze categorie bedoelen we dat de laadpaal het totale verbruik aan energie meet dat in de woning of het net gebruikt wordt tijdens het laden van de auto. De restcapaciteit aan stroom (de resthoeveelheid stroom binnen de netaansluiting) zal de slimme laadpaal gebruiken voor het laden van de auto.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
MID-goedgekeurde, gecertificeerde energiemeters die worden gebruikt om de hoeveelheid energie te bepalen die voor het laden wordt gebruikt. Hierdoor kun je voor elke laadsessie nauwkeurig bepalen hoeveel je in rekening brengt op basis van het werkelijk energieverbruik.
Wat heb je nodig voor load balancing? Om load balancing mogelijk te maken heb je naast een slimme laadpaal of laadstation ook een module of spoeltje nodig die het stroomverbruik in huis meet. Dit stukje techniek wordt in de meterkast geplaatst, en communiceert via een datakabel met het laadstation.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Een adapter die nutteloos in het stopcontact zit, verbruikt elk uur ongeveer 2 watt. Dit lijkt misschien niet zo veel. Maar als je meerdere adapters 24/7 in het stopcontact laat zitten, dan kan dit aardig oplopen.
De meeste noodlaadkabels hebben standaard 10 Ampère uit een standaard 230V stopcontact 2,3 kW vermogen (10A x 230V = 2,3kW). Het elektriciteitsnet in Nederland levert ons namelijk 230 volt en 16 Ampère uit het stopcontact.
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen.
Mag je met een gewone auto parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen mag je met een gewone, niet-elektrische auto's niet parkeren op een parkeerplek met een laadpaal. Doe je dit toch? Dan riskeer je een boete van €90.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.