Bij pedagogiek wordt er breder gekeken naar hoe kinderen worden opgevoed, hun ontwikkelingsfases en wat de relatie is tussen het kind en zijn omgeving. Pedagogische vaardigheden zijn bijvoorbeeld het kind ondersteunen in zijn ontwikkeling, het bieden van emotionele ondersteuning en het aangeven van grenzen.
Het gaat om het bieden van emotionele ondersteuning; om het respecteren van de autonomie van kinderen; om het stellen van grenzen; om praten en uitleg geven; om het stimuleren van de ontwikkeling en het begeleiden van interacties tussen kinderen.
Pedagogiek is de studie naar opvoeding en ontwikkeling van kind tot volwassenheid. De wetenschap bestudeert de opvoeding, de ontwikkelingsfasen en ook de relatie tussen het kind en zijn omgeving: familieleden, school, vriendjes en vriendinnetjes, de gebouwde omgeving, media, etc. De nadruk ligt vooral op het handelen.
Een goed pedagogisch klimaat is de basis om tot leren te komen, volgens leraren. In een goed pedagogisch klimaat kan een leerling groeien, staat hij/zij dan open en heeft hij/zij ruimte in zijn/haar hoofd om te leren. Leerlingen vertellen zelf dat het dan rustig en fijn is in de klas.
Leerkrachtgedrag hierbij kenmerkt zich o.a. door luisteren, beschikbaar zijn voor het kind, zich kunnen verplaatsen in gevoelens en de kenmerken van het kind, vertrouwen stellen, afspraken maken en nakomen, stelling nemen in woord en daad tegen racisme, discriminatie en pesten en rekening houden met behoefte aan ...
Luisteren, vertrouwen bieden, optreden als het echt nodig is, uitnodigende omstandigheden creëren, het goede voorbeeld zijn, uitdagen en ondersteunen zijn belangrijke pedagogische voorwaarden voor het ontstaan van goede relaties. Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren.
Een goed pedagogisch klimaat heeft veel invloed: zowel op het welbevinden en de leerprestaties van leerlingen, als op het welbevinden en het werkplezier van leraren. Als leraar heb je een belangrijke rol in het bouwen en versterken van een gezond pedagogisch klimaat binnen de klas.
Pedagogiek omvat de studie van opvoeding en ontwikkeling waarop volwassenen kinderen of jeugdigen grootbrengen. Pedagogiek wordt ook wel opvoedkunde genoemd, waarbij wordt gekeken naar de ontwikkelingsfasen van kinderen, maar ook relaties tussen kinderen en omgeving.
Uitgangspunten. De pedagogische benadering is gebaseerd op het geloof in de rechtstreekse morele invloed van lectuur. Men gaat ervan uit dat kinderen de morele normen uit hun boeken overnemen: van boeken die de juiste normen bevatten, worden ze een beter mens; door verkeerde lectuur worden ze bedorven.
De pedagogische medewerkers bieden verschillende activiteiten aan (gericht spel) waar de kinderen aan mee kunnen doen, zoals knutselen, muziek maken, voorlezen, poppenkast, enzovoort. Deze activiteiten sluiten doorgaans aan op het thema waar mee gewerkt wordt.
Pedagogische activiteiten in een kinderdagverblijf
Een tedere en zorgzame houding tegenover de allerkleinste is een pedagogische activiteit die een levenslange invloed heeft op het kind. Er moet naast opvoeden en verzorgen ook gekeken worden naar de verbale capaciteiten.
Spelen met de kinderen; Het plannen en organiseren van activiteiten; Contact (onder)houden met ouders/verzorgers; Er voor de kinderen zijn wanneer zij hulp of een luisterend oor nodig hebben.
Soms worden kinderen in ons ziekenhuis opgenomen omdat er thuis problemen zijn ontstaan.Met het gedrag bijvoorbeeld.Of een achterstand in de ontwikkeling. We noemen dit pedagogische of opvoedkundige problemen.
Er zijn verschillende pedagogische stromingen waarop visies op kinderopvang vaak gebaseerd zijn: de reformpedagogiek, geesteswetenschappelijke pedagogiek, empirisch-analytische pedagogiek en de kritisch emancipatorische pedagogiek.
Kort gezegd is pedagogiek de studie naar de ontwikkeling en opvoeding van het kind. Het probeert systematisch de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen door constant nieuwe kennis te vergaren.
Zo dien je als pedagoog empathisch te zijn, goed te kunnen luisteren én in staat te zijn om je te verplaatsen in de situatie en de belevingswereld van het kind. Door actief te luisteren, vragen te stellen en wat het kind heeft gezegd terug te koppelen, voelt een kind zich gezien en gehoord.
Als pedagogisch medewerker moet je in staat zijn om je boodschap op een heldere en begrijpelijke manier over te brengen, maar ook om goed te kunnen inspelen op de behoeften van anderen. Door goed te luisteren naar de kinderen en hun ouders, kun je immers beter begrijpen wat er speelt en waar de behoeften liggen.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Pedagogisch handelen betekent het handelen van een volwassene, in dit geval de trainer, met een opvoedkundig doel: het helpen van kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige, autonome personen. Als trainer heb je hierin veel verantwoordelijkheden.