Met BOVAG Omruilgarantie kun je jouw voertuig omruilen als je er niet tevreden mee bent. De BOVAG Omruilgarantie geeft je het recht om jouw voertuig eenmalig binnen twee weken na aflevering, en na maximaal 750 gereden kilometers, om te ruilen. Bij een motor is de grens maximaal 500 kilometer.
Is er geen andere auto gevonden, dan krijgt de klant zijn geld terug. Reed de klant nog in de in eerste instantie gekochte auto, dan moet hij deze inleveren en krijgt hij zijn geld terug, verrekend met de kosten die zijn afgesproken voor deze periode en de eventuele andere kosten.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
Onder de garantie vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven.
BOVAG Garantie houdt in dat uw occasion tot 12 maanden na aankoop kosteloos wordt hersteld als er zich gebreken voordoen die op het moment van de koop niet zichtbaar waren. De garantie dekt zowel de kosten van de onderdelen als de man-uren.
BOVAG garantie is overigens geen verplichte garantie die op een tweedehands auto gegeven wordt. Meestal wordt door een bij de BOVAG aangesloten autobedrijf wel BOVAG garantie gegeven, maar dan vaak in combinatie met een afleveringsbeurt.
Je kan altijd een verzoek tot garantie bij ons aanmelden maar onderstaande schadevormen vallen in de regel niet onder de wettelijke- of fabrieksgarantie: Normale slijtage van het product. Schade door impact. Schade ontstaan door incorrect gebruik, misbruik of verwaarlozing.
Neem contact op met het bedrijf waar u de auto kocht. Vertel dat de auto problemen heeft. Misschien wist de verkoper niet van de problemen en wil hij ze samen met u oplossen. Wat uw rechten zijn, hangt af van de garantie die u heeft.
Advies Wettelijke garantie (tweedehands) auto wijzigt
De zogenaamde wettelijke garantie op een (tweedehands) auto, officieel het conformiteitsvereiste geheten, is per 27 april 2022 verlengd van zes naar twaalf maanden. Overigens geldt dit ook voor andere consumentenproducten.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
(Verborgen) gebreken of schade
Als u bijvoorbeeld een twintigjarige auto koopt voor €500,- dan mag u als consument niet verwachten dat een auto voor zo'n laag bedrag onderhoudsvrij is. Van een verborgen gebrek is sprake als het gebrek ten tijde van de aankoop onbekend is geweest voor de koper.
Annuleren is niet in de wet geregeld, je kunt niet zomaar van de koop af. Wil je zonder wettelijke grondslag toch van de koop af, dan zijn hier meestal kosten aan verbonden. Kijk in de voorwaarden van de verkoper wat de kosten zijn, soms is dat de hele aankoopprijs.
Je hebt altijd recht op de wettelijk garantie indien je de auto bij een dealer koopt, zelfs als je hebt getekend voor aankoop zonder garantie.
Je mag je reis omruilen naar een andere reis op een andere datum dat beschikbaar is op het moment van omruilen. Welke vakantie kan ik omruilen? Elke vlieg-, dichtbij vakantie, stedentrips, wintersport, groepsrondreis, riviercruise, busrondreis, singlereis, culinair arrangement, actieve vakantie, alsmede autovakanties*.
Is de (fabrieks)garantie overdraagbaar? Of een verkoopgarantie of fabrieksgarantie bij verkoop aan iemand anders kan worden doorgeven hangt af van de garantievoorwaarden. De verkoper en fabrikant mogen namelijk zelf de voorwaarden van zijn garantie bepalen.
Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn.
De wettelijke garantie is de bescherming van de koper van een nieuw of tweedehands voertuig tegen verborgen gebreken (algemene regeling) en een gebrek aan overeenstemming (specifieke regeling), van rechtswege en krachtens de wet voor rekening van de verkoper.
Het product moet dus conform de verwachtingen zijn. Is dit niet het geval, dan spreken we van non-conformiteit. Wat je mag verwachten van een gebruikte auto hangt onder meer af van wat de verkoper in de advertentietekst of in zijn verkooppraatje heeft genoemd, de leeftijd en kilometerstand van de auto en de prijs.
Bovendien krijgt uw auto hierbij een kleine onderhoudsbeurt, nieuwe APK en wordt de distributieriem gecontroleerd. De prijs van pakket A met standaard garantie van 3 maanden is € 299,-. De prijs van pakket B met Bovag/Autotrust uitgebreide garantie van 6 maanden is € 499,-.
Om te beginnen moet je bij de aankoop van een tweedehandswagen altijd de Car-Pass ontvangen en controleren. De Car-Pass bestaat sinds 2006 en is een wettelijk verplicht document dat de juiste kilometerstand garandeert. Doet de verkoper moeilijk over de Car-Pass, dan ben je wellicht aan het verkeerde adres.
De Japanse auto's (Lexus, Honda, Toyota, Mitsubishi, Mazda) bekleden de bovenste plaatsen, gevolgd door de Duitse “premiums” (Audi, BMW en wat verderop Mercedes) en daarna de andere Europese merken. Onderaan de ladder vinden we merken zoals Opel, Fiat, Alfa Romeo en Chrysler.
Als extra dienst kunt u als verkoper 'commerciële garantie' geven. Dit noemen we ook wel verkopersgarantie. Ook de fabrikant kan dit doen, dan heet het fabrieksgarantie. Met zo'n commerciële garantie staat u of de fabrikant ervoor in dat het product een bepaalde tijd goed werkt.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht. Of je kent de klant en doet dan helemaal niet moeilijk.
De wettelijke garantie bedraagt twee jaar en begint te lopen vanaf het ogenblik dat je de winkel buiten stapt met het product onder je arm of vanaf het ogenblik waarop het je wordt geleverd. In de praktijk doen verkopers jammer genoeg dikwijls moeilijk.