Oliedruk verwijst naar de kracht waarmee olie door het motorsysteem wordt gepompt om alle bewegende delen te smeren. Het zorgen voor de juiste druk op dit systeem is omdat het de motor helpt beschermen tegen slijtage en schade.
Kan ik doorrijden met olielampje? Nee, het wordt afgeraden om door te rijden als het olielampje in uw voertuig is aangegaan. Dit lampje gaat meestal aan als er een problemen zijn met de oliedruk in uw voertuig.
Brandt het olielampje bij elke bocht, is het oliepeil te laag. Mogelijkerwijs brandt het olielampje bij warme motor terwijl de auto stilstaat of bij het remmen. Dit gebeurt vanwege het dalende toerental dat een lage oliedruk veroorzaakt in vergelijking met wanneer de auto accelereert of snel rijdt.
Oliedruk wordt gecreëerd door een vloeistofstroombeperking in de uitlaatleiding van de pomp , niet door de pomp zelf. Voorbeelden van dergelijke beperkingen zijn big end en hoofdlagers, evenals nokkenas en tuimelaar indien gemonteerd.
Een lage oliedruk betekent dat de motor niet voldoende wordt gesmeerd, wat ernstige gevolgen kan hebben. In het meest ernstige geval kan dit er zelfs toe leiden dat de auto van een nieuwe motor moet worden voorzien.
Belangrijk om rekening mee te houden is de kleur van het dashboardlampje. Wanneer het lampje brandt maar niet rood is en het oliepeil is gewoon in orde, dan kun je prima zelf naar de garage rijden. Absolute haast is niet nodig. Is het lampje rood, dan moet je de motor niet meer starten omdat het probleem kritiek is.
Het vervangen van de oliepomp in een gespecialiseerde garage duurt ongeveer twee en een half tot drie uur, soms tot vijf uur. Met een gemiddeld uurtarief van 80 euro liggen de kosten tussen de 200 en 400 euro. Al met al moet u bereid zijn om tussen de 290 en 1.030 euro te betalen voor het vervangen van de oliepomp.
Dingen zoals olieverontreiniging, een vastgelopen oliepomp of onjuiste installatie van onderdelen kunnen allemaal uw oliedruk doen dalen. Het is essentieel om de pomp onmiddellijk te repareren of te vervangen, omdat deze een beslissende rol speelt bij de distributie van olie naar uw motoronderdelen.
Conclusie. Het tijdig herkennen van de symptomen van een kapotte oliepomp is essentieel om ernstige motorschade te voorkomen. Lage oliedruk, oververhitting, ongewone geluiden, verhoogd brandstofverbruik en vervuilde olie zijn allemaal tekenen dat er iets mis kan zijn met de oliepomp.
Als uw oliedruk langzaam is afgenomen in de loop van de tijd, kunt u een boost in druk krijgen door de volgende dikkere viscositeit te gebruiken . Dit wordt vaak gedaan voor oudere motoren als ze slijten en het bereik van 75.000 tot 100.000 mijl bereiken. Overschakelen van 10w-30 naar 10w-40 kan de verloren druk herstellen.
Als een onderdeel zijn smering verliest, komt het metaal-op-metaalcontact met andere onderdelen. Degradatie vindt vrijwel direct plaats. Uw motor kan niet draaien zonder motorolie . Een teken van lage oliedruk kan een afname van de motorprestaties zijn - een verlies aan vermogen, een lager brandstofverbruik en afslaan.
Een oliepomp hoort een motorleven lang mee te gaan. Tenzij er verkeerde olie gebruikt wordt of een of ander afdichtgoedje in de olie gemikt is. Binnen een jaar zou je nog garantie moeten hebben op de nieuwe onderdelen zelf.
Het gebruik van het verkeerde oliefilter kan een negatieve invloed hebben op de oliedruk . Het verkeerde filter, een filter dat niet goed werkt of een filter dat verstopt raakt, kan ervoor zorgen dat de oliedruk daalt. Het juiste oliefilter, samen met het overdrukventiel, helpt de oliedruk te reguleren en pieken te voorkomen.
De aanwezigheid van olie en de distributie ervan zijn absoluut cruciaal voor de continue werking van een motor. Motoren kunnen werken zonder olie, maar het effect is zo schadelijk dat ze slechts minder dan 30 minuten kunnen draaien voordat ze kapotgaan - en in de meeste gevallen is het veel sneller dan dat.
Vreemde geluiden tijdens het rijden
versnellingsbak met te weinig olie klinkt daarentegen vaak jankend of zoemend.
Gelukkig blijft de inspanning voor het vervangen van de oliedrukschakelaar binnen de perken. Reken, afhankelijk van de bereikbaarheid van de sensor, op een werklast van een half uur tot twee uur. Er zijn dus arbeidskosten van rond de 50 tot 200 euro.Daarnaast zijn er de materiaalkosten van 5 tot 35 euro.
U meldt een te lage oliedruk bij een warme motor. De meest logische oorzaak zou een defecte oliedruksensor kunnen zijn. Maar er kunnen méér oorzaken zijn voor een te lage oliedruk die ernstiger van aard kunnen zijn zoals een gebrekkige oliepomp of een motorisch probleem vanuit het draaiend gedeelte.
Arbeidskosten worden geschat tussen $ 796 en $ 1.004, terwijl onderdelen geprijsd zijn tussen $ 442 en $ 448 .
Hoewel de bovenstaande redenen de meest voorkomende oorzaken zijn van lage oliedruk, kunnen er problemen zijn met de brandstofpomp of andere onderdelen van uw auto. De monteur kan naar die mogelijkheden kijken als de meting niet bevredigend is.
Controleer het oliepeil
Te weinig olie kan ervoor zorgen dat uw motor niet de juiste druk opbouwt. Door simpelweg olie bij te vullen tot het juiste niveau, kunt u de motor weer normaal laten draaien.
Geel of rood olielampje
Als het lampje rood of oranje is, is het probleem groter: het geeft vaak aan dat de oliedruk niet meer voldoende is.
Te hoge of lage viscositeit
Wanneer de olieviscositeit te laag of te hoog is, kan dit worden gedetecteerd als een drukverlies in de olietoevoer naar de motor. Lage viscositeit genereert minder weerstand tegen stroming door het systeem, wat wordt vertaald als een lagere druk door de drukmeter of sensor.
De gemiddelde kosten voor het vervangen van de oliepanpakking zijn $933 tot $1037 . Voer de gegevens van uw voertuig in om te zien hoeveel het vervangen van de oliepanpakking in uw regio kost.
De oliepomp zorgt voor het rondpompen van de olie door het motorblok en het oliefilter. De oliepomp zit onderin het motorblok gemonteerd met een aanzuigbuis in het carter om olie aan te zuigen (tenzij het en dry-sump smeersysteem betreft).
Op het dashboard van de motor zit standaard het oliedrukwaarschuwingslampje en zoemer geplaatst en als de motor is uitgevoerd met een dubbelwerkende oliedruksensor ook een oliedruk meter.