Bij ernstige problemen activeert de regeleenheid de noodloop-modus van uw auto.In dit noodprogramma verlaagt het voertuig het motortoerental zeer sterk. U krijgt veel minder stroom dan normaal. Hierdoor accelereert uw voertuig veel langzamer dan u gewend bent.
De functie van de noodloop is de auto nog enigermate veilig naar de volgende garage te laten rijden. Daarom mag dit in geen geval worden genegeerd of geaccepteerd, dat de auto wat langzamer rijdt. Wanneer te lang wordt gewacht, riskeert u ondanks noodloopprogramma een kapitale motorschade.
Noodloop betekent dat er iets mis is met je auto.Daardoor kan de motor niet meer in een normale toestand functioneren. Er is een back up ingebouwd: noodloop. Dan kan je auto rijden maar zijn de prestaties minder.
Als je de motor afzet en (meestal) de sleutel eruit (!)dan reset de ECU zichzelf, behalve bij oudere TDI's zoals de Golf-3, waar gas loslaten vaak voldoende is om de noodloop te beëindigen.
Noodloop wilt zeggen dat het maximale koppel van de motor beperkt wordt om (grotere) schade te voorkomen. Meestal merkt u dit aan: verminderd vermogen. slecht optrekken.
Als de motor goed onderhouden wordt, is een paar 100.000 km best mogelijk.
Vervuilde in- en uitlaatkleppen zijn de grote boosdoener bij vermogensverlies. Het Nieuwe Rijden is een indirecte oorzaak waardoor vermogensverlies steeds sneller en vaker optreedt bij auto's met direct ingespoten benzinemotoren. Maar de dieperliggende oorzaak zijn vervuilde in- en uitlaatkleppen.
Kunt u doorrijden met een brandend motorstoringslampje? Om ergere problemen te voorkomen is het aan te ramen om uw brandende motorstoringslampje zo snel mogelijk op te laten lossen. Echter, in het geval van een oranje lampje kunt u door blijven rijden, maar wanneer deze rood is moet u direct stoppen.
Als je auto niet start is het bellen van een pechhulp dienst eigenlijk het meest verstandige wat je kunt doen. Zij zullen precies weten wat ze moeten doen en kunnen ervoor zorgen dat je snel weer de weg op kunt. Terwijl je wacht, komt er misschien wel iemand voorbij die je wilt helpen met startkabels.
Door de cilinderinhoud van uw motor te vergroten kunt u meer vermogen voor uw motor krijgen. U kunt de cilinderinhoud op twee manieren vergroten. Manier 1 is door de diameter van de cilinder te vergroten. U kunt er ook voor kiezen om de slaglengte van de cilinder te vergroten.
Als het motorlampje oranje brandt, is er iets mis met de motor of met de elektronica die de brandstofinspuiting en ontsteking regelt. Het is dan goed om op korte termijn je garage op te zoeken.
EGR-klep vervangen
Vanwege de vaak moeilijke toegang en de arbeid die gepaard gaat met vervanging, is dit een dure aangelegenheid die altijd door een specialist moet worden gedaan. Afhankelijk van je auto kost het vervangen van de EGR-klep tussen € 600 en € 1500.
U sluit een ampèremeter aan tussen de losse kabel en de min-aansluiting op de accu. Er wordt nu altijd een stroom zichtbaar (0.01A – 1.00A), dit is de zogenaamde ruststroom. Deze is noodzakelijk voor het geheugen van de boordcomputer bijvoorbeeld.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
Door een te lage oliedruk zal de cilinderkop, naast de turbo en de drijfstanglagers, de meeste schade oplopen; Wanneer de motor na het starten direct in hoge toeren draait, heeft de olie de cilinderkop nog niet (voldoende) bereikt; Vocht in de olie of cilinderkop kan een verwoestend effect hebben op de nokkenas.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in jouw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Gele of oranje waarschuwingslampjes geven aan dat er iets aan de hand is maar behoeven niet direct actie, je kan nog doorrijden maar maak wel een afspraak met de garage. Als het waarschuwingslampje rood brandt, dan moet je onmiddellijk stoppen en de wegenwacht of garage bellen.
Het brandstoflampje gaat branden als de auto rijdt op de reservetank. Je hebt dan meestal zo'n vijf liter over, waar je gemiddeld ongeveer vijftig kilometer mee kunt rijden. Maar hoeveel dit precies is hangt af van je auto en je rijstijl.
Hoeveel PK of kW je maximaal kunt verzekeren verschilt per autoverzekeraar. De ene verzekeraar is strenger dan de andere. De ene verzekeraar stelt de grens op 75 kW, terwijl de andere een grens heeft op 85 kW. Wanneer de auto meer dan 100 kW heeft, wordt het lastig om deze te verzekeren.
Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn. Om snel op 100 km/u te zitten zou je heel veel trekkracht op het contactvlak van band en wegdek willen hebben, liefst vanaf lage toeren.
De melding BEPERKT MOTORVERMOGEN geeft aan dat er een fout gesignaleerd is door de motorcomputer. Dit kan een fout zijn zoals een niet volledige verbranding maar het zou bijvoorbeeld ook veroorzaakt kunnen worden door een onjuiste temperaratuurhuishouding.