Kinderen met de leerstoornis NLD hebben moeite met het verwerken van non-verbale informatie. Ze komen verbaal vaardig over, kunnen goed spreken en leren snel lezen. Maar ze hebben moeite om zintuiglijke prikkels te verwerken. Ze hebben daarnaast problemen met visueel-ruimtelijke vaardigheden en met executieve functies.
NLD, de aanduiding voor een Niet-Verbale Leerstoornis (Nonverbal Learning Disabilities), is een leerstoornis die juist niet te maken heeft met verbale communicatie of taal. De leerstoornis zit in het non-verbale gebied.
NLD is een afkorting van Nonverbal Learning Disabilities. In het Nederlands betekent dit Niet -Verbale Leerstoornis, ofwel een leerstoornis die géén betrekking heeft op de taal. Kinderen/mensen met NLD zijn verbaal heel sterk (kunnen heel goed praten). Bovendien hebben ze vaak een goed geheugen.
Behandeling van kinderen met NLD bestaat vaak uit voorlichting aan ouders, leerkrachten en hulpverleners die met het kind werken. Voorlichting over de aard van de stoornis is van groot belang voor de mensen uit de omgeving van het kind om onderscheid te kunnen maken tussen onwil en onvermogen van het kind.
Onderzoek naar het ontstaan van NLD wijst in de richting van een verstoorde balans tussen de rechter en linker hersenhelft. De communicatie tussen beide hersenhelften lijkt op sommige punten verstoord waardoor informatie te langzaam doorkomt en het leren hierdoor sterk bemoeilijkt wordt.
Criteria NLD
De criteria om NLD te kunnen vast stellen, zijn nog onvoldoende eenduidig. Op dit moment zijn er nog geen wetenschappelijk betrouwbare meetinstrumenten om NLD met zekerheid vast te stellen. Er zijn ook geen afspraken over criteria voor het vaststellen van NLD. NLD is ook niet opgenomen in de DSM5.
Nederland, 3-letterige landcode volgens ISO 3166-1.
Wat is dyspraxie? Dyspraxie of DCD (developmental coordination disorder) is een (neurobiologische ontwikkelings-) stoornis van de motoriek, die niet verwant is aan lichamelijke stoornissen zoals cerebrale parese of stoornissen van de intelligentie zoals een geestelijke beperking.
Een leerstoornis is een probleem dat zich voordoet tijdens de prille kinderjaren in het leren van vaardigheden, zoals lezen, schrijven, rekenen, spreken, taal en zelfs bewegingen (motorische vaardigheden).
ADD is een oude diagnose, die tegenwoordig niet meer wordt gegeven. De afkorting staat voor Attention Deficit Disorder. Het werd gezien als een stoornis waarbij mensen problemen hadden met aandacht en concentratie. Je kunt de naam ADD nog wel regelmatig tegenkomen.
Voluit geschreven staat McDD voor Multiple complex Developmental Disorder. In het Nederlands is het vertaald als meervoudige complexe ontwikkelingsstoornis. McDD komt op jonge leeftijd al tot uiting. Het kind vindt het heel lastig om met de eigen emoties en gedachten om te gaan.
Soms heeft een kind een probleem in het taalsysteem. Dit kan dysfasie zijn. Dysfasie is een neurologische stoornis in de spraak-taalontwikkeling: het kind begrijpt meestal veel meer van wat anderen zeggen dan het zelf kan zeggen. Dysfasie komt best vaak voor, ook de ernstige vormen.
Deze kinderen hebben moeite met het ruimtelijk oriënteren en het overzien van dagelijkse situaties. Het kind snapt wel de opdracht maar overziet het geheel niet.
Kenmerken DCD
Motorische mijlpalen (omrollen, zitten, kruipen, lopen) worden soms later bereikt. Houdingsveranderingen (bv. van lig naar zit of van zit naar staan) verlopen moeizamer. Spontaan nieuwe bewegingen uitproberen is beperkt.
Definitie. De afkorting DCD staat voor Development Coordination Disorder ook wel dyspraxie genoemd of het “clumsy child syndrome”. DCD houdt in dat planning, coördinatie en uitvoering van verschillende motorische handelingen moeizaam worden geleerd en geautomatiseerd.
Aangeboren oorzaken: Cerebrale Parese (CP) Developmental Coordination Disorder, (DCD) Neuromusculaire aandoeningen.
Onder Informatieverwerkingsstoornissen worden verstaan: ernstige lees- en spellingsstoornissen, rekenstoornissen, spraaktaalstoornissen, DCD en niet verbale leerstoornis (NLD).
PDD-NOS kenmerken zijn:
een aantoonbare achterstand of beperkingen in de sociale omgang, sociale contacten en – interactie met andere mensen. de communicatievaardigheden, zowel in woord als gebaar, schieten duidelijk te kort. het zich in een ander kunnen verplaatsen is niet goed ontwikkeld.
Vaak is dit het gevolg van een neurologische aandoening, bijvoorbeeld een beroerte, Multiple Sclerose of de ziekte van Parkinson. Ook overmatige spanning, zoals in een drukke periode met veel zorgen of stress, kan voor problemen zorgen.
De zinnetjes worden steeds langer: op 3-jarige leeftijd hebben zinnen gemiddeld 3,5 woorden per zin en op 4-jarige leeftijd worden gemiddeld 4,5 woorden per zin. Ook kent het kind kent de betekenis van meer woorden (3 jaar: ongeveer 1000 woorden, 5 jaar ongeveer 3000 woorden).
Er zijn 2 soorten taalstoornissen. Stoornissen die ontstaan bij het leren van taal door kinderen (taalontwikkelingsstoornissen). Deze komen het meest voor. En er zijn stoornissen die later ontstaan, bijvoorbeeld door hersenletsel.
ODD is een afkorting van het Engelse Oppositional Defiant Disorder. In Nederland spreken we van een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. CD is een afkorting van het Engelse Conduct Disorder. De Nederlandse term hiervoor is (antisociale) gedragsstoornis.
Omgaan met McDD
Focus niet te veel op een angst, want dat zal de angst van je kind alleen vergroten. Neem de angstige gedachten van je kind serieus. Voor hem zijn de angsten echt. Als je met je kind praat over zijn angsten en het sleept er van alles bij, probeer hem dan alleen gerust te stellen.