Nadieselen is de naam voor het fenomeen van een motor die na het uitzetten van het contact toch door blijft lopen. De motor loopt dan vaak onregelmatig wat leidt tot het schudden van de auto. Nadieselen kan tal van oorzaken hebben. Vaak ontstaat dit bijvoorbeeld doordat een brandstof afsluitklep niet goed werkt.
Schadelijk. De koolresten kunnen voor veel schade zorgen, ze kunnen namelijk ook voor het pingelen in de motor zorgen, lees hier meer. Nadieselen is ook zeer schadelijk, de zuigers staan namelijk niet in de positie om een explosie te kunnen op vangen.
Nadieselen is eenvoudig op te lossen. Als de motor stationair draait, trap dan de koppeling diep in. Je ziet dan vaak een wat lager motortoerental (of je hoort het). Dit is een teken dat de motor extra weerstand moet overwinnen.
Pingelen is de benaming voor het spontaan en ongecontroleerd ontbranden van het brandstofmengsel voor de daadwerkelijke verbranding. Met name oude dieselmotoren (zelfontbranders) konden last hebben van pingelen. Pingelen kan schadelijk zijn voor de motor.
Pingelen kan alleen maar ontstaan bij gas- en benzinemotoren. Het pingelen van de motor is te herkennen aan een kloppende motor. Hierbij ontstaat er zelfontbranding binnenin de motor.
Pingelen ontstaat doordat er een ongecontroleerde zelfontbranding ontstaat vooraleer de zuiger zijn bovenste dode punt (BDP) bereikt heeft. Door deze vervroegde drukontwikkeling op de zuiger zal deze de neiging hebben om de krukas in de tegengestelde richting te laten draaien.
Wanneer de motor dan een keer zwaarder belast wordt, gaan die koolresten gloeien (net als bij de barbecue) en nemen ze de taak van de bougie over. De brandstof ontbrandt dan door de gloeiende kooldelen voordat de bougie vonkt, waardoor de kans op pingelen groot wordt.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
102 en Fuel Power 98 zijn speciale benzine brandstoffen voor het race segment. Door het verhoogde octaangetal (102 of 98) is de brandstof vluchtiger en vindt er een snellere, schonere en betere verbranding plaats in de motor van uw voertuig waardoor het vermogen toeneemt.
De E5 98-premiumbenzine wordt goed verkocht. Voor oldtimers die weinig rijden, is dit de beste benzine.
Als je auto airco warme lucht blaast, is het eerste wat je moet doen, nagaan of er voldoende koelmiddel aanwezig is. Dit kun je zelf controleren door naar het peil van je koelmiddel te kijken. Als het koelmiddel niveau laag is, moet het bijgevuld worden.
De gasklep regelt hoeveel brandstof bij elke zuigerslag wordt verbrand en zorgt ervoor dat deze verbranding zo efficiënt mogelijk verloopt. Als hij gesloten is, komt er geen lucht en dus geen zuurstof meer in de motor en wordt het verbrandingsproces onderbroken.
Als u blijft rijden met een kapotte verstuiver, riskeert u dure motor- en/of katalysatorschade.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
Over het algemeen liggen de kosten voor het passende vervangingsonderdeel tussen de 100 en 340 euro per stuk. Het arbeidsloon voor twee uur werk komt daar nog eens bovenop in geval van installatie door de garage. Totale kosten voor vervanging liggen dan tussen de 200 en 450 euro.
Conclusie: Houd voor jezelf een houdbaarheid aan van 6 maanden voor benzine aan boord. Als je tijdens de wintermaanden zorgt dat je tank vol is, is de houdbaarheid langer. Zorg ervoor dat je tank vol is als je langer afwezig bent.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98).Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
SP 98 ontvlamt onder een aanzienlijke hogere temperatuur en druk en is dus eerder voor sportievere automotoren die hoger in toeren gaan. Daarnaast zijn de motoren van vintage wagens uitgerust om te functioneren met loodhoudende benzine en verdragen dus beter super 98 dan 95.
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van Euro 95 (E10). Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95. Niet als ze ermee rijden en niet als de auto voor langere tijd stilstaat.
Onder invloed van fysische, scheikundige of biologische omstandigheden kan het product gaan opwarmen tot boven een bepaalde temperatuur en spontaan ontbranden. De temperatuur waarop het product spontaan gaat ontbranden wordt de ontstekingstemperatuur genoemd (Bv. benzine: +260°C).
De bobine moet een spanning van circa 30.000 tot 40.000 volt opwekken om een vonk in de bougie over te laten springen. Hiervoor moet in de primaire spoel een ionisatiespanning van 300 tot 400 volt worden opgewekt.
De pingel sensor is een sensor die het pingelen in een mengselmotor opmerkt. De pingel sensor zit vast geschroeft op het motorblok. Bij pingelen ontstaan in het motorblok geluidstrillingen van bepaalde golflengten. De pingel sensor is een soort microfoon, die specifiek gevoelig is voor deze golflengten.
Het octaangetal van benzine geeft de mate van klopvastheid aan. Er zit overigens helemaal geen octaan in benzine. De klopvastheid van octaan (met een octaangetal van exact 100) is slechts een norm.