Minimalistische mode wordt gekenmerkt door een bewuste reductie die het gemakkelijker maakt om eenvoudige maar elegante outfits samen te stellen. Om dit doel te bereiken, vertrouwt de minimalistische modetrend meer op tijdloze kledingstukken en basics als key pieces in plaats van trendy stukken.
Het minimalistische concept betekent eenvoud, functionaliteit en elegantie waar de nadruk op ligt voor een stijl die wordt gekenmerkt door neutrale kleuren, strakke lijnen en minimale versieringen en tijdloze silhouetten . Het concept ontdoet zich ook van het onnodige, en laat alleen de dingen over die echte waarde en vreugde kunnen bieden.
De minimalistische stijl is een kunststroming die ernaar streeft zo min mogelijk decoratieve elementen te gebruiken, waarbij functionaliteit en soberheid voorop staan. Minimalisme is een hele levensfilosofie die aanmoedigt om accessoires weg te doen en sober te leven.
Maar voordat we ingaan op de details, bekijken we eerst de onderliggende principes: De 30/30-regel voor een minimalistische kledingkast: deze richtlijn suggereert dat je 30 basiskledingstukken (bovenkleding, onderkleding, bovenkleding) en 30 accessoires (schoenen, tassen, sjaals, sieraden) moet bezitten.
Enkele belangrijke overwegingen zijn: Subtiele pastels : Zachte pasteltinten kunnen een vleugje warmte en speelsheid introduceren zonder de minimalistische esthetiek te overweldigen. Door de natuur geïnspireerde tinten: Tinten groen en blauw kunnen een gevoel van sereniteit en frisheid oproepen, en een natuurlijk, organisch element aan uw garderobe toevoegen.
Wil je direct slanker lijken, ga dan voor donkere kleding, maar vooral op de plekken waar je slanker wilt lijken. Wil je bijvoorbeeld een buikje verbergen, kies dan voor donkere bovenkleding. Bij donkere kleuren kun je denken aan blauw, groen, bruin, grijs of zwart.
1. Roze. Op nummer 1 vinden we roze. Het komt dan ook zelden voor dat u een roze occasion op de Nederlandse wegen ziet: 0,1% van alle occasions in Nederland heeft deze vrouwelijke kleur.
Volgens Fashion United bezit een vrouw gemiddeld zeven spijkerbroeken.
Beslissen hoeveel kleding ik als minimalist nodig heb, hangt meestal af van mijn levensstijl en persoonlijke voorkeur. Een algemene richtlijn is om een kleine selectie shirts te hebben voor verschillende gelegenheden, vaak rond de vijf casual shirts, drie dress shirts en twee of drie T-shirts , waarbij je ervoor zorgt dat je ze regelmatig draagt.
Het gaat om zo min mogelijk spullen, die zoveel mogelijk aandacht krijgen, bijvoorbeeld binnen interieurdesign. Eenvoudige esthetiek heeft de nadrukkelijke voorkeur. Minimalistisch ontwerp kent slechts beperkte decoratie, het gebruik van basiskleuren (vaak wit), eenvoudige geometrische vormen en veel open ruimte.
Kenmerken van een minimalistische inrichting zijn onder meer veel natuurlijk licht, bijpassende (niet contrasterende) kleurenpaletten, interessante texturen en open ruimtes .
Minimalistisch leven betekent je concentreren op de essentie en zo bewust de invloeden van buitenaf verminderen die tijd, energie en vaak geld kosten.
Het is gebruikelijk dat minimalistische huizen tapijten, accentstoelen en zelfs bijzettafels overslaan . Meubels worden tot het absolute minimum beperkt, net als decoratieve stukken en wandkunst. Door minder stukken in uw woonkamer te hebben, kunt u investeren in belangrijke elementen die de kamer laten opvallen en toch warm en comfortabel laten aanvoelen.
De elementen van een minimalistisch interieur
De minimalistische aanpak draait om de essentiële elementen: licht, vormen en mooie materialen. Meestal heeft het interieur een open indeling, wat een vrij en rustgevend gevoel oproept. Overdreven versieringen zijn uit den boze.
Minimalisme wordt het vaakst geassocieerd met de modetrends van de jaren 90. De wortels van deze stijl kunnen echter worden herleid tot de jaren 60 , een decennium dat werd gekenmerkt door diepgaande sociale en culturele veranderingen.
Minimalisten waarderen de schoonheid van onversierde kledingstukken en begrijpen dat verfijning in de details zit. Het is de keuze voor degenen die elegantie in understatement vinden. Aan de andere kant van het spectrum is maximalistische mode een viering van overdaad.
Gemiddeld kun je een T-shirt twee keer dragen. Maar ook hier geldt: afhankelijk van de stof en van hoeveel je zweet kan dat ook na één dag zijn.
In plaats daarvan zou minimalistische kleding moeten betekenen dat je een zorgvuldig samengestelde selectie kleding hebt waar je steeds weer op terugkomt. Dit kan een garderobe van 18 stuks zijn, of 100 stuks – zolang je elk stuk maar oprecht en regelmatig draagt en het maximale uit elk stuk haalt.
Met dit in gedachten ontdekten de onderzoekers dat een ‘voldoende’ garderobe bestaat uit 74 kledingstukken en 20 outfits in totaal voor mensen die in een klimaat met twee seizoenen leven, en 85 kledingstukken in totaal voor mensen die in een klimaat met vier seizoenen leven .
Vijf tot zeven broeken
Feit is dat een vrouw er gemiddeld zeven in de kast heeft liggen. Meestal gaat het dan om een mix van jeans en andere broeken. Van de herenbroeken gaan er wat minder over de toonbank, want de gemiddelde Nederlandse man heeft er ongeveer vijf.
Gemiddelde vrouw spendeert 845 euro aan kleding. Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen. Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels.
Vogue identificeerde ooit " vijf paar zwarte broeken die elke vrouw zou moeten bezitten", een kwintet dat leggings, leer, op maat gemaakte werkbroeken, jeans en een black tie-nummer omvatte, maar die uitspraak is te prescriptief. Wat er echt toe doet, is hoe je broek past bij je levensstijl.
Pantone 448 C is een groen/bruine kleur en in verschillende landen de basiskleur voor generieke rookwarenverpakkingen. Pantone 448 C voor dit doel geïntroduceerd door de overheid van Australië nadat uit onderzoek bleek dat deze kleur het meest werd geassocieerd met "de lelijkste kleur in de wereld".
De minst populaire kleur voor mannen is bruin.De minst populaire kleur voor vrouwen is oranje . Deze gegevens mogen alleen worden gebruikt als een eerste startpunt als ze worden gebruikt om een ontwerp te sturen. Het testen en verzamelen van uw eigen gegevens is de enige zekere manier om te weten welke kleuren het beste werken voor uw publiek.
Mannen houden van heldere kleuren zoals blauw, groen en zwart en hebben een hekel aan kleuren als bruin, oranje en paars. Vrouwen houden van zachte kleuren zoals blauw, paars en groen en hebben een hekel aan oranje, bruin en grijs.