Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Je kan de dagwaarde online berekenen bij ikwilvanmijnautoaf. Dit gebeurt op basis van onder meer de voertuiggegevens (merk, model, type, enz.), kilometerstand, accessoires en de staat van onderhoud. Na het invullen van alle gegevens krijg je een dagwaarde te zien die op dat moment geldt.
Bij Bovag en ANWB wordt een schatting van de waarde gegeven op basis van merk, model, leeftijd en opties en accessoires. Independer geeft een schatting van de dagwaarde uitsluitend op basis van merk, model, leeftijd. Over het algemeen wordt de waarde lager ingeschat naarmate minder bekend is.
Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze 'uit de mode' zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn. Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper.
Bij iedere auto zijn bouwjaar en kilometerstand de belangrijkste peilers waarop de waarde van een bepaalde auto wordt vastgesteld. Daarnaast tellen uiteraard de nieuwprijs van de auto mee en de populariteit van de auto in de markt van tweedehands auto's.
Auto dagwaarde v.s. verkoopwaarde
Dit zijn de prijzen van auto's die je op verschillende verkoopsites. Dit is de advertentie vraag prijs van een auto. De verkoopwaarde auto is dus een andere waarde dan een dagwaarde auto of een inruilwaarde van een auto.
De cataloguswaarde is de officiële nieuwsprijs van de auto die geldt op de datum dat het kentekenen deel 1 is gegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het eerste deel van de kenteken is afgegeven.
De berekening is zelf is erg makkelijk, trek je restwaarde af van de aanschafwaarde, (bijvoorbeeld € 20.000,- min € 10.000,- is € 10.000,-). Deel dit bedrag door het aantal jaren dat je de auto in bezit heb (€ 10.000,- delen door 4 jaren is € 2.500,- per jaar).
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
De autowaarde daalt jaarlijks met ongeveer tien procent, wat behoorlijk veel is als het om een jonge auto gaat. Hoe hoog zal de autowaarde zijn als je na enkele jaren besluit de auto te verkopen? Om antwoord op deze vraag te geven is het belangrijk te weten welke zaken invloed hebben op de waarde van je auto.
De leeftijd van jouw auto kun je terugvinden op jouw kentekenbewijs bij 'datum eerste toelating'. Nog makkelijker: vul in het aanvraagformulier jouw kenteken in. Dan zie je direct uit welk jaar jouw auto komt.
Conclusie. Voor particulieren die een auto gaan kopen of verkopen is het opvragen van de waarde via de ANWB Koerslijst aan te bevelen. De ANWB geeft veel informatie over de dagwaarde, maar ook over de verkoopprijs die je bij een merkdealer of Bovag-autobedrijf kan verwachten.
Bij Renault wordt de inruilwaarde van je auto berekend met de AutoTelex-inruilwaarde. Je ziet direct welke fantastische Renault-modellen er voor je klaar staan en welk bedrag jij voor je auto terugkrijgt. Probeer het gelijk en profiteer van een aantrekkelijk voordeel op je nieuwe Renault.
De eenvoudigste manier om van je auto af te komen is inruilen bij een autohandelaar of merkdealer. Je laat je oude voertuig achter en rijdt weg in een nieuwe. Dit gemak heeft wel een prijs: je krijgt minder voor je auto dan hij waard is.
De dagwaarde van een oldtimer is gezien de leeftijd van het voertuig vaak aan de lage kant. Met een taxatierapport kun je de waarde van je oldtimer vastleggen. In een taxatierapport staan alle kenmerken van je auto met daarbij specificaties en eventuele aanpassingen die zijn aangebracht.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM. Om de netto catalogusprijs te berekenen haalt u eerst de BPM uit de consumentenprijs en daarna de BTW er uit. Over de BPM wordt namelijk geen BTW berekend.
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
Hoe komt u aan de juiste cataloguswaarde? Volgens de wet gaat het om "de door de fabrikant of importeur aan uw dealer (wederverkoper) kenbaar gemaakte prijs welke uiteindelijk aan u wordt berekend." Op het kenteken staat een BPM-bedrag dat weer kan worden herrekend tot een cataloguswaarde.