Gasolie diesel, eerder Mazout Extra genoemd, is een brandstof van hogere kwaliteit die niet alleen wordt gebruikt voor verwarming, maar ook voor werktuigen die niet bestemd zijn voor het wegverkeer.
Mazout extra: een motorbrandstof, niet te verwarren met een brandbare stof. Vroeger werd mazout extra aanbevolen voor bepaalde verwarmingsinstallaties. Door het geringe zwavelgehalte – slechts 10 ppm – was deze brandstof bijzonder gegeerd voor condensatieketels.
Men zegt wel eens dat diesel en mazout hetzelfde zijn, behalve de rode kleur. Maar dit klopt niet! Om te beginnen is het verboden om mazout te gebruiken in een dieselmotor. Dit zou leiden een slechte werking van de motor, afzettingen op de motor, verhoogde uitstoot, en motorschade.
Mazout en diesel verwijzen niet naar hetzelfde product. Het eerste is een verwarmingsbrandstof, zoals we al zagen, die enkel bestemd is voor een verwarmingsketel. Diesel, daarentegen, is een motorbrandstof.
Mazout wordt gewonnen uit de raffinage van petroleum
Mazout, ook wel huisbrandolie of stookolie genoemd, is een afgeleide van ruwe petroleum. Mazout behoort tot de categorie van de fossiele brandstoffen. De moleculaire samenstelling van mazout hangt af van de oorsprong van de petroleum die als basis dient.
Dit betekent dat je ruim 86 uur kunt branden met 20 liter brandstof. De conclusie die je hieruit kunt trekken is dat je € 3,49 aan één liter brandstof kwijt bent en voor één branduur ongeveer 75 cent! Een elektrische kachel van 2 kW (2000 Watt) kost (d.d. 31-8-2022) tussen de €1.00 - €1.40 per uur.
De kleur van mazout of huisbrandolie is rood. Deze rode kleur heeft deze stookolie niet van nature en wordt dus toegevoegd. Mazout heeft gelijkwaardige eigenschappen als diesel maar is niet precies hetzelfde. Mazout heeft een zwavelgehalte van 1000 ppm en diesel 10 ppm.
Gasolie Diesel, vroeger bekend als Mazout Extra, is bruikbaar als alternatieve brandstof voor dieselmotoren, zij het alleen voor land- of bosbouwmachines, zoals tractoren, maaidorsers, ensileermachines enz.
Allesinds tzal niet de kleurstof zijn die schadelijk is aan een motor. Als je met een moderne motor met rode Diesel gaat rijden dan gaat je dat na een tijdje meer kosten dan op de normale Diesel die te rijden. Een moderne Diesel kan daar vrij slecht tegen.
Wie mag met rode diesel rijden in de praktijk? Dat zijn de volgende voertuigen en machines: Voertuigen die buiten de openbare weg worden gebruikt en/of waar geen vergunning voor is verleend voor het gebruik op de openbare weg. Denk hierbij aan heftrucks die in magazijnen gebruikt worden.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Je neemt een bak/pot of iets dergelijks met onderin een fijnfilter,deze bak/pot vul je met HOUTSKOOL,hieroverheen giet je de rode gasolie welke door het houtskool wordt ontdaan van zijn rode kleur,het houtskool absorbeert de kleurstof.
De goedkoopste mazoutleverancier
Mazoutvoordeel.be is al meer dan 5 jaar dé referentie voor de goedkoopste mazoutprijzen. Naast de scherpste mazoutprijs, profiteert u ook van al deze voordelen. Mazout leveren vanaf 600L Wij vullen uw mazouttank reeds vanaf 600 liter.
Technisch gezien kan je die rode diesel of stookolie in een diesel gooien, maar dat mag niet van Vadertje Staat, omdat er op brandstof voor auto's meer accijnzen betaald moet worden. Wie betrapt wordt met rode diesel in zijn tank, riskeert een boete van 500 euro.
Een liter stookolie kan door verbranding een bepaalde hoeveelheid energie produceren. De theoretische warmtewaarde bedraagt ongeveer 10 kWh per liter stookolie. Op basis van deze gegevens kunnen we ruwweg concluderen dat: 1 m³ aardgas = 1 liter stookolie = 10 kWh elektriciteit.
Is mazout brandbaar? Het vlampunt voor mazout ligt tussen de 55°C en 120°C. Dit ontbrandingspunt is alleen mogelijk als de brandstof damp afgeeft dat voor gasvorming zorgt en dit gasvormige mengsel vat vlam door middel van een elektronische vonk. De zelfontbrandingstemperatuur van stookolie is licht wat hoger.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Het gaat om chauffeurs die hun brandstoftank hebben gevuld met stookolie, roodgekleurd, in plaats van diesel te tanken aan de pomp (goudgeel). De verleiding is groot, gezien de dieselprijs aan de pomp (1,46-1,61 euro per liter), om stookolie te kiezen aan 0,77 euro per liter.
Er is een herkenningsmiddel en een rode kleurstof aan toegevoegd om onderscheid te kunnen maken met 'gewone' diesel. Om rode diesel in voorraad te hebben bij afleveringspompen voor verkoop aan derden is een vergunning van de douane nodig. De douane houdt regelmatig controles op onterecht gebruik van rode diesel.
Rode diesel mag alleen worden gebruikt: in schepen, zolang dat geen pleziervaartuigen zijn, en. in een beperkt aantal gevallen in kranen op schepen en pontons.
Rode diesel werd in Nederland in 2013 afgeschaft voor toepassing door onder meer boeren, tuinders en loonwerkers. Alleen scheepvaartbedrijven mogen er nog gebruik van maken. Het verschil tussen gewone en rode diesel was destijds 15 cent per liter.
Een verwachte daling van de mazoutprijs in 2022
De verwachting is dat de prijs van een mazoutlevering in 2022 lichtjes zal dalen. De prijs hangt samen met het verloop van de aardolieprijs, die op zijn beurt weer afhangt van de vraag naar en het aanbod van aardolie op de wereldmarkt.