150 Watt van Stadsbrouwerij Eindhoven werd in 2020 gekozen tot 'Beste bier van Nederland 2020'. Dit bier won de gouden medaille in de categorie 'zwaar donker' en was van alle gouden medailles het bier met de meeste punten. Hier volgt een overzicht van de beste bieren van Nederland in 2021.
Tijdens de Dutch Beer Challenge 2020 werd Brand Pilsener met goud bekroond in de categorie Pilsener. Ook de gediplomeerde bierambassadeurs van Bierista vinden dit bier een van de beste Pilseners van Nederland.
1. Heineken: zoals je kan zien kleurt de kaart van Nederland voornamelijk donkergroen, wat staat voor de brouwer Heineken. Heineken heeft een distributieaandeel in Nederland van 32,3% (2019).
Je proeft een beetje kruidnagel, het lijkt op een blond abdijbier dat richting ale-smaak gaat. Bierkenners weten dat dit eigenlijk niet kan: een lager-bier dat naar ale smaakt. Heineken Pilsener heeft een mild bittere smaak en is makkelijk doordrinkbaar.
Heineken als winnaar uit de test
Heineken is als winnaar uit de test gekomen op basis van het oordeel van de vier deskundigen. Met een 7,6 eindigt Heineken nipt voor Jupiler. Volgens de deskundigen is dit een mooi pils met een goede bittere smaak die lang blijft hangen en uitnodigt tot de volgende slok.
Hertog Jan Lentebock heeft een romige en fruitige smaak. Hertog Jan Pilsener heeft een rijke en volle smaak vol mout. Met een klein zuurtje en een bittere afdronk geeft het een lichte tinteling op de tong. Hertog Jan Tripel is een bier dat ruikt naar tropische vruchten en de zoetigheid van honing.
Pils is, zoals al eerder genoemd, in Nederland de meest gedronken bier soort. Dit geldt ook voor België. In 2004 bestond ook bijna 80 procent van de bierconsumptie uit pils. In Nederland zijn Heineken, Hertog Jan, Alfa, Amstel, Bavaria en Grolsch de meest bekende biermerken met pils.
Je assortiment is bepalend voor het succes van jouw zaak. HEINEKEN biedt een ruim assortiment van hoge kwaliteit, met de lekkerste (speciaal)bieren voor iedere gelegenheid. Van Heineken®, Heineken 0.0 en Amstel tot Brand, Affligem, Desperados, Birra Moretti , Lagunitas en Sol.
Verschillen per provincie en gemeente. Hoewel Heineken door heel het land populair is, zijn er toch per regio duidelijke verschillen. Uit het onderzoek blijkt dat Heineken het populairste is in Flevoland met 63% van de locaties die Heineken als hoofdmerk verkopen. Zuid-Holland volgt met 56% en Noord-Holland met 50%.
Hertog Jan Pilsener is ons bekendste bier, echt het visitekaartje van onze brouwerij. Gebrouwen met de mooiste ingrediënten en natuurzuiver water. De volle, rijke smaak dankt het aan ons gist én aan de manier waarop we het brouwen.
Smaak & Omschrijving
Hertog Jan Pilsener heeft een rijke en volle smaak vol mout. Met een klein zuurtje en een bittere afdronk geeft het een lichte tinteling op de tong.
Heineken Silver is gemaakt met dezelfde pure, natuurlijke ingrediënten als in ons originele recept, waaronder Heineken's beroemde A-gist. Wat Heineken Silver anders maakt is dat het wordt gebrouwen met een ijskoud lageringproces van -1° Celsius. Hierbij worden eiwitten en ruw smakende tannines verwijderd.
Reclame en marketing zijn belangrijk voor Heineken, en het bedrijf is er goed in: de beroemde slogan 'Heerlijk, helder Heineken' dateert uit de jaren vijftig. Varianten erop worden nog altijd gebruikt. Vooral na de dood van Freddy Heineken is het bedrijf grote overnames in het buitenland gaan doen.
De grote boosdoener is zonlicht. "De hop in het bier verandert onder invloed van zonlicht van smaak", aldus de meesterbrouwer. "Als je twee biertjes proeft, eentje vers en eentje die vijf minuten in de zon heeft gestaan, dan proef je al verschil." Het bier krijgt een muffig luchtje.
Studenten aan de Bavaria
Op 27 procent van de verenigingen schenken ze Bavaria. Met op de tweede plaats Heineken, dat studenten bij 22 procent van de verenigingen drinken.
Andere veel verkochte merken zijn onder meer Grolsch, Bavaria, Hertog Jan, Amstel en Brand. Die laatste twee zijn overigens ook van Heineken.
Grootste doelgroep voor Heineken zijn klanten boven een leeftijd van 18 jaar. De producten die geproduceerd worden zullen ook aan deze doelgroep verkocht worden. Naast klanten vanaf 18 jaar heeft Heineken ook te maken met horeca doelgroepen. Heineken is bijna in elk cafe of kroeg te vinden.
Voor wie daar een beeld bij wil hebben: dat is zo'n beetje 111 (!) voetbalvelden groot. Op dat terrein kunnen per uur 90.000 blikjes, 770.000 flesjes, 4800 tapvaten en 1000 fusten van 30 of 50 liter worden gevuld.
Heel bekend is de 'Berliner Weisse' die in Duitsland veel verkrijgbaar is en vooral door vrouwen besteld wordt. Dit is een glas witbier waar een scheut frambozen- limonadesiroop in geschonken wordt.
Dit bier is heerlijk verfrissend. Waar het gewone Heineken een fruitige smaak kent met een lichte bananensmaak, is 'H41' kruidig. Je proeft een beetje kruidnagel, het lijkt op een blond abdijbier dat richting ale-smaak gaat. Bierkenners weten dat dit eigenlijk niet kan: een lager-bier dat naar ale smaakt.
Hertog Jan Pilsener is een Nederlands pilsbier. water, gerstemout, mais, gerst en hop. Deze pils wordt, in tegenstelling tot de speciaalbieren van Hertog Jan, niet gebrouwen in de Hertog Jan Brouwerij te Arcen.
Kies voor een neutraal biertje, dus niet ene te sprekende smaak en ook geen biermerk dat bjiv aan een bepaalde voetbalclub gelinkt wordt, als dat (mogelijk) niet de voorkeur van je gasten is. Dus zet op je verjaardag geen Budweiser neer als je in Rotterdam woont, maar kies bijvoorbeeld voor Heineken.
Hertog Jan Dubbel is een traditioneel donker bier van hoge gisting. De aanduiding 'Dubbel' verwijst van oudsher naar de dubbele hoeveelheid ingrediënten die we bij het brouwen gebruiken. De nagisting gebeurt bij onze Dubbel op de fles. Dat zorgt voor die frisse rijke smaak en dat fraaie aroma.