De interne kwaliteitsborger is een regisseur van kwaliteit van binnenuit en een bouwprocesmanager die specifiek op het gebied van kwaliteit zorgdraagt dat voor het project aan de vereiste prestaties wordt voldaan.
Een kwaliteitsborger geeft een verklaring af wanneer het bouwwerk is gebouwd volgens de voorschriften. De verklaring van de kwaliteitsborger bestaat uit de volgende onderdelen: opgave welk instrument is toegepast en de verklaring dat de kwaliteitsborger dat instrument ook mag gebruiken.
De Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Daarnaast wordt de aansprakelijkheid van aannemers ten opzichte van particuliere en professionele opdrachtgevers uitgebreid.
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), ook wel kortweg Wet kwaliteitsborging genoemd, verplaatst de toetsing aan de bouwtechnische eisen van een bouwwerk van de gemeente naar een onafhankelijke partij, de zogenoemde kwaliteitsborger. Dit geldt niet direct voor alle bouwwerken, maar gaat in fases.
Kwaliteitsborging is het geheel van alle geplande en systematische acties, nodig om in voldoende mate het vertrouwen te geven dat een product of dienst voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) verplicht om vanaf 1 januari 2024 voor gevolgklasse 1 in bouwprojecten gebruik te maken van een toegestaan instrument. Daarnaast zal voor ieder vergunningplichtig bouwwerk in deze gevolgklasse een onafhankelijke kwaliteitsborger moeten worden ingeschakeld.
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Daarnaast wordt de aansprakelijkheid van aannemers ten opzichte van particuliere en professionele opdrachtgevers uitgebreid.
De kosten voor de kwaliteitsborger worden betaald door de opdrachtgever, meestal de bouwer of de projectontwikkelaar. De kosten voor kwaliteitsborging zijn afhankelijk van de omvang en complexiteit van het bouwproject en de gevolgklasse waarin het bouwwerk valt.
Voordat de bouw van start gaat, moet de opdrachtgever aan de gemeente laten weten dat de uitvoering begint en wie de kwaliteitsborger is. De gemeente zal controleren of de kwaliteitsborger voor dit werk gekwalificeerd is.
Niet voor alle bouwactiviteiten is een kwaliteitsborger nodig. Voor veel kleine verbouwingen waarbij de constructie niet verandert en ook de brandveiligheid niet in het geding is, is geen vergunning nodig. Gaat u een woning, een bedrijfshal of een fietsbrug bouwen dan moet u wel een kwaliteitsborger inschakelen.
Een kwaliteitsborger kost 120 euro per uur, terwijl een gemeentelijk bouwtoezichthouder in vaste dienst ongeveer 60 euro per uur krijgt. Dat een kwaliteitsborger duurder is dan een gemeentelijk bouwtoezichthouder is logisch, want een kwaliteitsborger moet winst maken.
Een kunstwerk hoger dan 5 meter en lager dan 20 meter is een bouwwerk dat valt onder gevolgklasse 1. Zie artikel 2.17 Bbl lid 2 en lid 3 onder g. Een infrastructureel werk zoals een geluidsscherm hoger dan 5 meter en lager dan 20 meter is een bouw- werk dat valt onder gevolgklasse 1.
Gevolgklasse 2: reële kans op persoonlijke gevolgen als niet aan de bouwtechnische voorschriften wordt voldaan. Hierbij valt te denken aan bibliotheken, gemeentehuizen, onderwijsgebouwen en woongebouwen tot 70 meter hoogte.
De Wkb heeft twee doelstellingen. Ten eerste is dat de verbetering van de kwaliteitsborging bij bouwprojecten en faalkostenvermindering. Ten tweede gaat het om de versterking van de (juridische) positie van de particuliere en zakelijke bouwconsument.
De gemeente handhaaft de bouwregelgeving door toe te zien op de naleving van de voorschriften, vanaf de vergunningaanvraag tot de oplevering van het bouwwerk. Het beleid hiervoor legt de gemeente vast in een handhavingsplan. De Rijksoverheid biedt gemeenten voorbeeld handhavingsplannen.
Op 1 januari 2024 veranderen de bouwregels. De Omgevingswet knipt de bouwvergunning op in twee delen: het ruimtelijke en technische bouwen. Ruimtelijk bouwen gaat over of u op een bepaalde plek mag bouwen. Technisch bouwen gaat over of uw bouwplan voldoet aan de bouwtechnische voorschriften.
Belangrijkste reden voor deze beslissing is een 'zachtere landing': met dit uitstel ontstaat er iets meer vertrouwen dat er voldoende deskundige kwaliteitsborgers zijn, hebben aannemers die vooral verbouwingen doen een wat langere voorbereidingstijd en kunnen kinderziektes in het proces bij gemeenten worden opgelost.
Na 2024 zal de bouwsector naar verwachting weer jaarlijks met gemiddeld 1,5% kunnen groeien, en de bestaande bouw zelfs met 4% per jaar. Duurzaamheid zal hierbij opnieuw een belangrijke rol spelen.
Kwaliteitszorg is een complex van activiteiten dat gericht is op het systematisch expliciteren (normen stellen), evalueren (toetsen) en bijsturen (verbeteren) van het handelen.
Verpleegkundigen, verzorgenden en verpleegkundig specialisten werken in de zorg onder verschillende wetten: Zvw (Zorgverzekeringswet), Wlz (Wet langdurige zorg), Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en Jeugdwet.
De kwaliteit van zorg wordt gemeten met daarvoor ontwikkelde meetinstrumenten. Dit zijn bijvoorbeeld vragenlijsten zoals CQI en PREM. Deze worden afgenomen door een zorginstelling zelf of door een onafhankelijk bureau. De vragenlijsten verzamelen gegevens over gezondheid en ervaringen van het zorgproces.
Kwaliteit is eigenlijk heel simpel. Het draait erom dat je aan de verwachtingen van de cliënt voldoet bij het verlenen van diensten. Een kwaliteitsmanagementsysteem helpt een organisatie om die zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig. Zo wordt het niveau van kwaliteit beter en beter.