4-seizoenenbanden hebben wel minder lamellen dan een winterband en daardoor zijn de stuureigenschappen in de zomer beter. Door de rubbersamenstelling slijten de banden in de zomer wat sneller, maar daardoor ontstaat er weer meer grip op natte wegen. Ook in de winter blijven 4-seizoenenbanden goede grip houden.
All season-banden bieden 's winters meer grip dan zomerbanden en zomers betere tractie dan winterbanden. Desondanks vragen all season-banden wel wat aanpassing van de bestuurder. Bij warm weer is bijvoorbeeld de remweg langer dan die van zomerbanden.
Fabel 3: Door het hele jaar op zomerbanden te rijden, bespaar je geld. Geld besparen doet u niet door het hele jaar op dezelfde banden te rijden. Of het nu zomer- of winterbanden zijn. De kans op een ongeluk is groter als u in de zomer op winterbanden rijdt, ook slijten de banden sneller.
Het korte antwoord is nee. Zomerbanden in winteromstandigheden gebruiken is gevaarlijk en verhoogt het risico op beschadigde banden. Dit kan afhankelijk zijn van plaatselijke weersomstandigheden. Als het het hele jaar droog blijft en niet vriest, dan kunt u wegkomen met zomerbanden in een milde winter.
De overall winnaar is de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, direct gevolgd door de Continental AllSeason Contact. Daarnaast zijn de Hankook Kinergy 4S2 en de Vredestein Quatrac zeer aanbevelenswaardig.
De beste prestaties op nat zijn van de Continental, daarna komen de Pirelli en de Michelin Pilot Sport 4. Alle 3 presteren bovengemiddeld goed op alle natte testonderdelen, met uitzondering van aquaplaning dwars, daar zijn ze gemiddeld.
ANWB testresultaat
Die Continental EcoContact 6 hebben we in de andere bandenmaat (185/65 R15) in de test. Op droog wegdek presteert de PremiumContact 6 overtuigend. De band stuurt nauwkeurig met een goede feedback in het stuur.
In de zomer heb je met winterbanden een langere remweg dan met zomerbanden. Dat komt omdat het profiel en het rubbermengsel van winterbanden zijn ontworpen voor gebruik bij lage temperaturen en sneeuw, wat leidt tot een verminderde effectiviteit bij hoge temperaturen en op droog wegdek.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
Rijd je zonder winterbanden terwijl deze wel verplicht zijn, dan riskeer je een (buitenlandse) boete wanneer je aangehouden wordt. Deze boete krijg je omdat je het verkeer in gevaar hebt gebracht. Een dergelijke boete wordt door geen enkele autoverzekeraar vergoed en moet je dus zelf betalen.
In tegenstelling tot zomerbanden kunnen all season banden veilig worden gebruikt in de winter, wat wordt weerspiegeld in hun hogere prijs. Uw voertuig uitrusten met all season banden is echter nog steeds goedkoper dan het kopen van zowel zomer- als winterbandensets.
Voor een gemiddelde auto, bij normaal gebruik, moet u denken aan 30.000 - 40.000 voor de voorbanden. Achterbanden gaan in veel gevallen wat langer mee. Vraag desnoods naar de profieldiepte. Bij minder dan 2,5 mm is vervanging wel aan te bevelen.
Dat komt omdat het hogere rubbergehalte in zomerbanden hard wordt bij koudere temperaturen en daardoor verliest het grip. Hoe lang gaan all season banden mee? Een band gaat tussen de 25.000 en de 50.000 km mee. Het hangt onder andere af van rijstijl, wegdek en schuurbestendigheid.
Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 100,00 voor vier banden of wielen komen. Je kunt er ongeveer € 10,00 onder of boven uitkomen.
Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.
In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Concreet mag je dus het hele jaar door op winterbanden rijden. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat de snelheidsindex van de winterband identiek of hoger is dan die van de originele banden van de auto. Is de snelheidsindex lager, zijn winterbanden alleen toegestaan tussen 1 oktober en 30 april.
De volgende maximumsnelheden kun je tegenkomen: S: 180 km/h. T: 190 km/h.
Van de geteste exemplaren in de meest nabije bandenmaat is de stilste de Yokohama BluEarth AE01. Dat gaat niet zonder concessies, want de Yokohama haalt een eindscore van drie van de haalbare vijf sterren. De band is afgewaardeerd wegens lichte tekortkomingen op nat wegdek en slijtvastheid.
A-merken banden van uitstekende kwaliteit
Vanuit de historie worden Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirrelli en Dunlop gezien als de topmerken die hoogwaardige kwaliteit autobanden op de markt brengen.
Het beste merk in het veld is Uniroyal met zijn regenmodellenSport 3 en RainExpert 3. Als u uw zomerbanden niet wilt vervangen als de winter hier is, kunt u de 4-seizoenenbanden gebruiken. Het model dat herhaaldelijk de eerste plaats heeft gewonnen is de Michelin Crossclimate .
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Voor een uitgebreid aanbod in A-merken als Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Hankook, Michelin, Pirelli en Vredestein kunt u bij ons terecht. Meer weten over deze merken?
Wat zijn de submerken van de groep Michelin? Michelin is de tweede fabrikant wereldwijd en is in het bezit van de volgende merken: BFGoodrich: een bandenspecialist voor SUV/4X4 opgericht in 1870 in de VS en overgenomen in 1990. Kleber: onderneming opgericht in 1911 in de ateliers BFGoodrich en overgenomen in 1981.