Binnen de uitgangspunten van het beleid worden doelstellingen geformuleerd en als de doelstellingen bekend zijn wordt een strategie bepaald om die doelstellingen te kunnen realiseren.
Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succes factoren voor groei.
Een goede manier om je strategie te bepalen is door te beginnen met het formuleren van je doelstellingen. Daarna maak je een interne analyse van je organisatie en externe analyse van de markt of je omgeving. Vervolgens bepaal je hoe, dus op welke manier je de gestelde doelen wilt gaan bereiken.
Een strategie is een plan waarmee doelstellingen kunnen worden gerealiseerd. Een strategie is meestal bedoeld voor de lange termijn. Om doelstellingen te bereiken zal er een keuze moeten worden gemaakt uit mogelijke wegen en middelen.
Vanuit de visie wordt een missie ontwikkeld, welke missie weer de basis is voor beleid. Binnen de uitgangspunten van het beleid worden doelstellingen geformuleerd en als de doelstellingen bekend zijn wordt een strategie bepaald om die doelstellingen te kunnen realiseren.
Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de lange termijn afstemming tussen de eigen organisatie en de externe omgeving.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
De generieke concurrentiestrategieën van Porter worden in de strategische marketing door ondernemingen gehanteerd voor het creëren van toegevoegde waarde en een onderscheidend vermogen tegenover de concurrent, oftewel een concurrentiestrategie.
De tweede keuze gaat over welke markt de organisatie wil bedienen: de totale markt of een specifiek marktsegment (focus). Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.
In dit licht onderscheiden we drie marktbewerkings- of segmentatiestrategieën: Ongedifferentieerde marketing; Geconcentreerde marketing; Gedifferentieerde marketing.
Een goede strategie komt tot stand in samenspraak, door voortdurend jouw ideeën te toetsen aan die van anderen. Als je zelf scherpe keuzes maakt heb je ook iets om over te praten. Een goede strategie toont zich in de slimme acties, nergens anders in.
Focusstrategie is een concurrentiestrategie waarbij de onderneming zich richt op één segment of niche, in plaats van op de gehele doelgroep. Dankzij deze focus kan de organisatie de afnemers van dat segment beter bedienen, omdat er meer aandacht en tijd aan hen wordt besteed.
De concurrentiestrategie Porter worden in praktijk gebruikt door ondernemingen, om de toegevoegde waarde en het onderscheidend vermogen vergeleken met de concurrent te hanteren, ook wel de concurrentiestrategie genoemd.
Stuck in the Middle
Porter geeft aan dat een bedrijf alleen een sterke positie ten opzichte van de concurrentie kan innemen wanneer zij expliciet kiest voor één van de generieke concurrentiestrategieën.
Het FOETSJE-model richt zich op de haalbaarheid en uitvoerbaarheid (feasibility van het SFA-model) van de strategische opties. Het weegt opties tegen elkaar af op basis van financiële, organisatorische, economische, technologische, strategische/sociale, juridische en ethische/ecologische aspecten.
12. Reduceer de kosten met 12% om tegen 2024 een winstgevende onderneming te worden. 13. Laat de inkomsten van een specifiek product binnen de komende vijf jaar groeien tot 30% van de totale bedrijfsinkomsten.
De missie omschrijft WAAROM je als organisatie bestaat en WAAROP je inzet. Ze beschrijft dus je primaire functie of permanente opdracht. De missie geeft dus een antwoord op de vraag: wat doen jullie? De visie omschrijft WAARVOOR je staat.
Je oefent met behulp van een acteur ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke taal aan anderen over te brengen en belangrijke informatie op te pikken uit gesprekken. Je leert door te vragen en jezelf duidelijk uit te drukken.
Strategisch handelen betekent onder meer dat je je bewust bent van het belang dat je primair dient met een beslissing die je neemt. Er spelen belangen een verschillende 'plekken' in de organisatie, en jouw beslissing heeft niet alleen impact op de 'plek' waarvoor je hem neemt, maar – vaak onbedoeld – ook op andere.