Globaal lezen is dus meer gericht op het snel begrijpen van de hoofdlijnen van de tekst. Oriënterend lezen daarentegen is een leestechniek waarbij je de tekst grondiger doorneemt om een idee te krijgen van de structuur, inhoud en context van de tekst.
Intensief lezen
Je gaat de tekst helemaal lezen en zo nodig zoek je de betekenis van moeilijke woorden op. Je kijkt hoe alinea's met elkaar samenhangen en doorziet zo de structuur van de tekst. Na het lezen van de tekst weet je wat het onderwerp en wat de hoofdgedachte van de tekst is.
Globaal lezen
Wil je meer te weten komen over het onderwerp, de hoofdgedachte en de inhoud van de tekst, lees dan de tekst globaal. Gebruik hiervoor de volgende strategieën: Lees de eerste en de laatste zin van elke alinea. Bepaal voor iedere alinea de hoofdgedachte (kernzin).
Oriënterend lezen → gebruik je als je het onderwerp van de tekst wil achterhalen. Je bekijkt de tekst van van een afstandje. Globaal lezen → gebruik je als je de deelonderwerpen van de tekst wil bepalen. Precies lezen / studerend lezen → is handig als je de hele tekst wil begrijpen.
Lees de tekst snel door zonder te noteren of markeren.
Zo krijg je een globaal idee waarover de alinea gaat. Laat je ogen snel over de tekst glijden.
Om ze gemakkelijk te kunnen onthouden, worden de belangrijkste leesstrategieën vaak aangeduid als de '4 V's van begrijpend lezen': voorkennis, voorspellen, visualiseren, vragenstellen.
De leerlingen herkennen de leesmanieren: ontspannend, zoekend, scannend, grondig en kritisch lezen.
Onder invloed van het Engelse global heeft globaal er de betekenis 'de hele wereld betreffend, over de hele wereld verspreid' bij gekregen. Het is dan een synoniem van mondiaal.
- Zoekend lezen: je leest niet de hele tekst maar je gaat direct op zoek naar de informatie die je nodig hebt. Bij oriënterend lezen lees je de titel, de eerste zinnen, de tussenkopjes en andere opvallende woorden/cijfers (cursief, vetgedrukte en onderstreepte woorden).
Van oorsprong betekent globaal in het Nederlands 'algemeen, niet gepreciseerd'. Onder invloed van het Engelse global heeft het er de betekenis 'wereldwijd' bij gekregen.
Intensief lezen kan je helpen om een dieper inzicht in de tekst te krijgen. Als je de tekst in detail moet begrijpen, kun je de strategie van intensief lezen gebruiken. Met die strategie lees je de tekst met volle concentratie voor bepaalde leerdoelen.
Met globale inhoud kun je een gedeelte van de inhoud, zoals een koptekst of voettekst, herhalen op meerdere pagina's van je website.
Als je 250 woorden per minuut leest dan kost je dat iets meer dan 3,5 uur tijd. Als je 500 woorden per minuut leest ben je 1 uur en 50 minuten aan het lezen. Als je echt snel kunt lezen en met 600 woorden per minuut door de tekst heen gaat ben je anderhalf uur aan het lezen.
Een leerling die vloeiend leest, kan een tekst vlot, accuraat en met expressie en begrip (voor)lezen. Leerlingen herkennen steeds vaker automatisch woorden (mentale representaties), waardoor lezen steeds vlotter gaat.
De 4 v's zijn: Verenigingsbrede gedragscode. Vertrouwenscontactpersoon op de club. Verklaring Omtrent het Gedrag voor vrijwilligers.
Wat is het verschil tussen een leesmanier en een leesstrategie? Een leesmanier is hoe je de tekst leest en een leesstrategie is een handigheidje om de tekst beter te leren begrijpen.
Leesvoorwaarden zijn voorwaarden die voornamelijk gebruikt worden om te beoordelen of je kind klaar is om te beginnen met lezen. Meestal beginnen ze in groep één en twee van de basisschool met het leren van de eerste letters en simpele woorden.
Als er door problemen met lezen veel leesfouten worden gemaakt, wordt het ook moeilijk om de inhoud van de tekst te begrijpen. Tip: Oefen begrijpend lezen eerst mondeling! Als er teveel woorden in een tekst staan die je niet kent, wordt het moeilijk om de algemene strekking van de tekst te kunnen volgen.
De eerste leesronde richt zich op letterlijk begrip, de tweede leesronde op het begrip van onderliggende zaken door onder andere te kijken naar woordgebruik en tekststructuur. In de derde leesronde richt het lezen zich op bedoelingen van de schrijver, meningen en argumenten en afleidingen.
Verkennend lezen is een snelle, eerste indruk krijgen van de tekst. Leerlingen willen zich oriënteren of ze een tekst wel of niet willen gaan lezen. Ze lezen de tekst dus nog niet diepgaand. Ook zouden ze hun leeshouding moeten bepalen, maar dat doen veel leerlingen niet.