Het karakter van een 4 cilinder is soepel en kalm, zit je echter hoog in zijn toeren dan reageert de motor net zo heftig al dan niet heftiger dan een 2 cilinder. Een rationele overweging is dat een 4 cilinder minder slijtage gevoelig is dan een 2 cilinder.
Bovendien hebben motoren met een oneven aantal cilinders een onbalans, waardoor de motor onrustiger voelt. Een viercilinder is van nature dus een fijnere krachtbron dan een twee- of driecilinder. Aan de andere kant zijn twee- en driecilinders lichter, goedkoper en zuiniger – dus vriendelijker voor je portemonnee.
De tweecilinder heeft een turbo, levert meer vermogen en heeft (bij gelijke rijstijl) een lager verbruik dan de viercilinder. Dat geldt voor de fabrieksopgave maar ook in de praktijk. Rekent u met een verschil van pakweg een liter benzine op 100 km.
De cilinders zijn de ruimtes in het motorblok waar de zuigers op en neer in bewegen wat het bewegen van de motor veroorzaakt. In principe is het zo dat hoe groter de cilinderinhoud is hoeveel meer kracht de motor kan leveren.
Om automotoren kleiner en daardoor zuiniger en schoner te maken, kiezen fabrikanten tegenwoordig vaak voor drie in plaats van vier cilinders. Daarnaast wordt meestal een turbo toegevoegd om de kleinere motor toch voldoende kracht mee te geven.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Tegenwoordig is de 3 cilinder verbeterd en zijn ze zuiniger, stiller, krachtiger, kleiner en lichter dan vroeger. Een 4 cilinder minder efficiënt maar is beter voor langere afstanden, heuvel en bergachtig gebied, om te rijden met een caravan of een aanhanger en is krachtiger dan een 3 cilinder.
De driecilindermotor hoor je in principe iets beter bij het accelereren dan een viercilindermotor. Echter is de motortechniek van tegenwoordig zo geavanceerd en geluidsdemping zo hoogstaand dat je het in het interieur niet of nauwelijks merkt.
2 cilinder motoren
Bij een V-twin staan de cilinders in een V-vorm tegenover elkaar. In lijn betekent naast elkaar en bij een boxer motor staan de cilinders horizontaal tegenover elkaar. Er zijn grote verschillen in de rijeigenschappen van 2-cilinders.
Het verschil tussen die 1.2 en de 1.6 zit hem vooral in de rechtervoet. Als je het nieuwe rijden enigszins toepast kun je met beide auto's net zo zuinig rijden. Bij het optrekken vebruikt de 1.6 zeker meer, maar bij 120/130 km/h verbruikt de 1.2 weer meer omdat hij relatief hard moet werken.
Minder cilinders betekent minder wrijving in de motor, minder gewicht en een lager verbruik. Fiat gaat daarmee het verst en heeft in de verschillende modellen zelfs een tweecilindermotor gemonteerd. Maar uiteindelijk is het de driecilinder die steeds meer aan populariteit wint. Veel automerken leveren deze dan ook.
Hoeveel pk heeft een gemiddelde auto? De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit. Het lijkt een groot verschil, maar wees daarbij bewust dat een stadsauto velen malen lichter is dan een gezinsauto, soms wel honderden kilo's.
Werking. De werking van een tweetaktmotor berust op hetzelfde principe als de viertakt- of vierslagmotor, maar het proces is anders. In plaats van vier slagen (twee omwentelingen van de krukas), heeft de tweetaktmotor maar twee slagen nodig voor een volledige cyclus, waarin deze hetzelfde doet als de viertaktmotor.
Wat betekent het voor het rijeigenschappen indien een auto een lage cilinder inhoud van 0.9 heeft met een 71PK of met een 90PK vermogen. 3. Deze lage cilinderinhoud auto's met meestal 3 cilinders zijn veel lichter maar maken wel behoorlijk meer lawaai?
De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor geeft aan hoeveel gas (een mengsel van brandstof en lucht) in de cilinders kan worden verbrand.
De meest geconstateerde problemen betreffen problemen met hoofdlagers, vooral bij diesels vanwege het hoge koppel. Ook de krukassen en andere onderdelen zijn fragiel en dat terwijl een 1.0-liter blokje al 180 pk kan leveren, dus de mechanische belasting is extreem.''
Cilinders zitten in elke automotor die op benzine of diesel loopt. In die cilinders wordt brandstof tot ontploffing gebracht en daardoor gaan de zuigers heen en weer in de cilinders. Die heen-en-weer-gaande beweging wordt in de motor omgezet in een draaiende beweging.
Elke race begint hier. De huidige regelgeving specificeert een 1600cc 6-cilinder motor met 2 rijen van 3 cilinders in een V-vorm.
Cilinderinhoud wordt gegeven in cm3. cm3 staat voor het kubieke centimeter. cm3 is hetzelfde als cc, dat is namelijk gewoon de Engelse vertaling Cubic Centimeter. Cc staat letterlijk voor de inhoud van de cilinders.
Als nadeel van de driepitter kan de minder rustige loop genoemd worden, want een driecilinder loopt nou eenmaal van nature minder mooi rond dan een viercilinder. Dat hebben de fabrikanten tegenwoordig echter aardig onder controle, bijvoorbeeld door gebruik van een balansas (zie ook onderstaande video van BMW).
Het grootste technische verschil tussen de 1.6 ltr en de 1.4 ltr is (buiten het feit dat de cilinderinhoud natuurlijk groter is) de wijze waarop de brandstof in de cilinders gevoerd wordt.