Bij het kiezen van een laadpaal heeft u de keuze om een 1-fase of 3-fase laadpaal uit te zoeken. Heel simpel gezegd: bij een 1-fase laadpaal gaat de elektriciteit door twee draden (de fasedraad en de nuldraad) en bij een 3-fase laadpaal door vier draden (drie fasedraden en de nuldraad).
Sommige auto's zijn ongeschikt voor 3-fasenladen. Je kunt die wel laden aan een paal met 3-fasenaansluiting, maar met maximaal een derde van het laadvermogen van de paal. Ook is niet elke auto met 3-fasenlader geschikt voor maximaal 22 kW laden, veel auto's kun je aan een laadpaal met maximaal 11 kW opladen.
Heb ik een 1 fase of 3 fase aansluiting nodig voor mijn laadpaal? U heeft de mogelijkheid om een 1 fase of 3 faseaansluiting laadstation te kiezen wanneer u een laadstation voor uw elektrische auto kiest. Er zit uiteraard een verschil in de keuze tussen de 1 fase of 3 fase aansluiting.
Elke fase levert 16A bij 230V ofwel 3,6 kW. Totaal dus 3 x 3,6 kW = 11 kW. Beschikt de auto over een 1 fase lader, dan kan slechts met maximaal 3,6 kW worden geladen. Een auto met een 2 fase lader (sommige VW modellen) laadt dan met 7 kW en een auto met een 3 fase lader kan dan met 11 kW laden.
Welke auto's kunnen laden op 3-fasen? De elektrische auto's die momenteel op 3-fasen kunnen laden zijn de modellen van Tesla, Audi e-Tron, BMW i3, Smart Q4 forfour en Renault ZOE. Het aanbod wordt gaandeweg steeds groter doordat de nieuwe modellen meestal een 3-fasen-accu hebben.
Een 1-fase laadpaal is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting. Dit type laadpaal maakt gebruik van de standaard 230V aansluiting in uw huis. Het maximale vermogen is 16A, waarmee het maximale laadvermogen van een 1-fase laadpaal uitkomt op 3,7kW.
De gemiddelde kostprijs van een meterkast vervangen wordt onder ander bepaald door het soort meterkast dat moet worden geïnstalleerd. Gemiddeld kun je rekenen op kosten van €360 tot €850 voor een 1-fase groepenkast tot €540 tot €880 voor een 3-fase meterkast.
Je hebt een 3 fase groepenkast wanneer: Er 3x220/230V op je kWh-meter af te lezen is. Er 380/400V op je kWh-meter af te lezen is. Er 4 draden uit de onderkant van je groepenkast komen.
Een veel voorkomende 1 fase aansluiting is 1 x 16A, wat resulteert in een laadsnelheid van 3,7 kW. Stel u heeft een elektrische auto welke een accupakket heeft van 80 kW dan zal deze met deze laadsnelheid pas na ongeveer 21 uur volledig opgeladen zijn wat een niet erg praktische laadtijd is.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Als je meer dan 3680W (16A * 230V) kunt produceren, heb je meestal een 3-fase omvormer nodig. Maar als je systeem minder vermogen heeft, kan dat prima met een 1-fase omvormer. De vraag die vaak gesteld wordt is of het salderen wel goed gaat.
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Met een 1-faseaansluiting (of een auto die enkel 1-faseladen ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het stopcontact te laden.
Niet elke elektrische auto kan snelladen. In dit gezelschap valt de Smart EQ Fortwo Cabriolet bijvoorbeeld buiten de boot. De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten.
Benodigde grondkabel
De 5x2.5 YMVK kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter. De 4x2.5 YMVKas kabel kunt u gebruiken voor de installatie van de 3 fase - 16A(11 kW) laadpaal tot en met 60 meter.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Snelladen = niet goed? Hoe de wagen wordt opgeladen, speelt volgens het onderzoek ook een rol. Snelladen zou namelijk niet zo goed zijn voor de batterijcapaciteit. Verrassend genoeg zou de aard van het gebruik van de auto geen of zeer weinig invloed hebben op de levensduur van de accu.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
De kosten van de geleverde stroom blijven bij krachtstroom hetzelfde. Wel zal een apparaat dat werkt op krachtstroom vaak sneller en aanzienlijk meer stroom verbruiken dan een klein huishoudelijk apparaat. Voor de stroom zelf betaalt u echter niet meer dan normaal.
Met een 3-fasen aansluiting heeft het stroomnetwerk in je huis meer vermogen. Dat betekent dat je meer zwaardere apparaten kunt aansluiten. Zoals bijvoorbeeld een elektrische warmtepomp of jacuzzi.
Stel, je hebt 1 fase:
Stel je hebt een hoofdzekering van 40A, dan is de maximale groepenkastzekering 40/1,6A = 25A. Op die groep kan je dan een zonne-installatie plaatsen (lees, omvormer) van 25A * 230V = 5750 Watt.
Als je 24 zonnepanelen of meer wilt plaatsen heb je altijd een 3-fasen omvormer nodig. Het grootste voordeel bij een 3-fasen omvormer is dat de stroom over 3 verschillende fasen wordt verdeeld. Er is hierdoor sprake van minder kabelverlies. De energie wordt daarnaast ook over 3 fasen verdeeld.
De meeste woningen in Nederland van voor 1990 hebben een 1 fase 25A of 35A hoofdaansluiting. Latere woningen hebben meestal een driefase 3x25A hoofdaansluiting. Een 1 fase omvormer is meestal goedkoper en wordt daarom meestal aanbevolen bij onze zonnepaneel installaties.
Specialist Elektra. Je kan een 3 fasen kast tijdelijk gebruiken als een een fasen kast door een brug te maken onder de hoofdschakelaar zodat alle fasen 230v krijgen. in dat geval zullen ook alle groepen werken en ook de testknoppen gewoon werken.