Een 0W30 motorolie heeft een viscosteit van ongeveer 68 centistokes bij 40 graden Celsius.Ter vergelijking, een 0W20 heeft ongeveer een viscositeit van 46 bij 40 graden Celsius. Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie.
De reden van 0W-20 olie
De grootste reden voor de keuze van 0W20 olie is de brandstofbesparing die deze producten realiseren. Met dunnere olie heeft de motor minder werk om olie rond te pompen, en dat zorgt voor een x% brandstofbesparing.
0W20 wordt als 1ste keus aanbevolen door de fabrikant (en ook 1ste keus via externe olie-advies leveranciers). Als alternatief (het woord zegt het al) kan een 5W30 gebruikt worden en in dit geval onder bepaalde voorwaarden.
Motorolie 0W30 is olie met een lage viscositeit. 0W30 olie is erg dun en zorgt voor een gemakkelijke koude start. Deze olie is ook geschikt voor auto's waarbij 5W30 of 10W30 olie wordt aangeraden.
Hedendaags is een 5W-30 motorolie standaard, maar een opkomende trend is de verschuiving naar dunnere oliën, bijvoorbeeld 0W-20. Het nadeel van deze motorolie is dat niet elke motor hiervoor geschikt is. De verbrandingsmotor kan bijvoorbeeld alleen een 0W-20 aan als deze hier speciaal voor ontwikkeld is.
Een SAE 0W20 heeft dus dezelfde vloeibaarheid bij koude start als bijvoorbeeld een SAE 0W30 terwijl de 0W20 dunner (vloeibaarder) is op bedrijfstemperatuur.
0W20 olie is relatief dunne motorolie. Deze aanduiding stamt uit de SAE klasse voor motoroliën. De 0W geeft de viscositeit bij koude temperatuur aan, terwijl de 20 de viscositeit bij hoge temperatuur aangeeft. Tegenwoordig schrijven steeds meer autofabrikanten dunnere olie voor.
Als er 5W-30 op de verpakking staat dan zal er ongetwijfeld 5W-30 in de kan zitten. In die zin zit dezelfde olie er dus in welke de garage aan jouw verkoopt. Er zijn dan ook erg veel verhalen van mensen die hun auto 400.000+km hebben laten lopen op een olie van bijvoorbeeld de Action. Het kan dus zeer zeker goed gaan.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte oliën staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
Check altijd het serviceboekje van je auto. In dit boekje heeft de fabrikant vaak al aan de hand van een origineel olie nummer aangegeven welke olie je moet gebruiken. Het maakt geen verschil welk merk je koopt. als het soort olie altijd maar hetzelfde blijft.
U vraagt of een ander type olie het olieverbruik omlaag zou kunnen brengen. Naast 5W40 wordt ook 5W30 voorgeschreven. Dat gaat in ieder geval geen gunstiger olieverbruik opleveren. Een verbruik van 1l op 3.500 km is best veel maar nog niet buitensporig.
Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie.
KIES DE JUISTE 0W-20-OLIE VOOR UW MOTOR.
Dat klopt niet; de 'W' staat voor 'Winter'. In het geval van synthetische 0W-20-olie betekent dit dat de olie bij winterse temperaturen stroomt als een 0W-olie, maar even dik en viskeus is als een 20W-olie zodra de motor opgewarmd is.
HTHS meet de viscositeit (stromingsweerstand) van een motorsmeermiddel bij hoge temperaturen (150 °C) onder een constante afschuifsnelheid, waarbij de nauwe toleranties en hoge snelheden tussen bewegende onderdelen in een hete motor worden gesimuleerd.
U vraagt welke olie u kunt gebruiken bij uw 1.2 puretech motor. De olie die voorgeschreven is moet voldoen aan de PSA specificatie PSA B71 2312. Er zijn verschillende olieproducenten die olie leveren met deze specificatie.
Zolang de hoeveelheid die je bijvult gering is valt het allemaal wel mee.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Als je met een vrij nieuwe auto rijd, is het advies wel de duurdere motorolie te gebruiken. Als je een auto rijd met een aanzienlijk motorolieverbruik is er niets mis mee om deze bij te vullen met een goedkopere motorolie.
Voordelen synthetische olie:
Ze bevatten minder onzuiverheden dan minerale oliën. Ze zijn chemisch bewerkt. Uitstekend vloeibaar bij lage temperaturen. Stabiele viscositeit, zelfs bij hoge temperaturen (synthetische oliën worden niet gemakkelijk vloeibaar)
Normaal genomen gaat motorolie tussen de 10.000 en 15.000 km mee en wordt vervangen bij een onderhoudsbeurt in de garage. In veel gevallen zie je ook dat je de olie langer kunt laten meelopen, bijvoorbeeld 20.000 of zelfs 30.000 km. Dat is dan een speciale motorolie die ontwikkeld is om langer mee te gaan.
Er zijn drie soorten motorolie: minerale, half-synthetische en synthetische olie. Minerale olie wordt geproduceerd uit natuurlijke ruwe olie en is de goedkoopste soort motorolie.
Voor een Peugeot is motorolie met een viscositeit van 0W30, 5W30, 5W40, 0W40 of 10W40 het meest geschikt.
Voor een Toyota is motorolie met een viscositeit van 0W20, 0W30, 5W20, 5W30 of 10W40 het meest geschikt. Voor de Turbo varianten adviseren we motorolie met een viscositeit van 15W40 of 20W50.