Twitter is enorm actueel. Nieuws verspreidt zich wereldwijd razendsnel over het platform. Grote gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld de aanslagen van de laatste tijd, maar ook sportevenementen zijn goed te volgen via Twitter.
Een groot deel van de gebruikers is tussen de 18-29 jaar (28%). Niet verrassend, aangezien deze leeftijdsgroep veel online te vinden is. Welke leeftijden volgen? Op de tweede plaats zijn veel twitteraars tussen de 50-64 (27%).
Twitter is eigenlijk niets anders dan een microblog. In 140 tekens vertel jij aan andere mensen wat je op dat moment aan het doen bent. Twitter-expert Abdul Advany: "Je moet eigenlijk denken aan het gesprek bij de koffie-automaat. Alleen voer je dat niet met twee of drie mensen, maar met duizenden mensen tegelijk."
Tik op het icoon dat jij hebt. Tik op Instellingen en privacy en tik vervolgens op Privacy en veiligheid. Onder Vindbaarheid en contacten kan je de instellingen Anderen kunnen je vinden via je e-mailadres en Anderen kunnen je vinden via je telefoonnummer.
Wil je gratis zoeken zónder ingelogd te zijn op Twitter? Dan is de website Nitter.net misschien handig om eens te bekijken. Nitter.net is gebaseerd op de ongedocumenteerde API van Twitter waarmee je dus nog steeds kunt zoeken naar tweets en gebruikers op Twitter zonder dat je zelf bent ingelogd.
Wie kan mijn posts zien? Openbare posts (de standaardinstelling) zijn zichtbaar voor iedereen, ongeacht of iemand een X-account heeft. Afgeschermde posts: zijn mogelijk alleen zichtbaar voor je X-volgers. Denk eraan dat je volgers nog steeds opnamen van jouw posts kunnen maken en delen.
Twitter. Twitter is nog steeds aan het groeien onder de Nederlanders. Volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2022 door Newcom Research & Consultancy zitten er momenteel 3,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar of ouder op Twitter. De meeste van deze groep is tussen de 20 en 40 jaar, dus voornamelijk millennials.
Het grote voordeel van Twitter is dat het goed doorzoekbaar is en snel.Nadeel is dat Twitter nog altijd elitairder is dan bijvoorbeeld Hyves. Om diverse doelgroepen te bereiken zoeken we daarom via verschillende kanalen. Je moet je als journalist niet volledig afhankelijk maken van Twitter.
Iemand die in jou is geïnteresseerd, kan jou gewoon volgen. Jij hoeft daarvoor geen goedkeuring te geven of diegene ook te volgen. Als je zelf wil bepalen wie jouw Tweets kan volgen, kan je jouw Tweets afschermen.
Openbaar: deze informatie maakt deel uit van je openbare profiel, wat betekent dat iedereen waar ook ter wereld de informatie direct kan zien. Personen die jij volgt: alleen mensen die jij volgt, kunnen deze informatie in je profiel zien.
Je posts worden gelezen door je volgers. Als jouw posts openbaar zijn, kan iedereen die zoekt op een trefwoord dat voorkomt in jouw post, jouw bericht zien. Je posts zijn standaard openbaar. Als je liever niet wil dat onbekenden jouw updates lezen, kan je je posts afschermen.
Ga naar twitter.com/signup. Klik op de knop registreren. Het pop-upvenster Maak een account verschijnt en je wordt vervolgens door de registratieprocedure geleid. Je wordt gevraagd een aantal gegevens in te voeren, zoals je naam en telefoonnummer of e-mailadres.
De officiële Twitter-app is geoptimaliseerd voor de iPhone en iPad. De app is door de jaren heen steeds verder verbeterd en uitgebreid. Met de officiële app kun je onder meer je tijdlijn doorbladeren, berichten doorzoeken en nieuwe mensen ontdekken die je kunt volgen.
Experts waarschuwen voor het delen van gevoelige persoonlijke informatie en het gebruik van sterke wachtwoorden om accounts te beschermen. Op het gebied van privacy en veiligheid waarschuwen experts ook voor phishing-aanvallen, het delen van locatiegegevens en het openbaar plaatsen van persoonlijke foto's.
Een post privé delen is heel gemakkelijk. Je kan delen via een privébericht aan je volgers of door een sms of e-mail te sturen naar contacten in het adresboek van je telefoon. Tik op het delen-icoon vanuit een Tweet op de tijdlijn van je startpagina of in de detailweergave van de Tweet.
Ga naar je startpagina of profielpagina en klik op Volgend. Hou de muisaanwijzer boven de knop Volgend bij de naam van het account in de lijst. De tekst op de knop verandert in Ontvolgen. Klik op de knop om het account te ontvolgen.
Gebruikers van Twitter kunnen voortaan persoonlijke berichten, ook wel Direct Messages genoemd, naar elkaar sturen. Ongeacht of ze de persoon aan wie het bericht is gericht volgen.
Hoewel er meer dan 1,3 miljard Twitter accounts zijn, zijn er slechts ongeveer 335 miljoen maandelijkse actief.
Vind-ik-leuks worden aangeduid met een klein hartje en worden gebruikt om waardering te uiten voor een post. Je kan op je profielpagina de posts bekijken die jij als leuk hebt gemarkeerd door op het tabblad Vind-ik-leuks te klikken of tikken. Klik of tik op het icoon Vind-ik-leuk zodat dit rood wordt.
Je gebruikersnaam, ook wel handle genoemd, begint met het "@"-symbool, is uniek voor je account en wordt weergegeven in de URL van je profiel. Je gebruikersnaam wordt gebruikt om in te loggen bij je account en is zichtbaar bij het verzenden en ontvangen van antwoorden en privéberichten.
Voor elk account geldt een limiet van 500 verstuurde privéberichten per dag. Wanneer je deze limiet hebt bereikt, kan je die dag geen privéberichten meer versturen.