Het cultuurmodel van Handy en Harrison is gebaseerd op twee assen: de mate van machtsspreiding en de mate van samenwerking. Deze twee assen leiden tot vier cultuurtyperingen: individu-cultuur, taakcultuur, machtscultuur en rolcultuur.
Harrison's gefaseerde psychometrische test biedt een uitgebreide taakspecifieke beoordeling voor werving en opvolgingsplanning . Kandidaten doorlopen een reeks stappen, waaronder pre-screening van kwalificaties, screening op gedrag, beoordeling van kritisch denken (optioneel) en gedragsinterviews.
Een uitwerking van deze gedachte geeft Handy op basis van eerdere ideeën van Harrison. Hij onderscheidt vier verschillende typen organisatie- culturen: – machtscultuur; – rollencultuur; – taakcultuur; – persoonscultuur.
Op basis van het Concurrerende Waardenmodel van Quinn worden de volgende cultuurtypen onderscheiden: de familiecultuur, de innovatieve cultuur, de hiërarchische cultuur en de marktcultuur.
Schein definieert 'organisatiecultuur' als 'een som van de gemeenschappelijke veronderstellingen die een groep werknemers in de loop der jaren heeft opgedaan'. Deze gemeenschappelijke veronderstellingen zijn gebaseerd op de gemeenschappelijke normen en waarden en hebben geleid tot een onbewuste vanzelfsprekendheid.
Hall de ijsbergtheorie van cultuur. De ijsberg-theorie stelt dat de zichtbare uitingen van cultuur zoals eten, muziek, kleding, omgangvormen en kunst slechts 10% uitmaken van de gehele culturele context van een samenleving. De overige 90% van een cultuur is niet direct zichtbaar.
Kotter verandermodel: Een gestructureerde benadering om organisatorische veranderingen effectief te beheren, acht stappen ontwikkeld door professor John Kotter. Waarom het werkt: Biedt structuur, betrokkenheid van medewerkers, focus op korte termijn successen en verankering van veranderingen in de cultuur.
Het cultuurmodel van Handy en Harrison is gebaseerd op twee assen: de mate van machtsspreiding en de mate van samenwerking. Deze twee assen leiden tot vier cultuurtyperingen: individu-cultuur, taakcultuur, machtscultuur en rolcultuur.
De vier belangrijkste typen organisatiecultuur zijn clancultuur, adhocratiecultuur, marktcultuur en hiërarchiecultuur . Deze typen komen van Robert E. Quinn en Kim S. Cameron van de University of Michigan, die de kwaliteiten onderzochten die bedrijven effectief maken.
Cultuur wordt gedefinieerd als het gehele complex bestaande uit kennis, overtuigingen, kunst, recht, ethiek, gewoonten en alle andere eigenschappen die door de mens zijn aangeleerd als onderdeel van een samenleving.
Meten van de huidige cultuur: organisaties kunnen het OCAI-model gebruiken om inzicht te krijgen in de huidige cultuur binnen de organisatie. Dit kan helpen bij het identificeren van de sterkte en zwakte punten van de huidige cultuur en het bepalen van welke aspecten verbeterd moeten worden.
Machtscultuur – Hoge samenwerkingsgraad / Lage machtsspreiding. Dit cultuurtype is kenmerkend voor een entrepeneur organisatie; kleine, startende bedrijven waarbij de macht bij de oprichter en/of hoogste baas ligt.
De Harrison-meetschaal
Eigenschappen worden gemeten op een schaal van 2 tot 10, waarbij uw sterkste voorkeur en neiging 10 is en uw laagste voorkeur en neiging 2. Een score van 6 is het middelpunt waarop u die factor noch leuk noch niet leuk vindt.
De test-hertestcoëfficiëntresultaten van de 74 primaire eigenschapschalen in de Harrison Suitability Assessment liggen tussen . 80 en . 94. Deze resultaten geven aan dat de mate van betrouwbaarheid binnen het matig hoge tot extreem hoge bereik ligt , gemeten aan de hand van de verwachte industrienormen.
Onbeperkte maandelijkse screening
Kies een baan en krijg een maand lang onbeperkt toegang tot kandidatenscreening op geschiktheid en geschiktheid voor slechts US$ 1.000.
Zij identificeerden vier soorten cultuur: clancultuur, adhocratiecultuur, marktcultuur en hiërarchiecultuur .
Culturele modellen verwijzen naar cognitieve structuren die regelmatigheden in cultureel gestandaardiseerde gedragspatronen of interpretaties samenvatten en modelleren . Deze modellen houden rekening met verschillende factoren, zoals de doelen en waarden van actoren, gemeenschapsnormen, emoties en signalen die worden gebruikt om de perspectieven van anderen te begrijpen.
Ui-model uitleg
Het idee van het ui-model is dat de cultuur van iedere organisatie uit meerdere lagen bestaat. De buitenste lagen zijn de zichtbare vormen van de bedrijfscultuur, de binnenste lagen liggen dieper geworteld en zijn minder direct zichtbaar. Dat betekent meestal ook dat ze lastiger te veranderen zijn.
De Familie cultuur staat voor een organisatie die zich richt op de zorg voor goede verhoudingen, gekoppeld aan flexibiliteit in processen, zorg voor het personeel (als waren ze onderdeel van de familie) en klantgevoeligheid. De relatie tussen mensen staat centraal.
Het model van Ulrich kent verschillende rollen. Kort samengevat zien de rollen er als volgt uit: Strategische vormgever (SV) speelt in op veranderende omstandigheden, begrijpt de impact daarvan op talent, cultuur en leiderschap en kijkt verder dan het HR-departement.
Wat is de Piramide van Lencioni. De Piramide van Lencioni is een model voor betere samenwerking binnen teams, met als onderdelen: vertrouwen, conflict, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en resultaat. Een hecht team vormen gaat niet over het beheersen van deze theorie.
Met het strategiemodel van Kotler breng je de concurrentie in kaart. Alleen als je zicht hebt op de positie van de concurrenten, hun concurrentievoordeel en de stappen die ze (waarschijnlijk) gaan nemen kun je de eigen (concurrentie)strategie bepalen. Op basis waarvan je dan de concurrentiestrategie vaststelt.