De auto is voor bijna alle reisdoelen het meest gebruikte vervoermiddel. Alleen om gebruik te maken van diensten, zoals een huisarts of gemeentehuis, voor persoonlijke verzorging en om een sport of hobby uit te oefenen, wordt de fiets vaker gebruikt dan de auto.
Tijdens hun verblijf in Nederland zijn de auto en de taxi de belangrijkste vervoermiddelen voor buitenlandse toeristen, gevolgd door 'te voet', trein, BTM en de fiets. De toeristen die per vliegtuig in Nederland zijn aangekomen maken tijdens hun verblijf voornamelijk gebruik van het openbaar vervoer (trein en BTM).
De meest populaire vorm van vervoer in China is het reizen per trein. Het is namelijk een erg goedkope en comfortabele manier om van bestemming naar bestemming te reizen. Veel locals kunnen zich de prijzen van vliegtickets net niet veroorloven en dan blijft de trein over.
Het vliegtuig leverde gemiddeld, gemeten in CO2-emissie per reizigerskilometer, een betere milieuprestatie dan de personenauto. Een belangrijke reden hiervoor is dat in slechts één op de twee auto's een passagier meerijdt. De trein was bij het personenvervoer het milieuvriendelijkste transportmiddel.
Het duurde echter nog een lange tijd voordat er zelfstandig voortbewegende voertuigen werden uitgevonden. In 1790 werd de loopfiets uitgevonden. De loopfiets had geen trappers, geen rem en geen beweegbaar stuur.
Een vliegreis belast het milieu maar liefst 7 tot 11 keer zoveel als dezelfde reis per trein. Het verschil is het grootst op een korte reisafstand (minder dan 700 kilometer). Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto.
Op zichzelf is vervoer per schip nog altijd heel veel schoner dan vervoer per vliegtuig. Maar door de grote hoeveelheid vrachtvervoer per schip is de branche als geheel vervuilender: circa 90 procent van alle handel gaat per schip. De uitstoot door schepen zal tot 2020 nog eens stijgen met 75 procent.
De schepen worden voortgestuwd op zware stookolie. Echter, per tonkilometer (containerschepen vervoeren heel veel tonnen materialen) is de CO2-uitstoot voor een extra passagier aan boord verwaarloosbaar. Daarom is het alsnog duurzamer dan vliegen.
Trophyjourneys heeft nu een reis ontwikkeld waarmee je met je eigen auto de historische zijderoute kunt volgen en van Nederland naar China reist. Kost wel 12.000 euro per deelnemer en dan hebben we het nog niet over de benzine onderweg…
In China is het vervoer goed geregeld, u kunt gemakkelijk zelf de route uitzoeken en de goede trein of bus vinden. De grote steden hebben een metronetwerk dat op toeristen is ingericht dus soepel werkt. Verder heeft u de mogelijkheid om per trein, bus, vliegtuig, boot of taxi te reizen.
vervoermiddel (zn) : transportmiddel, verkeersmiddel, voertuig.
Een schip is een vervoermiddel voor transport over wateroppervlakken. Het belangrijkste kenmerk van een schip is het drijfvermogen, dat bij waterverplaatsende schepen, de meest voorkomende scheepsvorm, wordt geleverd door de romp.
Het is 'het vervoermiddel', want vervoermiddel is onzijdig.
We weten allemaal dat met de trein reizen beter is voor het milieu dan de auto te pakken. Maar laat dat nu ook directe gevolgen hebben op je gezondheid. Door minder met de auto te reizen, draag je niet alleen bij aan een vermindering van de CO2 uitstoot. Maar zorg je ook dat er minder roetdeeltjes in de lucht komen.
Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd. Ook lawaai is veel omwonenden een doorn in het oog.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
In een typische vlucht van 9 uur legt het vliegtuig een kleine 9000 kilometer af, en gebruikt het iets meer dan 65.000 kilo brandstof. Dit komt dus neer op een verbruik van 7,22 kilo (9 liter) per kilometer, of 0,25 kilo (0,030 liter) per passagier per kilometer. iets beter dan 32 kilometer per liter per persoon dus.
Om bijvoorbeeld van Amsterdam naar Bali te komen, vlieg je 24.314 km over zee en land, dat kost 400.000 liter kerosine. Omgerekend stoot je per persoon tijdens een retourvlucht 4,8 ton CO2 uit. Volgens de Climate Neutral Group moet je 240 bomen planten om dit te compenseren.
Transport, auto's
Niet verrassend behoren personenauto's tot de grootste uitstoters van CO2. Als je met de auto of de bus van A naar B gaat, wordt er CO2 uitgestoten. Auto's, exclusief vrachtauto's, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot van de transportsector.
Naast dat het meestal goedkoper is om met de auto te reizen dan met het vliegtuig, geeft het ook heel veel vrijheid. Als je de bestemming hebt bereikt, wil je misschien ook wel de omgeving verkennen. Hoe ideaal is het dan dat je altijd de auto achter de hand hebt?
Gratis openbaar vervoer leidt tot een toename van het gebruik van openbaar vervoer. Hierdoor moeten er meer treinen en bussen worden ingezet om het aantal extra gebruikers te kunnen vervoeren. Dit kost veel geld, terwijl het geen economische winst heeft voor de overheid omdat het vervoer de gebruiker geen geld kost.
Het ov in Nederland is al heel duurzaam. Zo rijden alle elektrische reizigerstreinen sinds 2017 op groene stroom. En moeten vanaf 2025 alle nieuwe bussen rijden op 100% hernieuwbare energie of brandstof. Dat staat in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.