Het grootste station van Nederland is wederom Utrecht Centraal met 194.000 in- en uitstappers en gaat traditioneel nek-aan-nek met Amsterdam Centraal met 192.000.
Met zo'n 181 in- en uitstappers is Eijsden het kleinste station van Nederland. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Spoorwegen. Daarna volgt het station van Soest.
Grand Central Terminal neemt 49 hectare in beslag, heeft 44 perrons en 67 sporen verspreid over twee verdiepingen. Het is het grootste treinstation ter wereld, zowel op gebied van oppervlakte als aantal perrons.
Station Utrecht Centraal is het centraal station van de stad Utrecht, de hoofdstad van de Nederlandse provincie Utrecht. Het station is het belangrijkste knooppunt van de spoorlijnen in Nederland en is mede daardoor in oppervlakte en reizigersaantallen het grootste station van Nederland.
Het station van Berlijn, en het grootste station van Europa, is in 2006 in gebruik genomen en valt op door de zowel minimalistische als futuristische stijl.
Hoofdstation Groningen: het mooiste station van Nederland volgens reizigers. In 2019 liet de NS Nederlanders stemmen op de mooiste stations van Nederland. Het station van Groningen kwam glansrijk als winnaar uit de bus. Het station is ontworpen door de Amsterdamse architect I.
1435 mm (normaalspoor), komt overal in Europa voor en wordt overal in Nederland gebruikt. In sommige buitenlandse steden wordt op afwijkende spoorwijdte gereden.
Spoor 6 is zo'n voorbeeld. Jaren geleden is het spoor verwijderd, omdat het spoor onhandig lag. Omdat alle andere sporen al genummerd waren, hebben ze dit aangehouden. Dat is de reden waarom tot de dag van vandaag spoor 6 op Utrecht centraal ontbreekt.
Reacties. Utrecht,als vanouds hét knooppunt van het spoorlijnnetwerk in Nederland,heeft de meeste spoorlijnen die daar samenkomen. Ook natuurlijk omdat Utrecht zo centraal in Nederland gelegen is.
Het netwerk telt ongeveer 400 treinstations, dat is gemiddeld één station per 8,1 kilometer spoor. Het spoornet wordt zowel voor personen- als goederenvervoer gebruikt.
Samenwerking overheid, NS en ProRail
De NS is eigenaar van de stationsgebouwen en beheert voorzieningen op stations, zoals winkels en horeca, fietsenstallingen en OV-fietsen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het voor- en achterplein van het station.
Noordelijkste station
Station Eemshaven is helemaal nieuw en laat reizigers uitstappen vlak bij de vertrekplaats van de veerboot naar Borkum. Het is het nieuwe noordelijkste station van Nederland!
Valkenburg
Dit station is het oudste nog bestaande station van Nederland. Het stationsgebouw ziet er kasteelachtig uit en geeft je daardoor een sprookjesachtig gevoel.
Ruim driekwart hiervan is geëlektrificeerd. De niet-geëlektrificeerde sporen liggen voornamelijk in het noorden en oosten van Nederland. In Gelderland ligt het meeste spoor (544 km) en in Flevoland het minste (67 km). Het spoorwegennet telt nu 399 stations.
Soest kreeg drie stations langs de lijn. Vanwege het groeiende aantal treinen, onder andere door de aanleg van de Utrechtse lokaallijnen van de NCS, werd in 1904 in Utrecht door de NCS een speciaal buurtstation gebouwd. Dit station kwam vlak bij het bestaande hoofdstation.
Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal: 18 treinen per uur. Utrecht Centraal – Utrecht Vaartsche Rijn: 16 treinen per uur. Rotterdam Centraal – Barendrecht: 15 treinen per uur. Utrecht Centraal – Woerden: 14 treinen per uur.
Het aantal kilometers spoor is de afgelopen 180 jaar flink toegenomen. Waar er in 1860 nog maar driehonderd kilometer lag, ligt er nu 7.097 kilometer spoor. Inmiddels is ons spoornetwerk uitgegroeid tot een van de drukste netwerken in Europa en het aantal treinen neemt alleen maar toe.
Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen.
Reacties. Die zijn er niet omdat deze sporen in het midden liggen van 2 andere sporen.
Er zijn ongeveer 400 spoorwegstations in Nederland.
Russisch breedspoor
Men koos voor een spoorwijdte van 1524 mm (5 Engelse voet) om te verhinderen dat het Russische spoorwegnet bij een verovering gebruikt kon worden. Het verschil van slechts 89 mm bleek meer een economisch en technisch nadeel, en nauwelijks een werkzame verdedigingsmaatregel.
Re:Lengte van spoorstaven
Afhankelijk van het tijdsbestek, waar 15 tot 39 voet, of langer.
Smalspoor betreft een railsafstand van ongeveer 700 mm, waar breedspoor 1 meter is. Een breder spoor is een stuk stabieler. Daarom is de snelheid op smalspoor aangepast. Smalspoor is goedkoper aan te leggen en de boogstralen (zeg mar de kromming van de rails) zijn veel kleiner waardoor het makkelijker is in de bergen.