Literaire theorie Grondmotief: Vaak kun je een soort 'boodschap' uit een verhaal halen. Deze boodschap noem je het 'grondmotief'. Dat staat niet letterlijk in het boek, maar dat mag je zelf, in je eigen woorden, formuleren. Je zegt dan in één zin welke 'hoofdgedachte' jij uit het boek kunt halen.
Een motief is een niet-symbolisch element dat door herhaald gebruik in het verhaal een bijzondere betekenis krijgt. Daardoor word je als lezer op het spoor gezet van waar het in het boek om gaat.
De sfeer van een verhaal of boek kan omschreven worden als 'de emoties of gevoelens die de auteur door middel van zijn verhaal bij de lezer opwekt'. Bij deze emoties kun je bijvoorbeeld denken aan woorden als gespannen, vrolijk, gedeprimeerd, opgewonden, angstig, boos, verdrietig, ontspannen, eenzaam en achterdochtig.
Motieven
Het gaat hierbij over abstracte (ongrijpbare) begrippen als onmacht, liefde, toeval, angst, dood, wraak, eenzaamheid, oorlog. Het gaat hier over terugkerende tastbare zaken. Deze hebben een symbolische betekenis. Een dobbelsteen (toeval), een schilderij en een boek kunnen bijvoorbeeld een leidmotief zijn.
Een motto van een boek is een citaat, een spreuk of een klein stukje tekst dat niet bij het verhaal hoort, en dat meestal van een ander persoon dan de auteur komt. Het gaat steeds vooraf aan een tekst en is daarvan duidelijk onderscheiden door plaats en wijze van afdrukken.
Wat is een motto? Een motto is een kort tekstfragment voorin een boek. Meestal is dit geen zelfbedachte tekst, maar een citaat van iemand anders. Vaak zegt het motto iets over het thema van een verhaal.
Een tagline is een haak om de lezer te verleiden een verhaal te lezen . Als je aan een aantal van je favoriete romans denkt, staat de tagline vaak op de voorkant — trefwoorden die een hint geven naar wat de lezer te wachten staat. Het laatste boek dat ik las was de Scandinavische thriller van Mariette Lindstein, “Fog Island”.
Het kan betrekking hebben op het thema, of het kan het dominante of centrale idee zelf zijn. Begrippen als verraad en vergeving kunnen bijvoorbeeld motieven zijn, maar dat geldt ook voor bepaalde beelden en geluiden, zoals bomen of bellen . Motief wordt ook vaak toegepast in design, waar het doorgaans verwijst naar een enkel of herhaald patroon of kleur.
In enge zin is motief een term uit de verhaalanalyse die geen zelfstandige categorie van verhaalelementen aanduidt, maar een containerbegrip is: een verhaalmotief kan een beeldspraak zijn, een uitspraak van een personage of een zin van de verteller, een handeling, een gedachte of nog een ander structuurelement.
Ook kan een motief een hele zin of een voorwerp zijn, zoals een glas of spiegel. Door motieven ontstaat er een patroon in het verhaal. Een motto is een citaat, spreuk of dichtregel voor in het boek, waarmee de auteur vaak de bedoeling van een boek aanduidt. Lang niet alle boeken hebben een motto.
De sfeer is hoe een schrijver zijn stuk opbouwt om gevoelens, emoties en stemming over te brengen op de lezer. De sfeer in literatuur kan gespannen, snel, mysterieus, spookachtig, grillig of vrolijk zijn en kan worden gevonden in poëzie, verhalen, romans en series.
Een boek is een manier om informatie vast te leggen in de vorm van geschreven of gedrukte tekst met of zonder afbeeldingen op gebundeld papier, perkament of een andere stof en om deze informatie weer te geven, op te slaan en te verspreiden.
De Aarde wordt ingedeeld in "sferen", die als zelfstandige chemische en/of fysische systemen te beschouwen zijn: de aardatmosfeer die alle gassen bevat, de hydrosfeer met al het water, de biosfeer die het leven omvat en de lithosfeer die de vaste Aarde beslaat.
De makkelijkste manier om het verschil te onthouden is dit: Motieven moeten in het hele verhaal terugkomen; symbolen kunnen maar één keer voorkomen . Een verhaal kan veel symbolen bevatten die geen motieven zijn. Een schaal is bijvoorbeeld vaak een symbool van rechtvaardigheid, een vlag kan vrijheid symboliseren en een kroon is een symbool van macht.
Motieven zijn vaak abstracte aanduidingen van concrete verhaalgegevens, zoals 'het vergankelijke', 'de dood', 'de rol van de opvoeding'. Motieven vormen als het ware een patroon van grotere en kleinere elementen in een roman. Van een patroon spreek je pas als een bepaald element meerdere keren terugkomt in een verhaal.
Terugkerende aspecten hebben vaak met het thema te maken. Zo'n terugkerend aspect in een verhaal heet een motief. Denk aan toeval, haat of schuld. Ook kan een motief een hele zin of een voorwerp zijn, zoals een glas of spiegel.
Een motief (/moʊˈtiːf/ moh-TEEF) is een onderscheidend kenmerk of idee dat in een verhaal terugkomt; vaak helpt het andere narratieve elementen te ontwikkelen, zoals thema of stemming. Een narratief motief kan worden gecreëerd door het gebruik van beelden, structurele componenten, taal en andere elementen in de literatuur.
Een schrijver neemt een motto natuurlijk niet zomaar op; hij of zij vindt deze woorden toepasselijk en veelzeggend voor zijn eigen verhaal. Het motto verwijst direct naar het grondmotief van het boek. Grondmotief Vaak kun je een soort 'boodschap' uit een verhaal halen.
Motieven zijn patronen van elementen binnen een verhaal, of door meerdere verhalen heen. Herhaling is belangrijk om het motief te herkennen. Motieven in een verhaal kunnen bijvoorbeeld een terugkerende handeling, geur, combinatie van woorden of een verwijzing naar een andere boektitel zijn.
motief (zn) : grond, overweging, reden, drijfveer, afweging, beweegreden, beweeggrond, considerans. motief (zn) : gedachte, onderwerp, grondpatroon, grondgedachte.
Een melodie die tijdens kritieke momenten wordt afgespeeld . Opgemerkt moet worden dat een motief in de literatuur simpelweg een woord of beeld betekent dat op iets anders lijkt. Op basis van de gestelde vraag is het element van een verhaal het duidelijkst een motief is een melodie die tijdens kritieke momenten wordt afgespeeld.
Een motto van een boek is een citaat, een spreuk, een sententia of een klein stukje tekst dat niet bij het verhaal hoort, en dat meestal van een ander persoon dan de auteur komt. Het gaat steeds vooraf aan een tekst en is daarvan duidelijk onderscheiden door plaats en wijze van afdrukken.
Een tag line is een slogan . Het vertelt je niets specifieks over het verhaal, maar het geeft je wel een gevoel voor het verhaal op een manier die een logline niet kan. Een tag line is wat je ziet op filmposters. Om je te helpen het verschil te zien tussen een logline en een tag line, laten we voorbeelden van beide bekijken.