Een enquête of bevraging is een manier van onderzoek doen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vragenlijst, die aan meerdere personen wordt voorgelegd. Deze personen kunnen de hele doelgroep vormen, of zijn gehaald uit een representatieve steekproef.
Met enquêtes krijgt u een beter beeld van de heersende meningen en ervaringen, en kunt u zien of de mening van één persoon representatief is voor de hele groep. Een goed uitgevoerde enquête levert harde cijfers op over de mening en het gedragspatroon van mensen.
Praktisch. Naast hun flexibiliteit en lage kost, hebben enquêtes als voordeel dat ze heel handig en snel data kunnen verzamelen. Je kan er alle kanten mee uit! Kies wie je wil targeten en welke soort vragen (open vragen of multiple choice) je wil stellen.
Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.
De enquête is een meetinstrument voor kwantitatief scriptieonderzoek. Voor een afstudeeronderzoek mag je niet zomaar, op basis van je gevoel, een aantal enquêtevragen uitwerken. Je moet (kern)begrippen uit je onderzoeksvraag op basis van theorie vertalen naar meetbare termen (=operationaliseren).
Enquêtes zijn een vragenlijsten die je online of offline afneemt bij meerdere personen om data te verzamelen over je onderzoeksonderwerp. Deze onderzoeksmethode wordt meestal gebruikt voor kwantitatief onderzoek, maar het is ook mogelijk om enquêtes te gebruiken voor kwalitatief of mixed methods onderzoek.
Een enquête kan bestaan uit open vragen, meerkeuzevragen of een combinatie van beide. Bij onderzoek naar feiten (kwantitatief onderzoek) wordt met name van meerkeuzevragen gebruikgemaakt, terwijl in onderzoek naar meningen (kwalitatief onderzoek) eerder van open vragen gebruikgemaakt zal worden.
Heel praktisch: maak je enquête niet te lang. Als je wilt dat de respondenten je enquête afmaken, mag het maximaal 10 minuten duren. Dit betekent ongeveer 20 vragen. Zorg voor een goede chronologische volgorde van je enquête.
Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Kan een enquête ook kwalitatief zijn? Ja, dat kan. Op open enquêtevragen (meestal met een tekstvak) kunnen uw respondenten in eigen woorden antwoord geven, in tegenstelling tot een lijst met vooraf opgestelde antwoorden waaruit ze moeten kiezen.
De kans dat iemand uw enquête afmaakt, is rechtstreeks en lineair gerelateerd aan het aantal vragen. Een enquête met 10 vragen heeft bijvoorbeeld een gemiddeld voltooiingspercentage van 89%. Enquêtes met 20 vragen scoren iets lager met 87%, gevolgd door enquêtes van 30 vragen met 85%.
Ga er bij het schrijven van een introductie vanuit dat respondenten niets of weinig weten over het onderwerp van uw enquête. Gebruik eenvoudige en heldere taal. Leg kort het onderwerp en het doel van de enquête uit. Uw introductie hoeft niet langer te zijn dan drie of vier zinnen of enkele korte alinea's.
Lengte van een enquête
Uit onderzoek is gebleken dat des te meer vragen gesteld worden, des te korter respondenten nadenken over een antwoord. Bovendien zullen mensen eerder afhaken als een enquête te lang is. Probeer er daarom voor te zorgen dat je enquête niet langer duurt dan 8 minuten.
Een respondent is iemand die antwoordt op een responsiecollege. Iemand die een enquête beantwoordt wordt ook respondent genoemd. Een responsiecollege is een college waarin door de hoogleraar vragen gesteld worden aan de student. De student die deze vragen beantwoordt, wordt dus dan de respondent genoemd.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
Online enquête verspreiden
Een enquête die je via een online enquête tool maakt, is bij uitstek geschikt om online te verspreiden. Waarschijnlijk is je enquête delen in jouw omgeving, bijvoorbeeld via e-mail, WhatsApp en social media, één van de eerste dingen die je doet zodra je jouw enquête afhebt.
Het doel van de enquête is echter om zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen om meningen en ervaringen te verzamelen (vaak met Likertschalen). Bij een interview wil je juist zoveel mogelijk vragen over een specifiek onderwerp stellen aan een kleiner aantal experts.
Rijk worden met enquêtes invullen gaat je, volgens Steven Noordam van Panelwizard, ook een enquêtesite, sowieso niet lukken. "Dat kan ook niet: op het moment dat je er rijk van kan worden, trekken we de verkeerde mensen aan. Onderzoekstechnisch is dat niet goed.
analyse, beoordeling, doorlichting, enquête, experiment, inspectie, keuring, monstering, nasporing, navorsing, observatie, onderzoeking, ontleding, opsporingswerk, perquisitie, proef, proefneming, recherche, research, speurtocht, speurwerk, test, toets, vaststelling. opiniepeiling (zn) : enquête, peiling, rondvraag.
de enquête
Verbuigingen: enquêtes (meerv.) een vragenlijst die aan meerdere personen wordt voorgelegd. Synoniem: interview, survey-onderzoek, opinie-onderzoek, survey (Eng) Niet-vergelijkend steekproef-onderzoek, waarbij door middel van een schriftelijke vragenlijst of ee...
Mensen die meedoen aan een medisch-wetenschappelijk (de proefpersonen) krijgen hierover eerst schriftelijke informatie. Dit heet proefpersoneninformatie. Proefpersonen mogen altijd stoppen met het onderzoek, ook als het onderzoek al is begonnen.
Kwalitatief onderzoek Kwalitatieve data hebben vaak de vorm van woorden. Dit type onderzoek wordt gebruikt om concepten, gedachten of ervaringen te begrijpen. Met kwalitatief onderzoek kun je inzicht verkrijgen in onderwerpen waar nog weinig kennis over is.