gastvrijheid aanbieden, bewijzen, genieten, verlenen (Van Dale); gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen het ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen in vrijheid en goede wil (Wikipedia);
De klant, gast of medewerker welkom laten voelen is hierbij het sleutelwoord. Iemand welkom laten voelen zit hem naast het bieden van een prettige omgeving in oprechtheid, de manier van aanspreken, uitstraling van medewerkers en het tonen van gemeende interesse.
Binnen de elementen van gastvrijheid maken vooral het gastheerschap, de houding en het gedrag van medewerkers het verschil in de be- leving bij de gast. Daarbij gaat het om oprech- te aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, tone of voice en mensenkennis.
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Bij hospitality management draait het om gastvrijheid. Ervoor zorgen dat je gasten op hun gemak zijn en genieten! De gastvrijheidssector is van groot belang voor de Nederlandse economie. Veel buitenlandse toeristen komen Nederland verkennen en verblijven daarbij in hotels, B&B's of bungalowparken.
Na de opleiding hotelmanagement kun jij op verschillende posities starten in de (internationale) hotellerie. Maar je bent ook bij vele andere hospitality georiënteerde organisaties breed inzetbaar in advies- of managementfuncties. Denk aan het bankwezen, catering, gezondheidszorg, evenementen en toerisme.
En inmiddels is ook gebleken: Organisaties waar hospitality onderdeel is van de cultuur realiseren hogere omzetten, een snellere groei en langdurige klantrelaties. Er is een hogere medewerker-tevredenheid en men heeft minder moeite om talent te binden en te boeien.
Succesvol door gastvrijheid
Gastvrijheid maakt dat gasten niet alleen zeer tevreden zijn, ze komen ook graag terug en worden ambassadeurs van jouw organisatie. Gastvrijheid maakt het verschil tussen een gewoon goede en een memorabele beleving.
Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan. Een flinke dosis inlevingsvermogen kan hierbij goed van pas komen.
Vriendelijkheid & enthousiasme: een goede Gastvrouw bezit deze twee eigenschappen. Representatief: als Gastvrouw ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Dus alles wat jij doet, zorgt voor een mening over het bedrijf!
Gastvrijheid in de oudheid
Oudgriekse literatuur kent een motief waarbij een voornaam personage ontvangen wordt in een nederig onderkomen; soms verhulde de voorname gast zijn ware identiteit en beloonde de arme gastheer en gastvrouw rijkelijk voor de betoonde gastvrijheid.
affect, gastvrijheid, genegenheid, hartelijkheid, sympathie.
De menselijke factor in gastvrijheid is het element wat de meeste impact heeft. Denk maar eens terug aan een moment dat jij verrast werd door gastvrijheid. Ongetwijfeld was er een persoon die een doorslaggevende rol had in die beleving. Je kunt door een glimlach iemands hart raken.
Personen die actief zijn in de horeca, moeten over commerciële en sociale vaardigheden beschikken. Zij verkopen letterlijk wat de zaak te bieden heeft, maar zonder uiteraard op te dringen.
Een gastheer of gastvrouw is iemand die gasten ontvangt. Van oorsprong betreft het een particulier die anderen uitnodigt en gelegenheid biedt om samen in gelijkwaardigheid de (gast)maaltijd te gebruiken of andere genoegens te delen.
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmondig ja zeggen.
Het PGOBD-model
Het model is ontwikkeld in 1988 door Daan Bolier. De relatie tussen de dienstverlener en de gast wordt schematisch weergegeven. De pijlen geven het verschil aan tussen de verwachting van de gast met betrekking tot de dienstverlener en de werkelijke beleving die de gast ervaart van de dienstverlener.
Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden.
Minimum en maximum salaris voor Hotelmanagers - van € 1.699 tot € 4.401 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Hotelmanagers bedraag meestal tussen de € 1.699 en € 2.579 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 2.105 en € 3.260 per maand bij een werkweek van 38 uur.
In collegejaar 2022-2023 betaal je in je eerste studiejaar €1.105 en in de overige jaren €2.209 collegegeld, net als bij een andere hogeschool in Nederland.
In Nederland is men toelaatbaar tot de Hoge Hotelschool met een havo-, vwo- of mbo-diploma (niveau 4) met naast Engels een (complete) tweede moderne vreemde taal (MVT 1 + 2). Het vak Management en Organisatie (M&O) wordt door de Hotelschool Maastricht aanbevolen.