De beste fietsverlichting: top 10
Sport2x LED Lamp 350 Lumen. Lezyne 800XL. Sigma Buster 100HL. Garmin UT800.
Fietsen op matig verlichte wegen: kies voor een koplamp/voorlicht tussen 100 en 400 lumen met een hoge lux. Daarmee word je gezien en heb je zelf ook meer zicht op de weg. Fietsen over donkere wegen: kies voor een koplamp/voorlicht tussen 400 en 800 lumen met een hoge lux.
Best getest is de Busch & Müller IQ-X, maar met een prijs van 139.90 euro is de lamp erg duur. Bij de lampen met wegwerpbatterijen is de Cortina Amsterdam de beste koop. DWe hebben vooral naar de lichtopbrengst gekeken en of de lampen niet verblind zijn voor tegenliggers.
Let op: een achterlicht heeft maar weinig lumen nodig, doorgaans is 10 tot 40 is genoeg.
Lumen is de eenheid voor lichtstroom. Dit meet de totale hoeveelheid licht dat een lichtbron uitstraalt. Lux (wat 'licht' in het Latijn betekent) is de hoeveelheid licht op een bepaald oppervlak. 1 Lux staat gelijk aan 1 lumen/m2.
Als achterlicht kies je beter niet voor een knipperend fietslicht want dat valt minder goed op. Bij knipperende fietslichten is het echter wel moeilijker om te zien hoe snel een fietser rijdt.
Losse batterijverlichting
Het is niet meer verplicht vast licht te hebben. Losse fietsverlichting is toegelaten mits die niet knippert (hetgeen soms oogluikend wordt toegestaan). Dit soort verlichting is ook handig om altijd bij je te hebben als de vaste verlichting het laat afweten.
Als je goedkoop uit wil zijn dan schaf je gewoon van die LEd lichtjes aan. Kosten vanaf een euro of 5 per setje. Dit kan je heel erg makkelijk zelf op je fiets monteren.
Bij automatische fietsverlichting is er een lichtsensor ingebouwd waarmee de verlichting zichzelf aanzet. Daarbij kunnen met name dynamo-aangedreven koplampen standlicht hebben zodat de fietsverlichting, meestal nog enige minuten in afgezwakte vorm, blijft branden. Bij achterlichten kan dit ook aanwezig zijn.
Tussen de 400 en 800 lumen gebruik je voor snelle ritten in een donkere omgeving. Een lamp die meer dan 800 lumen geeft is bedoeld voor racefietsers die op hoge snelheid in donkere omstandigheden rijden. Voor mountainbiken in het donker adviseren bij minimaal 1100 lumen of meer op je stuur.
De naam zegt het al, een naafdynamo zit op die plek in het voorwiel waar normaal je naaf zit. De met koper omwikkelde spoel draait om een magneet heen, om en om langs de noord- en zuidpool van de magneet. Daarom spreken we van wisselspanning.
Fietslampen met een lichtsterkte tussen de 400 en 800 lumen zorgen ervoor dat je het wegdek en de omgeving goed kan verlichten. Met deze lampen kan je dus prima over onverlichte fietspaden rijden. Ideaal voor de racefiets of mountainbike – binnen en buiten de bebouwde kom.
Het beste achterlicht op batterijen voor je fiets is het Elips-achterlicht van Spanninga. Het achterlicht is eenvoudig en doet wat moet. Om de lamp aan te steken heb je twee AAA-batterijen nodig. Twee volle batterijen zijn goed voor vijftig uur licht.
Als fietser moet u in het donker en bij slecht zicht een voorlicht en achterlicht aan hebben. U mag hiervoor ook losse lampjes gebruiken. Daarnaast moet de fiets reflectoren hebben op de achterkant, trappers en wielen of banden.
Een voorlampje van een fiets heeft meestal 2,4 Watt, en met P=UxI kun je dan zo uitrekenen dat I = 0,4 A. Als je tenminste op de juiste snelheid fietst, want anders geeft je dynamo meer of minder spanning.
CR2032 knoopcel. Kleine fietsverlichting komt toe met minder stroom dan een grote fietslamp. Daarom volstaan ze met een kleine batterij: de knoopcel. De CR2032 van GP is een lithium knoopcel van 3 volt en een vermogen van 220 mAh.
Als moderne fietsen nog met een dynamo zijn uitgerust, dan is dit veelal met een naafdynamo. Het voordeel is dat je tijdens het fietsen bijna niets merkt van de dynamo; het fietst bijna net zo licht als een wiel zonder naafdynamo. Een nadeel is wel dat zo'n dynamo zwaar is. Ook zijn reparatie of vervanging kostbaar.
Voor fietsen zonder licht riskeert u een boete van €55,-. Ook als één van de fietslampen het wel doet of bij de fietslampen op knipperstand krijgt u een boete van €55,-. Naast fietsverlichting zijn ook reflectors op pedalen, wielen of bandranden en achterop verplicht.
Het antwoord is ja. De wegcode zegt dat elke fiets die op de openbare weg rijdt een bel moet hebben die hoorbaar is vanop een afstand van 20 meter. Dat een fiets zonder bel esthetisch mooier is en minder weegt doet dus niet ter zake. Een fietsbel is verplicht.
Tussen zonsondergang en zonsopgang, en overdag wanneer het zicht ernstig belemmerd wordt, moet een fietser licht voeren. Wanneer overdag het zicht ernstig is belemmerd, is niet nader gespecificeerd. Het voorlicht moet wit of geel zijn.
Om je een idee te geven: met 800 lumen kun je makkelijk een kamer verlichten. 200 lumen is meer iets voor een schemerlamp. Meerdere sfeerlampjes bij elkaar (bijvoorbeeld kaarsjes in een kroonluchter) moeten niet veel meer dan 100 lumen per stuk zijn.
Hou rekening bij de bepaling van het aantal lumen dat hoe minder lumen u voorziet, hoe warmer de sfeer. In het algemeen komt het hierop neer: voorzie 300 à 400 lumen per m2 voor een warme sfeer en reken op 500 à 800 lumen per vierkante meter voor voldoende verlichting.
Een typische fietsdynamo levert zo'n 3 Watt vermogen.