Interne consistentie is de mate waarin een leertraject (of leerinterventie) logisch in elkaar zit. Externe consistentie gaat over de mate waarin er draagvlak is voor het leertraject binnen de organisatie. Het is niet het een of het ander, beide zijn belangrijk.
Interne consistentie is een betrouwbaarheidsscore die toegekend wordt aan meetinstrumenten die een kenmerk twee keer op een andere manier meten. Soms is het mogelijk om in één meetinstrument twee keer hetzelfde te meten.
Consistent betekent 'dicht' of 'samenhangend'. Daarnaast geeft de consistentie van een stof aan hoe dik of stevig deze is. In de logica wordt het woord consistent gebruikt om aan te geven dat iets samenhangend en niet tegenstrijdig is.
Consistent gedrag vertonen betekent dat je altijd dezelfde persoonlijkheid laat zien, waar je ook bent en wie je ook ontmoet. Mensen die zich inconsistent gedragen door verschillende gezichten te laten zien bij verschillende gelegenheden, kunnen ervoor zorgen dat mensen in de war raken en 'op hun hoede zijn'.
Logische samenhangend, zonder interne tegenstrijdigheden. Consistent wil zeggen dat je erop kunt vertrouwen dat iets logisch is opgebouwd en functioneert, een zekere betrouwbaarheid vertoont, geen innerlijke tegenspraak of tegenstrijdigheden bevat. Er is geen plaats voor willekeur.
Met de term externe betrouwbaarheid wordt geduid op de herhaalbaarheid (repliceerbaarheid) van het onderzoek als geheel: zou iemand anders hetzelfde onderzoek over kunnen doen en dan dezelfde resultaten verkrijgen?
Interne consistentie garanderen
Je berekent de correlaties tussen vragen die hetzelfde meten, om te bepalen of de antwoorden op deze vragen samenhangen. Een respondent zal op twee (of meer) vragen die hetzelfde meten en voldoende met elkaar samenhangen ongeveer dezelfde antwoorden geven.
Cronbachs alfa is een maat voor interne consistentie oftewel voor de homogeniteit van de vragen. Een hoge score, zeg groter dan 0,70, wijst op een hoge mate van betrouwbaarheid zodat je een somscore kunt maken. Je kunt je voorgenomen hebben de tevredenheid over de woning te onderzoeken.
Uit de Cronbach's alpha komt een score tussen 0 en 1.
De Cronbach's alpha test (Cronbach, 1951) wordt vaak gebruikt als indicator van interne consistentie (internal consistency). In sommige gevallen kan je een negatieve waarde krijgen van de Cronbach's alpha.
1 Antwoord. Als de items in je operationalisatie negatief correleren, is het zeer onwaarschijnlijk dat het herhaalde metingen van hetzelfde onderliggende construct zijn. Dat betekent dat Cronbach's Alpha je geen informatie kan geven over betrouwbaarheid.
Interne validiteit is de mate waarin je met zekerheid kunt stellen dat een vastgestelde oorzaak-gevolgrelatie (causaal verband) niet door andere factoren kan worden verklaard. Externe validiteit is de mate waarin je je resultaten kunt generaliseren naar andere omstandigheden of groepen.
Bepalen welke soorten validiteit van toepassing zijn
De indruksvaliditeit (face validity), inhoudsvaliditeit (content validity), begripsvaliditeit (constructvaliditeit of construct validity) en interne validiteit worden bijna altijd besproken, maar de andere drie zijn vaak optioneel.
Er zijn drie noodzakelijke voorwaarden waaraan het onderzoek moet voldoen om de interne validiteit te waarborgen. Alleen dan kun je een causale relatie vaststellen tussen een onafhankelijke variabele (die je manipuleert) en een afhankelijke variabele (die je meet).
De validiteit en betrouwbaarheid van je scriptie worden bevorderd door de afbakening in je onderzoeksvraag, opzet van je onderzoeksmethode(n), de keuze voor je respondenten, de wijze van dataverzameling en je data-analyse. Dit betekent dat je hierover al moet nadenken in je plan van aanpak of onderzoeksvoorstel.
Bij validiteit gaat het om het meten wat je beoogt te meten. Bij betrouwbaarheid daarentegen gaat het om de vraag of je onderzoeksresultaten hetzelfde zouden zijn als je het onderzoek op dezelfde wijze nogmaals uitvoert.
Validiteit (validity) betekent dat je daadwerkelijk het verschijnsel meet dat je beoogt te meten. Wanneer je bijvoorbeeld een fenomeen als 'vertrouwen' wilt meten, zul je moeten nagaan of het instrument dat je daarvoor wilt gebruiken, ook echt geschikt is voor dat doel.
Indruksvaliditeit of 'validiteit op het eerste gezicht' (face validity) slaat op de mate waarin een instrument de indruk wekt iets relevants te meten, met andere woorden of een instrument valide lijkt.
De betrouwbaarheid, dus de onafhankelijkheid van het toeval, kun je testen door te kijken hoe stabiel jouw meting is. Wanneer bij een onderzoek sprake is van stabiliteit, betekent het dat een meting bij herhaling telkens dezelfde uitkomst heeft.
Voor de betrouwbaarheid moet je de vragenlijst op consistente wijze afnemen en willekeurige fouten voorkomen bij de data-analyse. Voor de validiteit is het van belang dat je begrippen correct zijn geoperationaliseerd, zodat je meet wat je daadwerkelijk beoogt te meten.
Onder interne validiteit verstaat men de kwaliteit van het onderzoek in de meest brede zin van het woord. De onderzoeker stelt zich de vraag of door middel van deze onderzoeksopzet de te trekken conclusies uit het onderzoek wel valide zijn.
Validiteit en betrouwbaarheid worden bepaald door de toegepaste onderzoeksmethoden en zijn bepalend voor de kwaliteit van de onderzoeksdata en de conclusies die je daaruit trekt. Om meetfouten te minimaliseren dienen we de eigenschappen van de meting te achterhalen die ons het vertrouwen geven dat we goed bezig zijn.
Als we de betrouwbaarheid van een instrument onderzoeken door de meting letterlijk op dezelfde manier te herhalen spreken we van 'test-hertestbetrouwbaarheid'.
Kijk of er een keurmerk staat
Controleer of de webshop is aangesloten bij keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg. Als dat zo is, dan weet je zeker dat je er betrouwbaar kan winkelen. Je checkt dit door naar het logo van een keurmerk te zoeken. Meestal staat zo'n logo helemaal bovenaan of onderaan de website.