Renovatie 2018Op 8 oktober 2018 sloot Vogel Rok voor groot onderhoud aan de attractie. Er wordt veel technisch onderhoud verricht: de treinen zijn volledig uit elkaar gehaald, voorzien van nieuwe geluidsinstallaties en waar nodig gerepareerd. Ondanks deze opknapbeurt bleven vele subwoofers in de treintjes defect.
In de Efteling
Sinds 2022 is dit themagebied uitgebreid tot de 'Wereld van Sindbad' waar ook attracties Archipel en Sirocco deel van uitmaken. De attractie Vogel Rok is gebaseerd op de tweede reis van Sindbad.
De volgende attracties kennen een lengterestrictie: Baron 1898: 132 cm in de buitenste stoelen, 140 cm voor de ruimere stoelen in het midden. Danse Macabre, Python, De Vliegende Hollander en Vogel Rok: 120 cm.
Deze muziek is geschreven door Ruud Bos. In totaal kostte Vogel Rok 28 miljoen gulden, waarmee het destijds de duurste attractie in het park was. Kort na de afdaling wordt er een onride foto van de bezoekers genomen.
Te hoge kosten en technische beperkingen waren op de eerste plaats een excuus waarom een dergelijke attractie nog niet kon verschijnen in die vroege jaren in de geschiedenis van het park.
Met een begroot budget van 25 miljoen euro — dat zal worden overschreden — wordt Danse Macabre de op één na duurste attractie van het hele park. Symbolica is met 35 miljoen euro de duurste en grootste.
Vogelrok is lekker soepel, geen over-de-kop elementen en omdat het donker is kan je je gewoon mee laten nemen in de ervaring. Hij gaat niet bijzonder hoog of hard. Oftewel, prima beginners achtbaan.
30-07-2017, 21.01 uur. Het is vandaag precies tien jaar geleden dat bezoekers van de Efteling aan de dood ontsnapten tijdens een ritje in de Python. Op 30 juli 2007 vond er een huiveringwekkend incident plaats bij de beroemde achtbaan.
Bovenaan in dit rijtje staat de snelste achtbaan van het park, de Baron 1898. Deze achtbaan bereikt een snelheid van 90 km/u. Het meest spectaculaire moment van de rit is natuurlijk de afdaling.
De top drie van snelste coasters wordt gevormd door Top Thrill 2 in het Amerikaanse Cedar Point (193 kilometer per uur), Kingda Ka in het Amerikaanse Six Flags Great Adventure (206 kilometer per uur) en Formula Rossa in Ferrari World Abu Dhabi (240 kilometer per uur).
De Python is een stalen achtbaan in Ruigrijk en de oudste van de Efteling.
De vergroening van Baron 1898 is onderdeel van het grotere plan om de attracties in de Efteling beter te laten aansluiten op de huidige samenleving. Zo heeft de attractie Droomvlucht inmiddels ook elfjes van kleur en is in de Fata Morgana een Hollandse melkveehouder geplaatst.
De engste achtbaan van de Efteling is waarschijnlijk de Baron 1898, maar de Python is ook behoorlijk eng. Het is een kwestie van smaak welke van deze attracties je het engste vindt.
Max und Moritz, in het Nederlands Max en Maurits, is een Duits geïllustreerd verhaal, geschreven en getekend door Wilhelm Busch uit 1865. Het bestaat uit tekeningen met bij elk prentje rijmende tekstregels.
Het meest recent ging het goed mis in 2016, toen het IJspaleis voor de Winter Efteling werd opgebouwd op de Speelweide vlak bij Carnaval Festival. Een 37-jarige man kwam vermoedelijk onder de lepels van een heftruck terecht, buiten zicht van het publiek.De man raakte zwaargewond en overleed later.
Op 23 juli 2013 is een 10-jarig meisje ernstig gewond geraakt aan haar onderbeen waarna haar voet moest worden afgezet. Het meisje raakte bekneld tijdens het uitstappen. Ze stapte eerder uit dan wat eigenlijk de bedoeling was. Volgens Walibi kon het ongeluk gebeuren door "een combinatie van factoren".
Daar wordt komende winter druk gebouwd aan een splinternieuwe achtbaan: de Baron 1898. En die wordt héél eng! In de Baron 1898 donder je met 90 kilometer per uur bijna recht naar beneden. De achtbaan maakt namelijk een vrije val van 37,5 meter.
De Vogel Rok ging direct dicht nadat de loszittende afdekplaat werd ontdekt.
De attractie bestaat uit twee achtbanen die in tegengestelde richting van elkaar vertrekken, de blauwe baan Max en de groene baan Moritz. De topsnelheid bedraagt 36 kilometer per uur en de maximale hoogte is zes meter.
“De Stichting Natuurpark de Efteling is onze eigenaar, en die heeft de zorg voor de leefomgeving hoog in het vaandel, al vanaf de oprichting in 1952.” Die zorg gaat een stuk verder dan alleen minder uitstoot van CO2. Het pretpark doet aan afvalpreventie, natuurbeheer, biodiversiteit en maatschappelijke betrokkenheid.
De Efteling werkt al een aantal jaren met verschillende ticketprijzen. Dat betekent dat in drukke periodes, zoals in de vakanties, een kaartje duurder is dan op traditioneel rustige dagen. Zo wil de Efteling het aantal bezoekers beter over het jaar spreiden.