Er zijn op dit moment geen files op de A8.
Coenbrug (A8): langdurige vaarwegbeperking voor schepen hoger dan 6.20 m. Op 4 mei 2021 is er een storing opgetreden aan de Coenbrug (A8) waarbij er ernstige schade is ontstaan aan de bewegende delen van de brug. Daardoor kan de brug sindsdien niet meer geopend worden.
Op 20 september 2021 heropende de A61 weer voor verkeer richting zuiden.Op 13 december 2021 werd de A61 ook richting noorden weer geopend.
Tunneldoseren bij de Coentunnel
Het is vanwege de veiligheid zeer belangrijk dat het verkeer niet ín de tunnel stilstaat. Als er brand uitbreekt, worden rook en hitte door grote ventilatoren in de rijrichting de tunnel uitgeblazen.
Soms is het nodig om een tunnelbuis korte tijd af te sluiten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan een personenauto of vrachtwagen met een klapband, een voertuig dat zonder brandstof stil komt te staan of een motorrijder die te maken krijgt met een motorstoring.
Dat heeft verschillende oorzaken. Zo is het heel druk op de A10, maar ook op het omliggende wegennet (snelwegen A4, A5, A8, A9 en A10 en de autoweg N200). Ook gebeuren er ongelukken in en rond de tunnel of er willen te hoge vrachtwagens door de Coentunnel rijden.
Rijd liever op een doordeweekse dag richting jouw vakantiebestemming. De beste dagen zijn vaak donderdag en zondag. Op zondagen is het sowieso lekker rustig als je in Duitsland rijdt; vrachtwagens mogen daar op zon- en feestdagen niet de weg op.
Op verschillende wegen richting Duitsland zijn vrijdagochtend files ontstaan doordat er identiteitscontroles plaatsvinden bij de grens vanwege het EK voetbal. Zo proberen onze oosterburen te voorkomen dat gewelddadige mensen het land betreden.
Op de beelden die op sociale media circuleren is te zien hoe een geluidsscherm langs de snelweg B10 in Ebersbach an der Fils, een gemeente in de deelstaat Baden-Württemberg, breekt onder de grote hoeveelheid water.
Er zijn op dit moment geen files op de A9.
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee legt uit dat files meestal ontstaan als er meer voertuigen op de weg rijden dan dat er plek is. De weg wordt dan voller, waardoor iedereen langzamer gaat rijden. Hierdoor ontstaat er een opstopping: de file. Daarnaast zijn er ook spookfiles.
Er zijn op dit moment geen files op de A58.
Er zijn op dit moment geen files op de A8.
Er zijn op dit moment geen files op de A73.
De eerste snelweg in Nederland wordt geopend in 1937. Sindsdien zijn er 45 snelwegen bij gekomen. In totaal ligt er 2474 kilometer aan snelweg in ons land.
In Amsterdam zijn op dit moment 1 file & 4 meldingen. In de buurt van Amsterdam (in een straal van 20 kilometer) zijn op dit moment 1 file & 4 meldingen.
De drukte op de Duitse snelwegen fluctueert. Het is voornamelijk druk in de zomermaanden, dan kunnen de files oplopen tot een lengte van 50 kilometer. Op zondagen en donderdagen zijn er relatief weinig files. Verder zijn er een aantal trajecten die altijd vrij druk zijn.
In Duitsland rijdt u aan de rechterkant van de weg . De maximumsnelheid op een snelweg (de Autobahn) is doorgaans 130 km/u, en het komt zelden voor dat er helemaal geen limieten zijn. Op hoofdwegen (Bundesstraßen) buiten stedelijke gebieden is de maximumsnelheid 100 km/u. Binnen townships is de maximumsnelheid 50 km/u.
De Autobahn 1 in Duitsland loop vanaf Osnabrück via Hamburg en Lübeck naar Fehmarn. De grootste knelpunten en files bevinden zich bij Bremen en Hamburg.
Duitsland heeft de afgelopen jaren zeer weinig geïnvesteerd in infrastructuur, waardoor nu alles tegelijkertijd vervangen moet worden. Er zijn nu 1268 Baustellen waar rijstroken zijn versmald of ontbreken. Dit maakt het (bijna) onmogelijk om werkzaamheden onderweg te vermijden.
Langzaam rijdend tot stilstaand verkeer. Door een ongeluk met een vrachtwagen.Twee rijstroken zijn dicht.
Interessant genoeg is de term “file” ook ontstaan in het spoorvervoer, met name de goederenspoorwegen . Tijdens de Eerste Wereldoorlog verwees “file” bijna uitsluitend naar vrachtleveringen die vertraagd waren vanwege overvolle lijnen bij scheepsdepots.
Door harde zijwind blijven smalle spitsstroken links soms dicht, vanwege een verhoogde kans op ongevallen. Technische storingen van camera's, borden of verkeerssignalering. Dan bekijken we of de spitsstrook met gepaste maatregelen toch veilig open kan.