Valentino Rossi heeft vorig seizoen afscheid genomen van de MotoGP, maar de Italiaanse legende heeft in 2022 wel een eigen team op de grid. Het VR46 Ducati Team werd donderdag officieel gepresenteerd.
De 42-jarige Italiaan nam in de slotrace van de MotoGP afscheid van de sport. „Ik heb er nu al spijt van dat ik ben gestopt”, zei de negenvoudig wereldkampioen na het indrukwekkende eerbetoon. Met 89 grandprix-overwinningen neemt Valentino Rossi afscheid van de motorsport.
“Aan het begin van het seizoen dacht ik nog door te gaan in 2022”, zei 'The Doctor' op een persconferentie. “Maar de resultaten vielen tegen. Dat zette me tijdens elke race meer en meer aan het denken. Dit is de juiste beslissing.”
Overstap 2020/2021
In 2020 werd bekendgemaakt dat Rossi gaat overstappen naar het satellietteam van Yamaha, het SIC Racing Team.
Rossi-weetjes
In zijn geboortedorp Tavullia geldt een snelheidslimiet van 46 km/u. Dat nummer is trouwens een eerbetoon aan Rossi's vader Graziano die met hetzelfde nummer heeft geracet. Naast #46 prijken er ook een zon en woeste maan op de helm van the Doctor.
Vanaf dat moment begon Valentino's psychologische oorlogvoering. Zijn grootste concurrent Max Biaggi kon hier helemaal niet goed tegen en was dan ook vaak boos op Rossi. In dat jaar kreeg Rossi ook zijn bijnaam "the Doctor".
Het vermogen van Valentino Rossi
Wel zijn er verschillende recente schattingen gedaan die allemaal naar hetzelfde bedrag toe lopen. Volgens deze schattingen staat er tussen de 120 en 140 miljoen euro op zijn bankrekening.
'The Doctor', zoals zijn bijnaam luidt, reed altijd met het nummer 46 op zijn motor. Dat deed hij als eerbetoon aan zijn vader, die eveneens met nummer 46 reed. Leuk detail: vader Graziano Rossi won de TT van 1979 in de 250cc-klasse.
Motorcoureur Valentino Rossi heeft zijn afscheid van de wedstrijdsport aangekondigd. De 42-jarige Italiaan, die negen wereldtitels op zijn naam heeft staan, maakt het seizoen in de MotoGP nog af en zet dan een punt achter zijn imposante carrière van een kwart eeuw.
Vanochtend maakte het Aramco Racing Team VR46 op het TT Circuit bekend dat het de komende vijf jaar uitkomt in de MotoGP. Voor de komende drie jaar is er een contract met Ducati, dat de motoren aan de Italiaanse renstal gaat leveren, meldt MotoGP.
Rossi werd de laatste wereldkampioen op een tweetaktmotorfiets. Op de legendarische Honda NSR500 werd hij voor het eerst in zijn carrière wereldkampioen in de hoogste klasse. In 2001 was dat, het jaar nadat Rossi debuteerde in de 500 cc Grand Prix.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
In 2018 verdiende een MotoGP-coureur gemiddeld zo'n 2,4 miljoen euro. Een redelijk bedrag voor een topatleet die elk weekend zijn leven riskeert in de jacht op eremetaal. Het is echter gevaarlijk om een conclusie te trekken op basis van een gemiddeld salaris.
Alle teams maken gebruik van Triumphs 765 cc driecilinder, goed voor maar liefst 140 pk. Door het hoge vermogen halen ze een topsnelheid van 295 km/u.
Valentino Rossi en zijn vriendin Francesca Sofia Novello zijn de ouders geworden van een dochtertje. Het eerste kind van de negenvoudig wereldkampioen heet Giulietta Rossi. Sinds Valentino Rossi aan het eind van 2021 gestopt is als actief coureur heeft hij het niet bepaald rustig aan gedaan.
Rossi komt in 2022 naar 'drie of vier' MotoGP-races.
Waarom heeft Verstappen startnummer 1 in F1? Max Verstappen rijdt in 2022 met het startnummer 1, omdat hij daar voor gekozen heeft. Sinds 2014 mag een Formule 1-kampioen kiezen of hij zijn titel verdedigt terwijl hij met nummer 1 rijdt, of dat hij zijn eigen persoonlijke startnummer behoudt.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon is de langste F1-coureur op de grid. De Fransman is 1.86 meter lang. Drie coureurs zijn een centimeter korter, namelijk Antonio Giovinazzi, George Russell en Nicholas Latifi.
“Ik start altijd met nummer 44, omdat dit het nummer is dat ik op mijn kart had, toen ik acht jaar oud was. Het was mijn vaders registratienummer; F44. Dus elk jaar is een nieuwe kans om op te staan voor de uitdaging.”