Aanvullend worden de auto's onderworpen aan de RDE emissietest (Real Driving Emissions), die de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk meet. Met de nieuwe testmethoden kunnen consumenten het brandstofverbruik en de emissies van nieuwe auto's nog beter vergelijken.
Tijdens de APK wordt de uitstoot van het voertuig gemeten door het EOBD-systeem uit te lezen. Met een voertuig-emissie worden dus de schadelijke stoffen die uit een voertuig komen bedoeld. Deze meting is van belang, omdat het voertuig aan een emissiestandaard moet voldoen.
Dat betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben. Het kan veroorzaakt worden door een defect aan een onderdeel, inwendige vervuiling, of doordat er een component buiten de regelwaarde functioneerde.
Emissie is een ander woord voor de uitstoot van de schadelijke stoffen in de uitlaatgassen van je auto.
Wanneer uw auto méér dan 3.5 % CO uitstoot heeft is dat feitelijk afkeur.
CO2-uitstoot is het vrijkomen van CO2 in de atmosfeer. Dit vindt plaats door de verbranding van fossiele brandstoffen, zoals olie, kolen en aardgas, maar ook dieren en mensen stoten CO2 uit. Een deel van de CO2-uitstoot wordt opgenomen door bomen, planten en plankton in de zee.
Als de samenstelling van de uitlaatgassen om wat voor reden dan ook niet goed zijn gaat het om een emissiestoring. Er kan dan gewoon met de auto worden doorgereden maar zal er zo snel mogelijk een emissietest moeten worden uitgevoerd.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Met emissie wordt de uitstoot van de uitlaatgassen van benzinemotoren bedoeld. Elektrische voertuigen zijn geheel emissieloos. De belangrijkste milieuverontreinigende stoffen in uitlaatgassen zijn koolmonoxide (CO), onverbrande koolwaterstofverbindingen (CH) en stikstofoxiden (NOx).
Als je motor in productie is (draaien) dan zal er uitlaat gassen naar buiten afgevoerd moeten worden. Als Katalysator niet goed werkt of lekkage heeft (uitlaas gas samenstelling) dan is er een emissiestoring.
De EGR-klep – Exhaust Gas Recirculation – zit op veel diesel- en benzinemotoren in de uitlaatzijde van het motorblok. Door deze klep wordt een deel van de uitlaatgassen opnieuw gemengd met de schone inlaatgassen.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
Een Duits bedrijf heeft een systeem ontwikkeld dat de uitstoot van een oude diesel (Euro 4) kan verlagen tot het niveau van een Euro 5- of zelfs een Euro 6-voertuig. Het systeem werkt met AdBlue, de vloeistof die ook gebruikt wordt bij nieuwe types vrachtwagens en auto's.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
AdBlue® is een biologisch afbreekbare vloeistof van gedemineraliseerd water (67,5%) en ureum (32,5%). In een Peugeot met HDI-motor wordt AdBlue gebruikt voor de nabehandeling van het uitlaatgas, net zoals het roetfilter en de SCR-katalysator.
Ja, de Wereldgezondheidsorganisatie is duidelijk: uitlaatgassen van dieselmotors zijn kankerverwekkend, het verhoogt zonder twijfel het risico op longkanker en misschien ook andere kankers. We moeten de blootstelling eraan dus zoveel mogelijk beperken.
Het wordt pas gevaarlijk wanneer het aan hoge concentraties wordt ingeademd (meer dan 5% volume, of 50,000 PPM). De grenswaarde of het hoogste niveau aan CO2 waarvan verondersteld wordt dat het niet gevaarlijk is voor een gezonde volwassene tijdens een werkdag, bedraagt (5,000 PPM).
Broeikasgassen houden de warmte van de aarde vast waardoor de aarde opwarmt. De opwarming van de aarde leidt nu al tot smelten van ijs op de noord- en zuidpool. Het waterniveau zal oplopen, klimaten veranderen en het weer wordt extremer. Dit zijn allemaal gevolgen van de uitstoot van CO2.
1) Hoe vervuilend is diesel nou echt? Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.