Hoe scholen de begeleiding en ondersteuning organiseren om elke leerling de juiste hulp te geven, staat in het zorgcontinuüm. Door het zorgcontinuüm krijgen leerlingen meer kansen in het gewoon onderwijs en kunnen scholen minder doorverwijzen naar het buitengewoon onderwijs. Zo werken ze aan meer inclusief onderwijs.
zorgcontinuüm wordt gedefinieerd als een opeenvolging van fasen in de organisatie van de onderwijsomgeving gaande van brede basiszorg, verhoogde zorg tot uitbreiding van zorg. Een continuüm is een vloeiende doorlopende lijn. Je kunt dus, waar nodig, naadloos overgaan naar een hoger zorgniveau.
Een Continuum of Care is een geïntegreerd zorgsysteem dat dakloze personen en gezinnen begeleidt en volgt door een uitgebreid aanbod van huisvesting en diensten die zijn ontworpen om dakloosheid te voorkomen en te beëindigen .
De brede basis in de zorgpiramide omvat de zelfredzaamheid en de hulp uit de eigen omgeving. Bijvoorbeeld ouders die elkaar helpen en ondersteunen bij opvoedingsvragen, of die als coach optreden voor een jongere met wie het tijdelijk wat minder gaat op school.
Voor leerlingen voor wie het gewone leerprogramma (gemeenschappelijk curriculum), zelfs met extra aanpassingen, niet haalbaar is. Dan maakt het CLB een individueel aangepast curriculum verslag (IAC-verslag) op. Met dat verslag volgt de leerling een individueel aangepast curriculum.
Infrastructure as code (IaC) wordt gebruikt voor infrastructuurautomatisering om omgevingen te creëren. Het meest voorkomende gebruik van IaC is in softwareontwikkeling om applicaties te bouwen, testen en implementeren. Traditioneel gebruikten systeembeheerders een combinatie van scripts en handmatige processen om infrastructuuromgevingen op te zetten.
Het verslag wordt een IAC-verslag: een verslag voor het volgen van een Individueel Aangepast Curriculum (met ondersteuning) in het gewone of in het buitengewoon onderwijs. Het OV4-verslag is een nieuw soort verslag dat met het decreet leersteun in het leven wordt geroepen.
Hoe scholen de begeleiding en ondersteuning organiseren om elke leerling de juiste hulp te geven, staat in het zorgcontinuüm. Door het zorgcontinuüm krijgen leerlingen meer kansen in het gewoon onderwijs en kunnen scholen minder doorverwijzen naar het buitengewoon onderwijs.
De piramide van Pinto is een behoeftenhiërarchie waarin het belang van de groep en de familie eer bovenaan staan. Dit geheel in tegenstelling tot de piramide van Maslow, waarbij zelfontplooiing de 'hoogste' behoefte is in de rangorde.
Wanneer zorg in samenhang wordt georganiseerd en er een continu proces van zorg gerealiseerd wordt, zal dit de kwaliteit van zorg aanzienlijk verbeteren. Ook draagt dit bij aan een toename van patiënttevredenheid.
Gedurende het leven van een persoon, van geboorte tot dood, is er een "continuüm" in de pathologische condities die een persoon kan ervaren . Het lichaam, als geheel, lijdt diep wanneer er een acute of chronische conditie is die ofwel mishandeld of verwaarloosd wordt.
Langdurige zorg is zorg voor mensen die langere tijd zorg nodig hebben. Dit zijn ouderen, chronisch zieken, gehandicapten en mensen met langdurige psychische problemen. Langdurige zorg wordt onderscheiden van curatieve zorg, die gericht is op genezing en daardoor anders van aard is en meestal korter van duur.
Bij het beheren van zorgproducten koppel je de zorgproducten aan een cluster, een categorie in het beheer van ZorgDomein. Een cluster kan staan voor bijvoorbeeld een afdeling, team of regio.
9 Wat is een Coördinator Zorg Thuis (CZT)? Een Coördinator Zorg Thuis is de zorgaanbieder die de zorg thuis coördineert. Deze zorgaanbieder is het aanspreekpunt voor de cliënt en voor de andere zorgaanbieders die bij de zorglevering van het modulair pakket thuis (MPT) aan de cliënt zijn betrokken.
Wat is een gezondheidscontinuüm en waarom wordt het gebruikt? Een gezondheidscontinuüm, ook wel een ziekte-welzijnscontinuüm genoemd, is een visueel hulpmiddel dat kan worden gebruikt om mensen te helpen gezonde keuzes te maken in hun leven . Aan het ene uiteinde van het continuüm bevindt zich vroegtijdige dood, terwijl optimale gezondheid aan het andere uiteinde ligt.
Intimiteit en seksualiteit zijn basisbehoeften, net zoals eten, drinken en slapen. Het heeft dan ook een aanzienlijke invloed op iemands kwaliteit van leven.
Maslow's behoeftepiramide is een motivatietheorie die stelt dat vijf categorieën van menselijke behoeften het gedrag van een individu bepalen. Die behoeften zijn fysiologische behoeften, veiligheidsbehoeften, liefdes- en verbondenheidsbehoeften, achtingbehoeften en zelfactualisatiebehoeften.
De M-cirkel is een coaching tool om zorgvragen oplossingsgericht aan te pakken. Een methodiek om samen op zoek te gaan naar redelijke aanpassingen.
Heb jij al gehoord van REDICODIS (of vroeger STICORDI) – maatregelen? Dit zijn maatregelen die kaderen in het zorgbeleid van scholen. Het staat voor remediëren, differentiëren, compenseren en dispenseren.
Type 2: verstandelijke beperking
Leerling heeft een IQ lager dan 60 en er zijn belangrijke beperkingen binnen het sociaal aanpassingsgedrag. Deze problemen moeten zich voor de leeftijd van 18 jaar uiten.
Buitengewoon onderwijs type 9 is uitsluitend voor leerlingen met de diagnose autismespectrumstoornis die geen verstandelijke beperking hebben. Centraal in de werking zijn voorspelbaarheid, duidelijkheid en een gevoel van veiligheid. Zowel voor de omgeving als voor de manier van lesgeven zijn dat de aandachtspunten.
Secundair Onderwijs - Leersteun Type 4
Als specifiek leersteuncentrum focussen we op leerondersteuning voor leerlingen met een (neuro)motorische beperking die les volgen in het gewoon onderwijs in West-Vlaanderen.