Een vaardigheidsscore is dus een getal dat aangeeft wat een leerling kan op een bepaald leergebied. Dit getal biedt veel mogelijkheden.
Aan de hand van vaardigheidsscores op de tussentoetsen van CITO-LOVS is te zien wanneer leerlingen de referentieniveaus 1F, 2F/1S hebben behaald. Dit kan voor begrijpend lezen en rekenen-wiskunde, vanaf E6. Dit kan voor de 'oude' CITO-toetsen en de 3.0 toetsen.
Niveau I : goed (beste 20%); percentiel 81 t/m 100 (niveau VWO). Niveau II : ruim voldoende (beste 40%); percentiel 61 t/m 80 (niveau HAVO). Niveau III : voldoende ('beste' 60%); percentiel 41 t/m 60 (niveau VMBO-TL). Niveau IV : onvoldoende (zwakste 40%); percentiel 21 t/m 40 (niveau VMBO-KBL).
Cito -score:(indicatie advies)
545 of hoger: VWO, Gymnasium. 538 - 542: HAVO/VWO. 535 - 539: HAVO/ MAVO. Indien een leerling in februari een advies op een bepaald niveau krijgt van de school en de eindcito - score ligt daaronder dan moet de VO- school het advies opvolgen.
Een A score op een Cito-toets betekent dat het kind tot de 25% hoogst scorende leerlingen behoort. De indeling loopt van A t/m E, waarbij een E score inhoudt dat een kind tot de 10% laagst scorende leerlingen behoort. Cito maakt ook nog gebruik van een indeling met I t/m V. Binnen de A score is er een A+ score.
Zo heeft een leerling met een standaardscore van 238 of hoger op de Centrale Eindtoets van Route8 een vwo-advies. En op de Dia-Eindtoets heeft een leerling vwo-advies bij een score van minimaal 370. Alle Centrale Eindtoetsen meten de referentieniveaus taal en rekenen (art.
De Cito-score ligt tussen de 500 en de 550. Het merendeel van de kinderen gaan naar het vmbo, het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs. Voor het vmbo geldt een score van tussen de 501 en 535.
Zij hebben immers tijdens de eindtoets laten zien zeer goed te kunnen presteren. Een score van 549 of 550 wordt slechts behaald door ongeveer de top 5 procent van alle leerlingen.
Leerling in Beeld (afgekort LiB) is de nieuwe generatie van Cito-toetsen die op scholen wordt gebruikt binnen het leerlingvolgsysteem.
tussen de 533 en 539: vmbo gemengde / theoretische leerweg en havo. tussen de 540 en 544: havo en vwo. tussen de 545 en 550: vwo.
Het advies kan dan gelijk blijven of naar boven worden bijgesteld, maar niet naar beneden. Basisscholen moeten uiterlijk 24 maart 2024 voor elk kind in groep 8 een definitief schriftelijk advies geven.
Rond groep 6 wordt meestal duidelijk naar op welk niveau je kind ongeveer afstevent. De inzet is dat je kind minimaal het basisniveau 1F haalt aan het eind van de basisschool. Ook zijn er kinderen die juist een hoger niveau halen op de basisschool.
Als je aan het einde van groep 8 referentieniveau 1F hebt bereikt, dan beheers je taal en rekenen voldoende. Als je referentieniveau 1S of 2F hebt bereikt, dan beheers je taal en rekenen zelfs nog beter.
Een vaardigheidsschaal is vergelijkbaar met een meetlat, die aangeeft hoe goed een leerling een bepaalde vaardigheid beheerst. De vaardigheidsschaal maakt het mogelijk om '28 goed' op de ene toets voor een bepaalde vaardigheid te vergelijken met '31 goed' op een andere toets voor diezelfde vaardigheid.
De gemiddelde score van de Centrale Eindtoets is dit jaar 535,3, vrijwel gelijk aan de afgelopen twee jaar. Bij die gemiddelde score hoort een brugklasadvies voor vmbo gemengde/theoretische leerweg en havo. De Centrale Eindtoets is gemaakt door 80.000 achtstegroepers op ruim 2700 scholen.
De niveauwaarde geeft aan welke plaats een leerling heeft binnen een van de cito-niveaus A tot en met E. Elk cito-niveau is weer in tien gelijke delen verdeeld. Een leerling met niveauwaarde 2,1 heeft een laag C-niveau.
Jouw juf of meester stuurt alle toetsen naar het Cito. Dit is de organisatie die de toetsen maakt en nakijkt. Daar worden de blaadjes door een machine nagekeken.
Het (lagere) C-niveau voldeed voor de toegang tot veel opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs. Dit kon echter per school en per opleiding sterk verschillen. Het (hogere) D-niveau gaf toegang tot het mbo en het havo.
Overgangsnorm vanuit de mavo/havo-brugklas
op havoniveau zijn minimaal 44,0 punten behaald. voor de kernvakken is minimaal het cijfer 6,0 behaald.
Cito zet de scores van het kind af tegen de scores van alle kinderen in Nederland. Wanneer een kind een B-score heeft behaald op Cito Spelling, dan betekent het dat jouw kind met deze score behoort tot de 25% die net tot ruim onder het gemiddelde scoren.
Het schoolbestuur van de middelbare school bepaalt of uw kind wordt toegelaten. Daarbij kijkt het schoolbestuur onder meer naar het schooladvies van de basisschool. Hierin staat welk niveau het beste bij uw kind past. Bijvoorbeeld vmbo, havo of vwo.
Waarom is rekenen zwaarder qua weging dan begrijpend lezen? In de doorstroomtoets worden de onderdelen gewogen om tot een verantwoord advies te komen betreffende het vervolgonderwijs. Rekenen telt daarin voor 45% mee, de taalonderdelen samen vormen 55% van de weging. Binnen het onderdeel taal weegt lezen het zwaarst.
Het voortgezet onderwijs omvat het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (vwo), het hoger algemeen voortgezet onderwijs (havo), het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) en het praktijkonderwijs.