De reden is onvoldoende spaakspanning. Omdat er te weinig spanning op het wiel staat, worden de spaken in schokken belast. Bij iedere omwenteling wordt er aan de spaak getrokken (als de spaak boven staat) en komt hij in onbelaste toestand (als de spaak beneden staat). Door deze schokken gaat de spaak kapot.
Het is daarom belangrijk om de juiste spanning te bepalen door de spaak strak genoeg aan te draaien dat de spanning ongeveer gelijk is aan die van de omliggende spaken.
Een spaak is een onderdeel van een spaakwiel dat de verbinding vormt tussen de velg en de wielnaaf, het onderdeel in het midden van het wiel waar de as doorheen gaat. Spaken zijn meestal van metaal of kunststof. Om de velg ligt meestal een band van rubber.
Het vervangen van een spaak is niet heel duur. Meestal kost dit tussen de 15 en 30 euro inclusief montage. Zit er een spaak los, of is deze kapot? Vervang hem tijdig, want het kan een slag in je wiel veroorzaken en deze krijg je er niet meer uit.
Het beste kun je naar de fietsenmaker gaan, maar één losse spaak kun je zelf nog wel fiksen.
Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen. Lees hier wat je kunt doen tegen een losse spaak. De spaak zit los, wat nu?
13G wordt gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en is ongeveer 2,3 mm. 14G wordt in de meeste andere wielen gebruikt en is ongeveer 2,0 mm. In transportfietsen wordt weleens 12G gebruikt; dit is ongeveer 2,6 mm. De lengte van een spaak wordt gemeten van de binnenkant van de kop tot en met het schroefdraad.
Een van de grote voordelen van spaakwielen is de mogelijkheid het wiel te repareren zonder dat het hele wiel vervangen hoeft te worden. Als er een of enkele spaken gebogen zijn of er iets anders mee gebeurt, dan kan een monteur of jij zelf de spaken makkelijk vervangen.
Als je een gebroken spaak ziet adviseren we direct te stoppen met fietsen en de fiets zo snel mogelijk naar de Bike Doctors of naar een gekwalificeerde fietsenmaker te brengen. Als je er snel bij bent, stelt de reparatie weinig voor. Maar als je niets doet, kun je het wiel en de rest van je fiets ernstig beschadigen.
Draai de spaken aan de kant waar de slag zit dus losser (linksom).Draai de spaken aan de andere kant waar de slag in het wiel zit wat strakker (rechtsom). Herhaal dit proces en kijk of de slag uit het wiel gaat door aan het wiel te draaien.
Op gebied van vormgeving zijn er drie verschillende soorten spaken, namelijk Plain, Double Butted of Aero-spaken. De Plain spaken zijn de ronde spaken en zijn qua dikte overal gelijk. De double butted spaken hebben aan beide uiteinden een verdikking, zodat ze meer kracht kunnen verdragen.
De aanbevolen spanning voor spaken in fietswielen kan variëren tussen de 80 en 130 kg. Als vuistregel geldt dat de spanning zo hoog moet zijn als de zwakste schakel in het systeem toestaat. Bij een fietswiel is dat meestal de velg.
Controleer uw wielen regelmatig en laat eventueel de spaakspanning controleren door een gekwalificeerd fietsenmaker/reparateur. Gemiddelde spaakspanning dient tussen de 70-110 kg te zijn.
De CX-Ray spaken zijn bijvoorbeeld bekend om hun hoge stijfheid en laag gewicht, terwijl de Strong spaken zijn ontworpen voor extra sterkte en duurzaamheid. Andere sterke spaken zijn bijvoorbeeld de Laser en Race spaken. Het is belangrijk om de juiste spaak te kiezen die past bij uw fietsdoeleinden en uw gewicht.
Op een bepaald moment brengt een verhoging van de spaakspanning ook niet meer bij tot een stijver wiel. 12O kg wordt aanzien als de maximum spanning. De meeste wielen zitten tussen 110-115kg per spaak.
Op de fiets mag u daar waar het kan met zijn tweeën naast elkaar fietsen. Houd rekening met het andere verkeer als u naast elkaar fietst. Doe dit niet op smalle fietspaden of als er veel autoverkeer is. Hoe rustig het ook op de weg is, het is nooit toegestaan met meer dan twee personen naast elkaar te fietsen.
Dus, wat is de gemiddelde snelheid van zo'n racefiets ongeveer? De gemiddelde snelheid van een racefiets kan oplopen tot 24 km per uur. Wanneer je wind tegen hebt op een racefiets, ligt de gemiddelde snelheid op 21 km per uur. Met wind mee kun je gemakkelijk de 26 km per uur aantikken.
Dit doe je door spaken strakker en losser te draaien. Let wel, er zit een grens aan wat kan en je moet voorkomen dat je er een hoogteslag in draait. Tot slot, een velg die geforceerd weer op z'n plek gericht wordt heeft een ongelijkmatig verdeelde spaakspanning tot gevolg.