Een motorbeveiliger is een thermisch-magnetisch relais dat de voeding naar de elektromotor uitschakelt bij overbelasting (thermisch) of wanneer er een kortsluiting optreedt tussen twee lijndraden (magnetisch). De motorbeveiliger wordt dan ook ingesteld op de nominale motorstroom.
Thermische overbelastingsrelais beschermen motoren, transformatoren en andere elektrische apparaten tegen oververhitting . Deze relais worden vaak geïnstalleerd op punten waar zich een elektrisch circuit met meerdere apparaten op bevindt. Als een van deze apparaten oververhit raakt, kan het zichzelf of andere onderdelen van dit circuit beschadigen.
Een thermische beveiliging (in omgang thermiek genoemd) beveiligt een motor tegen overbelasting, m.a.w. limiteert de stroom die een toesel mag opnemen. Het is dus geen beveiliging tegen kortsluiting !!!
Een relais is een elektrotechnisch component dat door middel van stuurstroom een grote hoofdstroom in- of uitschakelt. De werking van een relais is eenvoudig; het is eigenlijk gewoon een soort schakelaar. De spoel in een relais wordt ingeschakeld met een stuurstroom.
Thermische Beveiliging van elektromotor
Hiervoor wordt een thermische motorbeveiligingsschakelaar gebruikt. De motorstroom verwarmt daarin bi-metalen, die dus ook langzaam warm worden. Bij overschrijding van de ingestelde temperatuur zorgen die bi-metalen voor uitschakeling van de motor.
Een motorbeveiliger is een thermisch-magnetisch relais dat de voeding naar de elektromotor uitschakelt bij overbelasting (thermisch) of wanneer er een kortsluiting optreedt tussen twee lijndraden (magnetisch). De motorbeveiliger wordt dan ook ingesteld op de nominale motorstroom.
Thermische beveiliging is een methode om oververhittingsomstandigheden te detecteren en de stroom naar de elektronische circuits te onderbreken . De beveiliging voorkomt branden of schade aan elektronische componenten, die kunnen ontstaan door de overmatige hitte in de voedingen of andere apparatuur.
1. Het relais laat een kleine hoeveelheid elektrische stroom toe om hoge stroombelastingen te regelen . Wanneer er spanning op de spoel wordt gezet, gaat er een kleine stroom door de spoel, wat resulteert in een grotere hoeveelheid stroom die door de contacten gaat om de elektrische belasting te regelen.
Relais schakelen circuits aan/uit door gebruik te maken van een signaal met laag vermogen om een circuit met hoger vermogen aan te sturen, waardoor isolatie tussen de twee ontstaat.
Slijtage relais
De contacten slijten door het constante aan- en uitschakelen. Experts spreken dan van verbrande of vastzittende contacten. Dit resulteert in een hogere weerstand en dus meer warmte. Normaal zal echter een zekering doorslaan in geval van een defect relais.
Thermische beveiligingen zijn speciaal gemaakt voor motoren. Wanneer de temperatuur van de motor te hoog oploopt, schakelt de thermische beveiliging de stroom uit . Dit voorkomt dat de motor oververhit raakt en in brand vliegt. Thermische beveiligingen worden intern in de motor geplaatst.
wat betrekking heeft op de warmte
Door middel van warmte. Door middel van warmte.
Een kabelhaspel die voorzien is van een thermische veiligheidsschakelaar voorkomt dat de kabel te warm wordt. Wanneer de kabel te zwaar wordt belast, gaat de thermische veiligheidsschakelaar zijn werk doen. Deze veiligheidsschakelaar zorgt ervoor dat de spanning wordt onderbroken en voorkomt dat de kabel te warm wordt.
Het thermische overbelastingsrelais dient als een cruciaal beschermingsapparaat in elektrische systemen, voornamelijk gebruikt om motoren te beschermen tegen oververhitting en mogelijke schade door overmatige stroom . Het werkt op basis van het principe van thermische detectie, waarbij de warmte die door de motor wordt gegenereerd tijdens de werking wordt bewaakt.
Een veiligheidsrelais kan veel functies bewaken. Dit zijn veiligheidsfuncties zoals lichtscherm, toerentalbewaking, noodstopfuncties, veilige vergrendeling van deuren, enz. Naast standaard veiligheidsrelais zijn er draadloze veiligheidsrelais en programmeerbare veiligheidsrelais verkrijgbaar.
Het primaire doel van een warmtewiel is om de warmte van binnenlucht die het gebouw verlaat, terug te winnen en deze te gebruiken om de frisse lucht van buiten voor te verwarmen. Dit proces vermindert het energieverbruik aanzienlijk, vooral in koude seizoenen.
Het niet starten van de auto is een van de belangrijkste tekenen dat een startrelais beschadigd is en onmiddellijk moet worden gecontroleerd. Als je het contact aanzet en de auto blijft stil; geen geklik, niets, dan betekent dit dat er geen stroom door de spoel van het relais loopt.
Een relais is een must voor het schakelen van elektronica welke meer stroom of spanning vragen dan de microcontroller kan leveren. Het bespaart ook nog eens gevaarlijke situaties door schekelingen van elkaar gescheiden te houden. Om het helemaal af te schermen kan er nog gebruik worden gemaakt van een optocoupler.
Terminal verbindt het apparaat met de voeding wanneer het relais geen voeding ontvangt . Het apparaat blijft aan wanneer het relais geen voeding heeft en schakelt uit wanneer het relais voeding ontvangt. Een reed-relais heeft een positieve en een negatieve terminal. Solid state-relais hebben ingangsterminals, belastingsterminals en een uitgangsterminal.
Het primaire doel van een relais is om het elektrische systeem te beschermen tegen een te hoge spanning of stroom, waardoor de veilige werking van alle apparatuur die ermee verbonden is, mogelijk is . Ze worden vaak aangetroffen in verschillende toepassingen, van commerciële en industriële toepassingen tot huishoudelijke en consumentenproducten.
Relais en transistors zijn beide schakelaars die elektrische signalen kunnen aansturen of onderbreken in een circuit, maar ze doen dit op totaal verschillende manieren. Terwijl relais vooral mechanische schakelaars zijn, functioneren transistors als elektronische schakelaars of versterkers.
Een relais kan worden toegepast om met behulp van een relatief klein elektrisch vermogen in de spoel van de elektromagneet een hoge spanning of een grote stroom te kunnen schakelen.
Met koolstofvezel versterkte polymeer-matrixcomposieten , die gebruikmaken van thermohardende matrices zoals fenolen, worden in veel contexten gebruikt voor thermische bescherming. Bij extreme verhitting ontleedt het polymeer en absorbeert het de warmte die de chemische veranderingen aanstuurt. Massa gaat verloren door vervluchtiging aan het verhitte oppervlak, dat met de tijd terugtrekt.
In een thermische centrale wordt water verwarmd en omgezet in stoom en onder hoge druk door een turbine geperst. Voor de verwarming worden brandstoffen gebruikt als steenkool, olie, aardgas en biomassa, maar ook uranium in een kerncentrale. De stoom van hoge temperatuur en druk passeert een turbine.
Handmatige resets
Deze lijnonderbrekende beschermer heeft een externe knop die ingedrukt moet worden om de stroom naar de motor te herstellen nadat deze is geactiveerd . De motor blijft alleen werken als deze is afgekoeld tot onder de werkdrempel. Als de motor nog steeds boven de temperatuurlimiet is, zal de beschermer activeren.