Skimmen betekent snel - horizontaal - door de tekst lezen om een algemeen begrip van de inhoud en het nut ervan te krijgen. Scannen betekent snel lezen - verticaal of diagonaal - om afzonderlijke woorden, feiten, data, namen of details op te zoeken.
Skimmen (of: skimmend lezen) is een manier van lezen waarbij je alle overbodige informatie overslaat. Dat kan op twee manieren: Door overbodige woorden over te slaan. Door overbodige stukken tekst over te slaan.
Mensen die snellezen, kunnen lange alinea's en stukken informatie in één keer begrijpen in plaats van traag woord per woord de tekst te lezen om te begrijpen wat er geschreven staat. Sommige mensen kunnen een tekst scannen of skimmen. Dit noemen we ook wel diagonaal of selectief lezen.
Oriënterend lezen
Je kijkt wat het onderwerp van de tekst is, je kijkt wie de schrijver is, je bekijkt de titel, de omslag en een eventuele inhoudsopgave en eventuele plaatjes.
Als je op zoek bent naar de hoofdgedachte van een tekst, zoek je naar de belangrijkste informatie die de schrijver over het onderwerp geeft. Als je dat in één of twee zinnen navertelt, heb je de hoofdgedachte te pakken!
Oriënterend lezen Lees eerst de titel en kijk naar de afbeeldingen. Nu kun je vaak voorspellen wat het onderwerp van de tekst is. Kijk ook wat voor soort tekst het is. Globaal lezen Lees de inleiding en het slot, de tussenkopjes en de eerste en laatste zin van iedere alinea.
Lees de tekst snel door zonder te noteren of markeren.
Zo krijg je een globaal idee waarover de alinea gaat. Laat je ogen snel over de tekst glijden.
Onder leestechniek verstaan we alle technieken die leerlingen nodig hebben om tekens om te kunnen zetten tot klanken en om deze klanken te kunnen vertalen tot woorden, zinnen en teksten die ze kunnen begrijpen. Op de basisschool wordt veel aandacht besteed aan het leren lezen.
De gemiddelde lezer leest 150 tot 250 woorden per minuut. Twee tot vier keer zo snel lezen is zeker mogelijk. Echter, in wetenschappelijk onderzoek wordt heel vaak gesproken over een gemiddelde leessnelheid van 180 tot 300 woorden per minuut. Dit verschil is verklaarbaar.
Kortom, kritisch lezen houdt in dat je een extra (mentale) stap zet na het begrijpen van een tekst, zodat je in staat bent de tekst te evalueren, conclusies te trekken en gevolgtrekkingen te maken.
Bij oriënterend lezen krijg je een duidelijk beeld van de tekst zonder de tekst intensief te gaan lezen. Als je de tekst vervolgens helemaal door gaat lezen kun je beter eerst beginnen met globaal lezen. Bij globaal lezen kijk je naar de kopjes, titels en fotos van de tekst.
Tijdens het lezen gaan voorspellingen bijvoorbeeld over wat er in de volgende alinea of het volgende tekstgedeelte zal staan. De leesstrategie voorspellend lezen zou lezers moeten helpen om de tekstinhoud te koppelen aan hun voorkennis.
Veel teksten zijn voor zwakke lezers moeilijk. In een makkelijk leesbare tekst staan: alledaagse woorden, dus 'moeten' liever dan 'dienen' zo min mogelijk figuurlijk taalgebruik en uitdrukkingen, dus liever 'weten' dan 'op de hoogte zijn'
De 7 tekstdoelen
Nou: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren.
Met behulp van deze video leer je alles over vijf verschillende leesstrategieën: oriënterend lezen, globaal lezen, studerend lezen, zoekend lezen en kritisch lezen. We vertellen je waarom je deze strategieën moet begrijpen en hoe je het zelf kunt toepassen.
Middels verkennend lezen probeer je een eerste indruk te krijgen van het idee en de structuur van de tekst.
Sleutelwoorden zijn de belangrijkste woorden uit een zin of tekst. Ze hebben altijd te maken met het onderwerp van de tekst.
- je vindt de hoofdgedachte van een tekst door de vraag te stellen: Wat is het belangrijkste wat in de tekst over het onderwerp wordt gezegd?
. Een tekst is verdeeld in alinea's. De zin die het belangrijkste (de hoofdgedachte) van een alinea weergeeft, noem je de kernzin.
De 4 v's zijn: Verenigingsbrede gedragscode. Vertrouwenscontactpersoon op de club. Verklaring Omtrent het Gedrag voor vrijwilligers.