Het Strategisch Overleg is bedoeld om tussen bestuur en bondsraadsleden in gesprek te gaan over de strategie, de lange termijnvisie en inhoudelijke ontwikkelingen van bepaalde beleidsthema's.
Strategische vergaderingen zijn gericht op de lange termijn. In dit overleg gaat het vooral om visie en identiteit. Waar moet het bedrijf over 2 jaar staan? Hoeveel procent van de markt wil je in handen hebben?
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel.
Algemeen vindt men dat 'Strategisch' gaat over de 'Lange Termijn', 'Operationeel' over de 'Korte Termijn' en 'Tactisch' er tussenin.
Het toewerken naar een gunstige positie om kansen te benutten.
Wat zijn strategische doelstellingen? Strategische doelstellingen geven aan welke verandering er zou moeten plaatsvinden. Welk resultaat of effect is er bereikt aan het einde van de beleidsperiode? Deze doelstellingen beschrijven dus vooral het wat en niet het hoe.
Een strategische doelstelling (SD) legt de focus op het DOEL, niet (of zo weinig mogelijk) op de MIDDELEN. Een SD zegt op een algemeen niveau hoe je naar de missie (en de decretale opdrachten) zal werken.
Strategische beslissingen hebben betrekking op meer dan een activiteit. Strategische beslissingen brengen vaak ingrijpende beslissingen met zich mee. Strategische beslissingen zijn complex van aard. Strategische beslissingen worden gemaakt op het hoogste niveau van de organisatie en brengen risico's met zich mee.
Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud: Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken? Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
Tactische vergaderingen richten zich op de middellange termijn.Met de visie van het strategische plan in de hand, bepaal je in dit overleg vooral hoe je deze visie waar gaat maken. Welk beleid is er nodig om je plan uit te voeren? Hoe gaan we dit nieuwe beleid monitoren?
Strategisch issues zijn de aandachtspunten waarbij externe ontwikkelingen en interne middelen elkaar versterken of juist verzwakken.
Vanuit visie en strategie formuleren organisaties doelen voor de toekomst.Op basis daarvan werken teams aan de doelstellingen die invulling geven aan die visie. Het formuleren van zo'n visie is een bijzondere expertise, ook wel Strategic Management genoemd.
Een strategisch manager heeft oog voor de grote lijn, zet de visie, strategie en doelstellingen uit en is gericht op de lange of middellange termijn. Ontwikkelen van beleid, visie en strategie zit in zijn/haar genen.
Training: Strategische gespreksvoering
Je oefent met behulp van een acteur ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke taal aan anderen over te brengen en belangrijke informatie op te pikken uit gesprekken. Je leert door te vragen en jezelf duidelijk uit te drukken.
Definitie van strategisch inzicht
Strategisch inzicht is het vermogen om de grote lijnen te zien, patronen te herkennen en toekomstgerichte beslissingen te nemen. Het gaat om het begrijpen van de doelen en de richting van een organisatie en het kunnen identificeren van kansen en uitdagingen op lange termijn.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Typisch voor een strategisch plan zijn de visie- en de missieverklaring van uw bedrijf, uw doelstellingen op lange termijn (en op korte termijn, elk jaar), en een actieplan met de stappen die u gaat ondernemen om in de goede richting te gaan.
Ontwikkel een plan—Identificeer wat je moet doen om je doelen te bereiken. Voeg hier een tijdlijn aan toe en communiceer duidelijk over rollen en verantwoordelijkheden. Voer het plan uit en beheer het—De uitvoering van een plan zet ideeën om in zinvolle actie. Implementeer je plan en houd je voortgang bij.
Strategische & Organisatorische Uitgangspunten
De uitgangspunten beschrijven wat de organisatie wil, met dit plan help je dus om de wil van de organisatie op te leggen aan haar omgeving. Er zijn twee vakgebieden waarmee je dit doet: marketing en communicatie.
Omstandigheden en trends die optreden binnen de organisatie of haar omgeving en die van invloed zijn op de strategie van de organisatie.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Die zijn specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Lees hier meer over het SMART formuleren van je doelen.
Om de engagement van een medewerker te maximaliseren, maken we een onderscheid tussen 3 typen doelstellingen: business doelstellingen, persoonlijke doelstellingen korte termijn en persoonlijke doelstellingen lange termijn.
De strategische visie omschrijft hoe de elementen uit de missie en visie gerealiseerd zullen worden door doelstellingen en concrete stappen te omschrijven. Kortom, dit is het doelstellingenkader van je beleidsnota en die vertrekt dus vanuit je missie en visie.