Schwalbe fietsbanden zijn banden die bijna altijd beschikken over een anti-lek laag. Het zijn hoogwaardige binnenbanden en buitenbanden die je in verschillende types en prijsklassen kunt krijgen.
Nooit meer een lekke band
Schwalbe brengt het revolutionaire Airless System op de markt, een band zonder lucht. In plaats van lucht bestaat de binnenband uit een extreem elastisch thermoplastisch Polyurethaan. Zorgeloos fietsen, dat is bij deze band letterlijk het geval.
Als je op zoek bent naar een band met grip zou je kunnen kiezen voor de Marathon Plus of de Marathon Almotion. Vooral de Almotion is een degelijke, veilige band.
1 Schwalbe Marathon Plus
Deze beste Schwalbe Marathon Plus fietsband is erg lekbestendig, rolt licht en gaat lekker lang mee. Dit zorgt voor een zorgeloze rit zodat je meer kunt genieten van je mooie fietsritten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je lek rijdt en gaat lekker lang mee!
Bandenfabrikanten geven over het algemeen de vuistregel van 1% per kilo. Als je op een e-bike rijdt, kun je iets minder dan een halve bar toevoegen voor het extra gewicht van de accu en de motor (meestal 10 kg).
Veel mensen realiseren zich niet dat een fietsband behoorlijk hard moet worden opgepompt. Afhankelijk van merk en type band moet er minimaal 3,5 tot 4,5 bar in; dit staat op de zijkant van de band aangegeven. Een harde band heeft een aantal voordelen: de fiets rijdt een stuk lichter.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
DE BANDENMAAT. Om te weten welke maat binnenband je nodig hebt, gewoon even kijken op de wang van je buitenband of op je oude binnenband. Hoe lees je de maat van je binnenband af? De afmetingen staan aangeduid in de vorm 'diameter x minimumbreedte / maximumbreedte'.
Kijk eerst naar de drie cijfers na het streepje in de ETRTO-code (bijvoorbeeld 37-622). Dit is de diameter van de velg. De velgmaat moet je altijd aanhouden. Als je een oude band hebt met de ETRTO-code 622 dan kun je alleen maar een nieuwe band met ETRO-maat 622 monteren.
De Schwalbe Marathon E-Plus is de volgende favoriet en volgens ons een van de twee beste buitenbanden voor de elektrische fiets. De Marathon E-Plus is een redelijk nieuwe band in het assortiment van Schwalbe. Speciaal gemaakt voor de e-bike en is geschikt voor snelheden tot wel 50 km/u.
Letterlijk is een schwalbe Duits voor 'zwaluw'. Bij het voetballen betekent het 'val na een zogenaamde overtreding, vaak in het strafschopgebied, zodat er misschien een penalty wordt gegeven'.
Het eerste getal geeft de breedte van de band aan in mm, het tweede getal de diameter van de velg in mm. Met deze maat moet het sorteren van onze banden en het uitkiezen van de juiste band gemakkelijker worden.
Wat zijn tubeless banden? Zoals de naam al aangeeft, zijn tubeless banden buitenbanden zonder een binnenband. Ze zijn aanzienlijk lekbestendiger dankzij een inventieve oplossing waarbij de binnenband is vervangen door vloeibare latex.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Waarom gaat je elektrische fiets niet meer aan? Dit kan verschillende oorzaken hebben maar als je E-Bike ineens niet meer aan gaat is dit meestal een accu probleem. Controleer altijd als eerste of je accu vol zit. Veel e-bikes hebben een soort contact slot, controleer of de sleutel in de juiste stand staat.
Het beste is om een fietsband koel te bewaren, droog en uit de zon. Een binnenband kun je het beste in het doosje bewaren, zodat het bandje minder word bloot gesteld aan licht. Houd je de banden binnen, dan kun je ze na 5 jaar nog wel gebruiken.
Binnen-/buitenband voor vervangen (terugtrap- of velgrem) €15. Binnen-/buitenband voor vervangen (met voorwielmotor) €28. Binnen-/buitenband achter vervangen €15. Binnen-/buitenband achter vervangen (met achterwielmotor) €30.
De anti-lek bescherming op de banden van jouw fiets kan bestaan uit een speciaal profiel aan de buitenzijde, maar ook door het gebruik van een speciale binnenlaag en rubberkwaliteiten. Door deze banden zal het 'lekrijden' aanzienlijk gereduceerd worden.
Je moet je band natuurlijk ook niet TE hard oppompen. Wanneer je dat wel doet ontstaat weer het risico op een klapband en stuiter je over de weg. Hoe hard je je band kunt oppompen hangt vooral af het type fiets en het type band.
Met een Schraderventiel kun je je banden oppompen bij een tankstation, zonder verloopje. In de meeste gevallen stel je de pomp eerst in op de gewenste spanning, het apparaat zal vervolgens zelf je band op die ingestelde spanning brengen. Als je zelf met de hand moet pompen, doe dat dan steeds met kleine pufjes.
Meestal krijg je namelijk een klapband doordat de druk van de binnenband zo hoog wordt dat de buitenband het niet meer aankan. De binnenband kan niet meer verder uitzetten en klapt. Je moet er dus voor zorgen dat je bandenspanning van tevoren al is afgestemd op de situatie.