De rondvraag is bedoeld om alle deelnemers van de vergadering – ook de notulist – één voor één de kans te geven om korte opmerkingen te maken, mededelingen te doen of vragen te stellen. Het gaat bijvoorbeeld om zaken die niet bij één van de eerdere agendapunten (tool) aan bod konden komen.
Een rondvraag is een mogelijk deel van een vergadering waar ieder van de aanwezigen van de bijeenkomst de kans krijgt om zaken op te merken, mede te delen of zijn of haar overgebleven vragen te stellen aan de aanwezigen.
Wat is de rondvraag? De rondvraag is vaak het laatste agendapunt van een vergadering of werkoverleg. Ook de rondvraag is dus onderdeel van het vergaderproces. Wat je eigenlijk met de rondvraag wilt is de vraag: “Is er nog iets wat we vergeten zijn en/of onder de aandacht gebracht dient te worden?”
We kennen het allemaal: de vergadering is bijna afgelopen, het laatste agendapunt is de Rondvraag. Soms vooraf gegaan door WVTTK (Wat Verder Ter Tafel Komt). Voor menig deelnemer hét moment om zijn eigen punt in te brengen.
Vaste agendapunten zijn punten die elke vergadering terugkomen, zoals een opening, vaststellen van agendapunten, de rondvraag en sluiting. De variabele agendapunten zijn de punten die elke meeting veranderen. Bij een structureel goede vergadering zijn dit altijd de gespreksonderwerpen of vergaderpunten.
Agendapunten: Schets elk onderwerp dat u wilt behandelen in volgorde van belangrijkheid, samen met de geschatte discussietijden. Bijvoorbeeld: Q3 marketingstrategie (30 min)Nieuwe productontwerpen (45 min)
Wvttk is de afkorting van: Wat verder ter tafel komt. Bekijk het agendapunt Wvttk als een soort vangnet. De vergaderagenda is soms al langer voor de vergadering gemaakt. Ontstaan in de tussenliggende tijd nog belangrijke kwesties, dan kunnen deze nu tóch worden besproken onder het agendapunt Wvttk.
Opening: Als voorzitter heet je iedereen welkom.Dan zorg je ervoor dat er genoteerd wordt wie er aan- en afwezig zijn. Notulen van vorige vergadering: Je loopt de notulen van de vorige keer door en vraagt of iedereen akkoord is met deze vastlegging.
Een vergadering mag niet langer zijn dan 1,5 uur. Een mens heeft een gemiddelde aandachtsspanne van acht seconden. Een vergadering van een uur vergt dus al het nodige van je deelnemers, laat staan een meeting van 2, 3 of 4 uur! Wil je toch iets langer vergaderen?
Hier zijn goede vragen om het ijs te breken tijdens vergaderingen: Wat is een van je doelen voor de week en hoe kunnen we je daarvoor verantwoordelijk houden? Wat is een ding dat je vorige week hebt bereikt waar je trots op bent? Waar werk je nu aan en hoe kan het team je ondersteunen?
Wat verder ter tafel komt (w.v.t.t.k.) is de naam van het agendapunt van een vergadering waarin alle zaken besproken worden die niet specifiek in de agenda zijn genoemd.
Vice versa is een bijwoord uit het Latijn dat “omgekeerd”, “heen en terug” of “over en weer” kan betekenen. De afkorting voor vice versa is v.v. Wil je eerst zwemmen en dan eten of v.v.?
Wvttk, oftewel 'Wat verder ter tafel komt', staat vaak op de agenda van vergaderingen. Het is een moment om aanvullende onderwerpen of onverwachte zaken te bespreken die niet vooraf zijn gepland.
stavaza - stand van zaken.
“ Dat was het voor vandaag, bedankt voor je tijd .” “Hartelijk dank aan ___ voor je hulp bij de vergadering vandaag.” “Ik wil iedereen bedanken voor een productieve vergadering.”
Wat houd jou op dit moment het meest bezig in jouw werk? Hoe zit jij er op dit moment bij, qua energie? Hoe ziet het ideale vervolg voor jou eruit na deze vergadering? Wat had je de vorige meeting wel willen zeggen, maar hield je voor jezelf?
Aftikken: Wordt gebruikt om aan te geven dat een taak is afgerond of goedgekeurd. Alternatief: "Voltooien" of "afmaken". Bila: Afkorting voor een bilateraal overleg, oftewel een een-op-een-gesprek. Alternatief: "Persoonlijk overleg".
Maak onderscheid tussen de drie categorieën agendapunten: informatief, discussieonderwerpen en actiepunten . Door het doel van elk agendapunt te verduidelijken, begrijpt uw teamlid wat het belangrijkst is en waar hij zich op moet richten.
Vaste items zijn items die altijd op de agenda's van specifieke vergadertypen verschijnen . Vaste items gedragen zich bijna identiek aan gewone items, behalve dat ze worden gedefinieerd in de vergadersjabloon en automatisch worden gemaakt wanneer een vergadering van dat sjabloontype wordt gemaakt.