Een simkaart ontgrendel je met een pincode. Als je driemaal de verkeerde pincode hebt ingevoerd, dan heb je de PUK-code nodig. Deze code vind je meestal in de persoonlijke inlogomgeving op de website van je provider.
Je pukcode vinden op Mijn Simpel
Ga naar Mijn Simpel en log in.Ga naar 'sim & instellingen'.Je vindt hier je pukcode.
Vaak kun je de pukcode vinden in het pakketje waar je simkaart destijds ook in zat. Je hoeft dit pakketje overigens niet per se te bewaren. Het is namelijk ook mogelijk om je pukcode bij je mobiele provider op te vragen, door in te loggen met je persoonlijke account.
Zodra je de pincode drie keer foutief hebt ingevoerd, blokkeert je simkaart. Om je telefoon weer te activeren gebruik je de pukcode. Deze code wordt bij je simkaart geleverd en bestaat uit acht cijfers. Probeer de code niet te raden als je deze niet kent, want ook hier geldt een limiet.
Je simkaart wordt definitief geblokkeerd wanneer je de PUK-code 10 keer verkeerd invoert. Wanneer dit gebeurt verschijnt er op je scherm het bericht: kaart geblokkeerd. Je kunt de simkaart helaas niet meer deblokkeren.
De meest voorkomende reden is het vergeten van de viercijferige pincode. Heb je deze pincode drie keer verkeerd ingevuld? Dan wordt je simkaart automatisch geblokkeerd. Je telefoon zal vervolgens vragen om de achtcijferige pukcode.
Een vergrendelde simkaart betekent dat je niet kunt bellen, sms'en en mobiel internetten. In dit blog lees je precies hoe het ontgrendelen werkt op iPhone, Samsung en andere Android apparaten.
Iedere simkaart heeft een eigen nummer, een zogeheten ICC-ID (Integrated Circuit Card ID). Dit nummer bestaat een reeks van zo'n 13 cijfers, letters en tekens. Het nummer valt te herkennen aan de eerste vier cijfers, namelijk '8931'. Een simkaartnummer is dus niet hetzelfde als een pukcode of een pincode.
Als u 3 maal een foute code ingeeft, wordt uw kaart voor de veiligheid automatisch geblokkeerd. Hebt u uw kaart op deze manier geblokkeerd? Dan kan u die gemakkelijk zelf deblokkeren via de MOBILEbanking app: Parameters > Mijn kaarten > kies de kaart > Pincode beheren.
Heb je de pukcode 10 keer verkeerd ingevuld, dan is de simkaart niet meer te gebruiken.
Als je je telefoon niet kunt ontgrendelen, moet je deze wissen. Vervolgens kun je de telefoon opnieuw instellen en een nieuwe schermvergrendeling instellen. Als je niet kunt inloggen op je Google-account, kun je informatie krijgen over hoe je je account kunt herstellen.
Je kunt ons tegen normaal tarief bellen op 088-1005757. Let op: maak vooraf in de Mijn Simpel app onder het tabblad 'mijn gegevens' eerst een ID-code aan. Dan kunnen we je extra snel helpen.
De 'pin' in pincode is een afkorting voor Personal Identification Number, een viercijferige code. Deze voer je in zodra je de telefoon opstart of als je de simkaart in de telefoon plaatst. Dankzij deze beveiliging kan iemand anders niet met jouw simkaart mobiel bellen, sms'en en internetten.
Omdat een pincode uit vier cijfers bestaat, zijn er 10x10x10x10 pincodes mogelijk. Dat zijn er dus 10.000. Pincodes zoals 1111, 1234 en 4444 worden als onveilig beschouwd.
Card Stop kan je kaarten niet meer opnieuw activeren als je ze eerst liet blokkeren na verlies, maar daarna toch nog terugvindt. Er zit niets anders op dan naar het loket van de bank te gaan en te wachten op nieuwe kaarten.
3x verkeerde pincode op een geldautomaat (ATM) ingetoetst of bij het contactloos betalen: wacht 24 uur. Je pas zal dan automatisch weer werken. 3x verkeerde pincode op een betaalautomaat (POS) ingetoetst: doe een geldopname of saldo check op een geldautomaat. Dan werkt je pas weer.
Gratis maandelijks opzegbaar
Bij Simpel bepaal je zelf of je met Sim Only onbeperkt wil bellen. Je kunt onbeperkt bellen als extra optie aanzetten in Mijn Simpel en de Mijn Simpel app. Deze optie kost slechts € 1,50 per maand en is elke maand aan en uit te zetten. Goedkoper wordt onbeperkt bellen niet.
#4 Simpel sim only
Simpel is sinds 2007 actief en vanaf 2014 een onafhankelijk merk. De provider is echter in december 2020 overgenomen door Odido (T-Mobile). Tot de overname maakte de provider gebruik van het netwerk van KPN.
Als je een nieuwe simkaart hebt is de code meestal vier keer nul. Bij sommige providers is de code anders, deze vind je dan op het kaartje dat bij de simkaart wordt geleverd. Het is in beide gevallen verstandig om de code te wijzigen. Dit vanwege de veiligheid.